Statistică: Europenii cumpără tot mai puține mașini. Scădere de peste 7% a pieței în iunie

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Statistică: Europenii cumpără tot mai puține mașini. Scădere de peste 7% a pieței în iunie

Cuprins Articol:

Înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat un recul de 7,3% în ritm anual în luna iunie, potrivit cifrelor publicate recent de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Câte mașini au achiziționat europenii în prima lună de vară

Asociaţia, care îi reprezintă pe cei 16 mari constructori auto din Europa, a informat că 1,010 milioane autoturisme au fost înmatriculate în luna iunie 2025 în Uniunea Europeană, în scădere cu 7,2% comparativ cu 1,089 milioane autoturisme în luna iunie 2024. Prin comparație, în aceeași lună, piața de mașini noi din România a scăzut cu 50%, pe fondul amânării programului Rabla.

În primul trimestru al anului, consemnam o scădere în ritm anual a vânzărilor de mașini noi pe Bătrânul Continent de 1,9%, iar acest ritm s-a menținut și după cel de-al doilea trimestru, astfel că la jumătatea anului consemnă o contracție a pieței de 1,9%. În perioada ianuarie-iunie 2025, piaţa auto din România a înregistrat un declin de 22,4%, fiind înmatriculate 64.820 de automobile.

Între timp, revenind la cifrele pe H1, se observă un volum total de mașini electrice pe primele șase luni de 869.271 de unități, în timp ce europenii au cumpărat 469.410 de mașini cu tehnologie hibridă plug-in. Acestea au atins astfel o cotă de piață de 8,4% față de 6,9% în H1 2024. Totodată, cota de piață combinată a mașinilor pe benzină și diesel a fost de 37,8% în primul semestru față de 48,2% în aceeași perioadă a anului anterior.

Creșterea pentru mașinile 100% electrice în iunie 2025 în Europa a fost de doar 7,8%, respectiv ACEA a menționat o creștere de 6,1% pentru mașinile hibride clasice. Aceste cifre, a transmis Asociația, sunt insuficente pentru a realiza tranziția către mobilitate sustenabilă pe Bătrânul Continent. Pentru PHEV, însă, creșterea a fost fulminantă (iunie fiind a patra lună de creștere pentru acest tip de propulsie), respectiv de peste 41% - europenii alegând această tehnologie în dauna BEV-urilor.

Hibridele și electricele înlocuiesc mașinile cu motorizări tradiționale

Modelele cu motoare pe benzină (scădere de 21,2%) şi cele cu motoare diesel (scădere de 28,2%) au fost înlocuite de modele hibride (creştere de 17,1%), care reprezintă în prezent mai mult de o treime din piaţă (34,8%). Totodată, cota de piață a vehiculelor 100% electrice a ajuns la 15,6%, în timp ce avansul lor în luna iunie a fost de 22%. ACEA a consemnat o creştere puternică în Germania şi Belgia, graţie facilităţilor fiscale. Anul trecut în iunie, cota de piață a EV-urilor trecea puțin de 12%.

"Suntem încă departe de a ajunge la o adoptare masivă" a comentat ACEA, care a cerut o revizuire a normelor privind emisiile de CO2. "Consumatorii rămân prudenţi iar măsuri mai robuste pentru a încuraja cererea rămân cruciale pentru a accelera tranziţia", a adăugat ACEA. În martie, Comisia Europeană a dat un prim semn de flexibilitate spunând că noile norme de CO2 la nivel de flote se vor aplica abia peste doi ani, adică producătorii pot emite mai mult în 2025, dacă își reduc masiv emisiile în 2026-2027 pentru a balansa lucrurile.

Toţi cei trei mari constructori auto generalişti din Europa - Volkswagen, Stellantis şi Renault - au înregistrat un declin al vânzărilor în luna iunie, însă în timp ce vânzările Stellantis au fost mai mici cu 16,1% în ritm anual, Renault a rezistat ceva mai bine, cu un declin de doar 0,5%.

În interiorul grupului Renault, înmatriculările de autoturisme marca Dacia au scăzut cu 1,7% în ritm anual, până la 55.715 unităţi, în timp ce înmatriculările Renault au crescut cu 0,2%, până la 74.400 de unităţi.

În primul semestru, vânzările Dacia în UE au înregistrat o creştere de 1,2%, până la 288.196 de unităţi. Constructorul autohton a anunțat că, la nivel global, comerțul său a scăzut cu 0,7% year-on-year, cu volume de peste 350.000 de unități care-l încurajează pe Frank Marotte, șeful de marketing, operațiuni și vânzări al Dacia, să spere că ținta de 700.000 de unități vândute la nivel mondial va fi atinsă în 2025.

O scădere a vânzărilor Dacia s-a observat și în primul trimestru din 2025, în timp ce Renault s-a aflat pe un trend ascendent. Dacia a vândut 154.378 unități pe continentul nostru în Q1, în timp ce Renault a reușit o creștere pe primul trimestru de aproape 3%.

Personalizate pentru tine