4 August 2022

5 povești ale unor magazine online românești care te pot inspira să devii antreprenor în e-commerce



Industria de e-commerce din România este într-o continuă dezvoltare, ultimii ani aducându-i creșteri semnificative, alimentate și de schimbarea obiceiurilor de consum ale românilor, care se uită din ce în ce mai mult către acest canal de vânzare. Îți prezentăm în acest material povestea din spatele a 5 magazine online românești care te pot inspira să faci pasul către această industrie, povești pe care le-am realizat în cadrul proiectului ecomTEAMStories, susținut de către Banca Transilvania.

Povestea Neakaisa.ro: de la ?(R)nceputul ?EUR?inundat?EUR? cu descuraj?ri, la un restart cu care a ocolit falimentul ?(TM)i l-a adus pe linia de plutire

Neakaisa.ro este un magazin online specializat în vânzarea de obiecte sanitare pentru baie și bucătărie. Povestea lui începe în 2013, cu un start tumultuos, presărat cu o inundație care a dus la alegerea nișei, o greșeală de calcul care risca să omoare din fașă toate planurile antreprenoriale ale celor doi cofondatori, dar și o primă comandă venită de la un client care stătea peste stradă de birou. Despre toate acestea ne-a povestit Laura Sardescu, cofondator Neakaisa.ro.

Laura și Vlad Sardescu sunt cofondatorii Neakaisa.ro, magazinul specializat în vânzarea de obiecte sanitare pentru baie și bucătărie, ce inițial s-a concentrat pe zona de bricolaj. Ideea le-a venit în 2013, iar un an mai târziu au început să facă demersurile necesare pentru a intra în lumea antreprenoriatului. La acea vreme, Laura avea 22 de ani, iar Vlad 23, ambii fiind proaspăt absolvenți de facultate. Ea se considera „sufletul afacerii”, în timp ce Vlad, absolvent de ASE cu studii în zona de administrarea afacerilor și un masterat în comerț, ocupa poziția de „creier al afacerii”

Cei doi au format ”departamentele” de marketing și vânzări cu care business-ul a pornit la drum

”Sinergia s-a format astfel încât am preluat unul de la celălalt cele mai bune lucruri. Deciziile strategice le luăm în aceeași direcție, culmea, fără să ne consultăm”, povestește Laura, care recunoaște amuzată că au fost și momente de-a lungul timpului în care ”și-au scos ochii unul celuilalt” când a venit vorba de anumite decizii.

Toate cunoștințele despre e-commerce, cu care au plecat la drum, le-au acumulat din publicațiile internaționale, pentru că pe plan local nu găseau resursele necesare la acea vreme.

„Acum, numai să nu vrei, nu înveți. Dacă îți deschizi puțin ochii ai atâtea surse de învățare, de la evenimente până la cursuri (...) Sunt foarte mândră de cum a evoluat piața de e-commerce din România”, povestește Laura Sardescu pentru wall-street.ro.

Vrei să afli ultimele trenduri din e-commerce-ul românesc? Vino alături de noi la ecomTEAM 2022 - eCommerce becomes mandatory, pe care îl organizăm pe 7 și 8 septembrie la Brașov. Înscrie-te AICI!

Inundația care a decis nișa cu care au început și poveștile din copilărie care au dat numele brandului
Au ales să pornească un business online pentru că își doreau să facă ceva inovator pentru acei ani, impresionați și de faptul că începeau să apară magazine online și de talie mai mică. Iar decizia de a începe cu zona de bricolaj a venit în urma unei inundații.

„În 2014, încă ne gândeam pe ce nișă să mergem, ce denumire să alegem. Știam că vrem să începem, dar nu știam exact ce. Într-o zi am ajuns acasă și am găsit totul inundat. Am mers într-un magazin mare de bricolaj și am încercat să luăm pe cineva de mână să ne ajute, că ne plouă în casă. Să ne dea ceva să punem acolo. Ne-au plimbat prin 7 departamente, până când am rezolvat noi problema”, își amintește Laura Sardescu.

Toate experiența i-a pus pe gânduri și i-a făcut să se întrebe dacă nu cumva lipsa aceasta de consultanță pe zona de bricolaj nu ar putea fi oportunitatea de business pe care o căutau.

„Așa am început, pe zona de bricolaj. Ne-am gândit că există un mare gol pe această zonă și că am putea noi să fim productivi pentru clienții noștri dacă venim cu o zonă de know-how pe partea de produse, în diferitele situații cu care se confruntă. Echipa noastră e formată din oameni cu experiență în amenajări, în instalații, care pot oferi consultanța necesară”, adaugă Laura (foto).

Citește interviul integral AICI.


Povestea Laboratorului de ?osete: de la raftul din offline pe care se punea praful, la strategia c???(TM)tig?toare din online

Cu o sinceritate cum nu des întâlnești, Ilie Pană nu s-a considerat niciodată un expert pe o nișă anume, chiar și în ciuda parcursului său educațional pe care l-a avut la ASE, unde a studiat marketing și comunicare. „Eu sunt antreprenor și pot sa învăț orice”, ne povestește el. A pus un pariu pe șosete și ulterior încă unul pe un magazin online, în care să vândă „șosete la prețuri corecte”, după cum le-a numit chiar el. Despre toate acestea ne-a povestit Ilie Pană, fondatorul afacerii Laboratorul de Șosete, într-un interviu realizat în cadrul proiectului ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect care spune poveștile din spatele magazinelor online românești.

Într-o lume în care șosetele nu își mai găsesc perechea, Ilie Pană, un antreprenor din Craiova și-a găsit perechea în antreprenoriat cu un business pe care a pariat după multe idei, care mai de care mai îndrăznețe și fără vreo legătura una cu cealaltă.

„ Am vrut să fac producție, m-am uitat la toată seria `How it`s made într-o vară`. Am făcut apoi această listă scurtă. Erau tot felul de lucruri acolo, de la mâncare pentru animale de companie, șosete, cauciucuri, sticlă, lentile de contact, baterii cu litiu, înghețată. Tot felul de lucruri, unele dintre ele erau chiar SF, adică nu aș fi putut niciodată să mă ocup de ele. Erau unele mai realiste, altele mai puțin realiste, unele pentru care aveam nevoie de know-how pe care nu ți-l dădea nimeni, în timp ce la altele poți să iei acest know-how de la producători, poți să înveți. Și, eliminând pe parcurs, am ajuns la șosete pentru că ele se fac cu roboți industriali. Multă lume nu știe, nici eu nu știam la început, evident. Șosetele se fac ajutorul unui software, se alimentează cu fire și apoi robotul face șosetele”, a declarat Ilie Pană, fondatorul Laboratorului de Șosete, într-un interviu acordat wall-street.ro.

Astăzi, Laboratorul de Șosete este un magazin care livrează romanilor un set complet de șosete, într-o cutie în care perechile par să-și fi găsit un loc și să nu se mai piarda una de cealaltă. Perechile de șosete sunt realizate cu ajutorul unor roboți industriali și manevrate cu grijă și atenție de angajații fabricii. Dar până să ajungă aici, a fost cale lungă. Iată cum a început totul.

Ilie Pană și-a luat viața în mâini încă de la 19 ani, moment în care a decis să fie independent și să își facă propria firmă. Presta atunci servicii de plasare de forță de muncă pentru organizatorii târgurilor de la Romexpo, căutând hostesse sau diverse persoane care să se ocupe de standuri. Activând în domeniul târgurilor, Ilie și-a încercat norocul și aici, înființând PetExpo, un târg dedicat animalelor de companie.

Citește intervalul integral AICI.


VLAdiLA, magazinul de tapet iubit de vedete unde po?>i comanda orice design ai ?(R)n minte

O afacere de familie își propune să aducă România pe harta designului internațional printr-un showroom virtual. Dragoș Vlădilă, cofondatorul VLAdiLA, a povestit cum a ajuns de la un mic business cu tapet vândut online la o afacere de 1 milion de dolari pe an, într-un interviu din cadrul proiectului ecomTEAM Stories - un proiect susținut de Banca Transilvania, care spune poveștile din spatele magazinelor online românești.

VLAdiLA a început ca o mică afacere de familie cu un singur angajat, pornită mai degrabă dintr-o pasiune. ”Soția e arhitect și aveam o firmă de producție publicitară. Înainte să rămână însărcinată voia să-și deschidă un studio de design interior și mie mi-a venit ideea să facem tapet. Cam așa a luat naștere. Apoi a fost nevoie de multă pasiune, dar și de mult marketing”, povestește Dragoș Vlădilă.

Tapet 100% made in Romania
Dragoș și Oana Vlădilă au avut ideea de a readuce tapetul ca element central în designul interior. Dar nu ca retaileri, ci apelând la designeri proprii și producându-l în propria fabrică. Tapetul de la VLAdiLA este ”100% made in Romania, de la creion și hârtie până la pereții casei tale”.

”Tot procesul este made in Romania și repetăm asta tot timpul, pentru că ne dorim să punem și România pe harta designului internațional”, explică cofondatorul Vladila.ro.

Nu a fost însă ușor: a fost nevoie în același timp să educe un public obișnuit cu pereții albi, dar și să-i câștige încrederea. Pentru că, spune el, nu e ușor să convingi oamenii să facă o comandă online de tapet - mai ales în condițiile în care acesta este, în general, plătit în avans, fiind vorba de un produs personalizat, care nu se poate produce și livra pe loc.

Citește materialul integral AICI.


Safimama: cum s-a n?scut un magazin online cu haine pentru gravide

Dificultățile în a-și găsi hainele potrivite în vremea sarcinii au determinat-o pe Claudia Bogdan, o tânără din Arad, să își deschidă un magazin vestimentar doar pentru viitoarele mămici. Pentru că magazinul fizic nu a avut succesul scontat, a decis să se retragă în online. Întreaga poveste a safimama.ro, Claudia Bogdan ne-a spus-o într-un interviu realizat în cadrul proiectului ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect care spune poveștile din spatele magazinelor online românești.

Safimama a luat naștere în 2016, la a doua sarcină a Claudiei, când aceasta a constatat că se confruntă cu aceleași probleme în materie de haine, ca în cazul primului copil.

”În 2016 am văzut o portiță pentru un asemenea business. Am simțit nevoia unei afaceri similare și în 2012, când am fost însărcinată cu primul copil, însă nu am avut suficient curaj, nu eram pregătită”, a declarat aceasta.

Claudia a pornit cu un magazin fizic, pentru că, așa cum povestește ea, nu era familiară cu magazinele online.

”Preferam să fiu eu cu prietenele mele la cumpărături, să probăm haine și să ne dăm cu părerea”, a spus Claudia.

Dar pentru că Aradul este un oraș de dimensiuni reduse, magazinul fizic nu a avut succesul scontat, astfel că antreprenoarea, de profesie inginer, a mers către online.

Safimama, numele a doi copii

La prima vedere, am fi tentați să citim să fii mamă și am identifica de îndată lipsa celui de-al doilea i, așa cum ne-a povestit și Claudia că a primit nenumărate ”reclamații”.

”Mi-au scris multe cliente spunându-mi că îmi lipsește un i sau că nu am diacritice. Însă numele companiei vine de la cei doi copii ai mei, Sara și Filip. Inițial, voiam ca afacerea să se intituleze mama to be, însă denumirea era deja luată, iar cei de la Camera de Comerț mi-au transmis că trebuie să caut alt nume. Așa că m-am oprit la ceea ce se gândește acea mama to be și anume, la copiii mei”, a explicat antreprenoarea.

5.000 de euro pentru haine și mobilă

Claudia a precizat că a investit în business circa 5.000 de euro, reprezentând stocurile de haine pe care le-a achiziționat în cadrul magazinului fizic, stocuri pe care le reînnoiește constant, dar și mobilierul necesar la vremea respectivă.

Citește interviul integral AICI.


AnTanTe: Povestea a dou? prietene pasionate de art? care aduc z??mbete ?(TM)i bucurie cu ajutorul picturii

Raluca Văleanu și Ioana Vlăsceanu s-au cunoscut în facultate, la ASE. Pentru că amândouă erau pasionate de pictură, în 2009, au pus pe picioare un business cu tricouri pictate. Deși, la 13 ani distanță de la momentul zero, AnTanTe a devenit unul dintre cele mai cunoscute nume pe nișa hainelor pictate din România, cele două antreprenoare au rămas la fel de pasionate și dornice să aducă bucurie și zâmbete prin creațiile lor.

Le-am întâlnit pe fondatoarele AnTanTe în atelierul lor din zona Piața Rosetti, acolo unde creează lunar zeci, poate chiar sute de haine colorate, vesele, feminine și unice.

“Chiar dacă avem două colecții fixe an de an, fiecare obiect este făcut doar pentru persoana care îl dorește. După ce face comanda pe site, clientul este sunat, îi cerem măsurile și discutăm în caz că are anumite preferințe pentru acea haină, dacă vrea o combinație dintre două modele pe care le avem pe site, dacă vrea o pictură diferită șamd”, îmi explică Raluca Văleanu.

Dar până să ajungă aici, AnTanTe Design a început cu un nume care ne aduce aminte de jocurile copilăriei și câteva tricouri pictate în sufrageria Ioanei. Atunci când căutau un nume pentru brand-ul lor, cele două prietene voiau un cuvânt care să descrie ideea de tineresc, jucăuș și de haine altfel, așa că le-am venit în cap unul dintre jocurile copilăriei, AnTanTe, DizeManePe.

“Faptul că am reușit să vindem foarte repede primele produse, pe o pagină de Facebook, ne-a încurajat să ne dezvoltăm și să începem să facem o linie întreagă de haine pictate”, își amintește Ioana, deși, pe vremea aceea niciuna dintre fete nu credea că poate transforma această pasiune într-o afacere. Dar au continuat să își dezvolte pasiunea, iar la un an de la startul afacerii, Raluca și Ioana și-au închiriat și un mic atelier și au angajat o croitoreasă. Ulterior, mai exact în urmă cu șase ani, și-au deschis și un magazin online, iar acum vânzările se fac în proporție de 90% online (cele mai multe în shop-ul propriu, dar și pe Fashion Days și eMag, unde au câteva produse la vânzare).

“Acum avem cinci oameni, inclusiv noi, care lucrează la producție și facem două colecții pe an, una de primăvară-vară, extrem de colorată, și una de toamnă-iarnă. Pe lângă aceste colecții fixe pe care avem și le punem și pe site pentru a fi comandate, mai facem, probabil, încă 2-3 colecții pe care clienții le pot găsi fie în atelier, fie pe la târgurile la care participăm”, explică Ioana, care adaugă că nu de puține ori li se cere să facă și rochii de mireasă pictate sau seturi personalizate pentru întreaga familie.

Dar cele două antreprenoare recunosc că pasiunea pentru artă nu le-ar fi fost de ajuns ca să poată ține pe picioare o afacere de nișă timp de peste 13 ani.

“Ne-a ajutat foarte mult că suntem absolvente de ASE pentru că moda este un domeniu în care e greu să supraviețuiești dacă ești doar creativ. Trebuie să știi să te administrezi sau să îți iei pe cineva care se pricepe”, mai declară Raluca Văleanu.

Citește interviul integral AICI.




Citeste si