2 / 4

Branza de capra din Valcele, pe mesele din Ungaria, Cehia si Slovacia

La 53 de ani, Ovidiu Spinu, de profesie medic veterinar, a reusit sa transforme ceea ce parea la o prima vedere doar un vis intr-o afacere cu o cifra de afaceri care ar putea atinge anul acest un milion de euro.

Ideea unei afaceri cu produse din lapte de capra a aparut in urma cu zece ani, in timp ce se afla in casa unor prieteni din New York.

“Fiica lor mai mica terminase studiile si spre disperarea parintilor tinea mortis sa se apuce de o ferma de capre si sa fabrice branza de capra. Asa am aflat ca branza de capra si ferma de capre sunt «trendy» si ca in lumea civilizata nu exista restaurant sau magazin care sa nu ofere branza de capra. Se pare ca exista pe plan mondial o euforie legata de capra asa cum la noi au mai fost cateva legate de nutrii, struti sau melci. Eu studiasem un an in Franta, la Nantes in zona in care exista o traditie aproape sacra a branzei de capra si fusesem deja sensibilizat. La noi terenul era inca virgin in acest domeniu si ajuns acasa am inceput sa visam”, povesteste Ovidiu Spinu.

Pana in anul 2007 au investit aproximativ 350.000 de euro in fabrica pe care o detin la Valcele, suma care a fost suplimentata intre timp cu 150.000 de euro pentru dezvoltarea capacitatii de productie si diversificarea portofoliului. Dupa primele 12 luni de functionare cifra de afaceri atinsese 200.000 de euro.

Fabrica LaColline colecteaza intre 2.000 si 3.000 de litri de lapte pe zi de la cateva ferme din judetul Cluj si zonele invecinate - Alba, Mures, Salaj si Maramures - toti crescatorii de capre avand peste 200 de animale. “Doua dintre ferme sunt moderne, cu animale de import, muls mecanic si furajare stiintifica. Celelalte sunt organizate in sistem traditional, adica pasunat cat e ziua de lunga, avand insa atentie la igiena mulsului si calitatea laptelui”, explica proprietarul LaColline.

In unitatea de productie din Valcele lucreaza in prezent 12 angajati, urmand ca pana la finalul anului sa fie recrutate inca doua persoane.

De ce a ales acest model de afacere? Ovidiu Spinu sustine ca in Romania exista suficient lapte de capra, iar potentialul de dezvoltare este enorm. “Laptele de capra nu este supus cotelor si altor restrictii impuse de Uniunea Europeana. Argumentele forte tin de biologia speciei: capra se inmulteste rapid, este matura sexual la 7 luni, fata in medie 1,6 iezi/an si produce mai mult lapte/kg corp decat vaca”, afirma Spinu.

Cea mai mare problema in primii ani de functionare a reprezentat-o fiscalitatea. “Taxe peste taxe: de autorizare, functionare, analize, avize, verificari care puse laolalta ajung la sume greu de imaginat”, spune Ovidiu Spinu.

Cu toate acestea, potentialul unei astfel de afaceri ramane ridicat, atat pe plan intern, cat si extern. Astfel, in ciuda faptului ca a dublat productia in fiecare an, proprietarii LaColline fac fata cu greu cererii interne si a comenzilor venite din Ungaria, Cehia si Slovacia. Intre 30% si 50% din productie merge la export. In cifre, LaColline vinde aproximativ 15 tone pe an in Ungaria. Maghiarii prefera sortimentele presarate cu piper sau cu ierburi din care nu trebuie sa lipseasca mararul. In Cehia si Slovacia producatorul a intrat in supermarketuri in aceasta primavara, printre sortimentele preferate numarandu-se branza pudrata cu praf de carbune si platourile party.

Pentru acest an, LaColline intentioneaza sa isi dubleze productia, investind in echipamente si in diversificarea portofoliului. Astfel, compania va lansa branza de capra cu mucegai alb “La Colline Blanche”, un Camembert de capra de forma cilindrica si Kefirul de capra. Bugetul de investitii se ridica la 150.000-200.000 euro.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri