Sfaturi de Black Friday de la ANCOM: La ce să fii atent când dai o comandă. Cum şi unde reclami în care de nereguli

Sursa foto: Shutterstock

Sfaturi de Black Friday de la ANCOM: La ce să fii atent când dai o comandă. Cum şi unde reclami în care de nereguli

Cuprins Articol:
În perioada dedicată ofertelor promoţionale de Black Friday, ANCOM, instituţia care promovează interesele utilizatorilor, recomandă românilor să acorde o atenţie sporită opţiunilor şi condiţiilor de livrare, precum şi autenticităţii informaţiilor de-a lungul întregului proces de achiziţie online, notează Agerpres.

Pe lângă analizarea ofertei din perspectiva preţului, a autenticităţii produselor, a condiţiilor de returnare sau a verificării identităţii comercianţilor, utilizatorii ar trebui să aibă în vedere şi următoarele aspecte:

  • opţiunile de livrare oferite de magazinul online, inclusiv disponibilitatea comerciantului de a oferi servicii suplimentare de siguranţă, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată.
  • modalitatea de livrare (la adresă, punct de lucru, la un sistem automat de livrare - locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor); mai multe informaţii despre livrarea la un sistem automat sunt disponibile aici.
  • modalităţile de plată a bunului la livrare (numerar, POS).
  • termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în mod obişnuit; creşterea numărului de comenzi în perioada campaniilor promoţionale poate afecta capacitatea de procesare şi transport a furnizorilor de servicii poştale.
  • condiţiile de livrare pentru produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Atenţie! Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poştal, ci a unui serviciu de transport marfă.
  • procedura de soluţionare a reclamaţiilor privind integritatea produsului.
  • starea ambalajului la primirea coletului; dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, utilizatorul poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau poate refuza coletul.

Citește și: Experții avertizează că și hackerii așteaptă Black Friday. Trebuie să fim atenți la site-urile clonate și la ofertele bombă

Ce să faci dacă ai căzut pradă SMS-urilor sau e-malurilor false de Black Friday 

ANCOM atrage atenţia utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poştale prin care se solicită accesarea unui link şi completarea de informaţii personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înşelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poştale şi să se adreseze organelor de poliţie pentru începerea investigaţiilor.

În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online, înainte de achitarea sumei de bani solicitate.

Ce, cum şi unde reclami o înșelătorie de Black Friday 

În situaţiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online este necesar şi eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online. Mai multe detalii despre livrarea comenzilor online sunt disponibile aici.

În lipsa unei soluţionări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa:

  • Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor - în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României;
  • reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluţionarea reclamaţiilor se desfăşoară conform menţiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv.

Este esenţial ca utilizatorii să păstreze documentele care dovedesc achiziţia (factură, bon fiscal, formular de livrare).

ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poştale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza şi, după caz, sancţiona conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislaţiei din domeniul serviciilor poştale. Astfel de încălcări pot fi semnalate Autorităţii aici.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia românilor informatii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Personalizate pentru tine