Cum credeti ca evolueaza in prezent economia Romaniei?

Cum credeti ca evolueaza in prezent economia Romaniei?In acelasi timp, numarul celor care considera ca economia stagneaza sau ca inregistreaza o crestere moderata s-a redus.

„Romanii par sa fie mult mai constienti de existenta unei crize comparativ cu starea de spirit din decembrie. Probabil ca au inceput deja sa simta repercursiuni la nivel personal”, spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock.

Increderea consumatorilor in principalele sectoare ale economiei continua sa scada, insa comunicatiile, turismul si educatia se mentin in topul celor mai bine cotate domenii. In timp ce sectorul constructiilor inregistreaza cea mai mare scadere la capitolul incredere (15 puncte procentuale mai putin fata de decembrie 2008), sectorul publicitatii si relatiilor publice inregistreaza o crestere de sase puncte procentuale, ajungand pe locul patru in topul increderii consumatorilor, de pe pozitia a noua.



In care dintre urmatoarele activitati aveti mai multa incredere?

In care dintre urmatoarele activitati aveti mai multa incredere?„Consumatorii vor sa fie la curent cu planurile companiilor si asteapta solutii din partea acestora. Fie ca este vorba de promotii si oferte care ii ajuta la o mai buna planificare a bugetului, fie ca e vorba despre evolutia unui anumit sector, oamenii cauta informatii pentru a face cea mai buna alegere intr-o perioada in care resursele financiare pot deveni limitate. Astfel, publicitatea si relatiile publice, care deservesc in mare parte nevoia de informare a consumatorilor, capata tot mai multa incredere si isi dovedesc importanta intr-o perioada dominata de incertitudine”, a declarat Tereza Valcan, Managing Director al agentiei de relatii publice Civitas Global Ketchum.

In acelasi timp, si perceptia asupra celor mai afectate domenii s-a modificat, majoritatea respondentilor nominalizand, in luna ianuarie, industria auto (70%), constructiile (68%) si agricultura (67%). De remarcat este ca bancile ocupau in decembrie locul al treilea in topul companiilor afectate, in timp ce in ianuarie consumatorii le plaseaza pe locul al cincilea. Doar sectorul comunicatiilor si cel al publicitatii & PR inregistreaza o perceptie mai buna in ceea ce priveste impactul crizei asupra acestor domenii, fiind considerate segmentele cele mai stabile.

Care din urmatoarele activitati credeti ca vor fi cele mai afectate de criza?

Care din urmatoarele activitati credeti ca vor fi cele mai afectate de criza?Somajul si pretul alimentelor sunt cele mai ingrijoratoare efecte ale crizei, in opinia consumatorilor. Ei percep mai puternic efectele crizei asupra evolutiei preturilor la carburanti si alimente, pentru ca acestea sunt legate direct cu puterea de cumparare si preocuparile zilnice.

De asemenea, consumatorii au devenit mai putin optimisti in ceea ce priveste evolutia in acest an a veniturilor personale, aproape 30% dintre cei intervievati se asteapta ca venitul sa scada in 2009, comparativ cu 20% la sfarsitul anului trecut.

Care vor fi principalele efecte ale crizei?

Care vor fi principalele efecte ale crizei?„Anul acesta, balanta se va inclina de partea angajatorilor pe piata muncii, spre deosebire de anii trecuti. In perioade de instabilitate, companiile vor incerca sa-si restructureze forta de munca astfel incat sa retina numai angajatii care performeaza. Numarul candidatilor va creste considerabil, dar angajatorii isi vor gasi mai greu persoanele potrivite si competente in multimea de aplicanti.”, este de parere Yannis Lagos, Managing Partner al People First, companie de recrutare si consultanta in resurse umane.

Consumatorii din mediul urban resimt deja efectele crizei economice si isi modifica optiunile pentru a limita impactul crizei economice asupra bugetului personal.

„Cu acest studiu ne-am propus sa monitorizam atitudinea romanilor vizavi de criza din Romania, pentru a construi un instrument de inovare si adaptare la situatia actuala. Credem ca in momentul in care afli ce gandesc consumatorii, poti sa iti construiesti mai usor strategii de abordare. De asemenea, credem cu tarie ca 2009 este un an in care orice companie ar trebui sa se pozitioneze fata de criza intr-o maniera care sa contribuie eficient la deblocarea pietei”, mai spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock.