4 / 6

Aventura Guru, pas cu pas

Dar ce presupune aducerea unuia dintre cei mai de seama ganditori de business in Romania? Mai intai, trebuie sa cunosti foarte bine teoriile si practicile ganditorului respectiv, spune Bogdan Ungureanu. Fiecare guru “se vinde” printr-un Unique Selling Proposition – o condensare a tuturor teoriilor si practicilor pe care acesta le aplica. Daca pentru Tom Peters aceasta e “Gandeste din exteriorul cutiei si mototoleste ierarhia corporatista traditionala”, pentru Michael Porter ea e “Pretuieste arta conducerii, diferentierea si concentrarea”.

Odata ce te-ai familiarizat indeajuns de bine cu teoria gurului, trebuie sa te asiguri ca aceasta corespunde pietei tale si se pliaza pe necesitatile ei. Urmatorul pas este contactarea directa a ganditorului sau – dupa caz – a agentiei care il reprezinta si expunerea argumentelor care valideaza organizarea unei astfel de conferinte in Romania. “Cu cat argumentele folosite sunt mai convingatoare si dau masura calitatii organizatorului, cu atat procesul de invitare este mai simplu”, a spus Ungureanu.

Apoi urmeaza negocierea sumei care urmeaza a fi incasata de guru. Majoritatea au tarife standard, care variaza intre 20 si 200.000 de dolari. Daca Clayton Christensen, profesor la Harvard Business School, are un tarif de circa 50.000 de dolari, pentru Alan Greenspan, fost presedinte al Fed, sau Rudy Giuliani, fost primar al New York-ului, suma urca pana la 200.000 de dolari. Pe langa asta, trebuie suportate transportul (la clasa business sau cu avion privat) si cazarea, in hoteluri de 5 stele.
Stabilirea tematicii conferintei si organizarea evenimentelor conexe – lansari de carte, daca e cazul – sunt urmatoarele aspecte ce trebuie rezolvate, dupa care urmeaza etapele de promovare si pregatire a conferintei.

Tot acest demers poate incetinit din varii motive. “Pentru noi, o problema reala a fost asezarea geografica a Romaniei, faptul ca pentru a ajunge din Londra sau Paris in Bucuresti e nevoie de trei ore sau mai mult. Dus-intors inseamna o gramada de timp alocat transportului, timp in care speakerul ar fi putut tine o alta conferinta, tot in occident”, a spus Mihaela Pantis, de la Qualians. “Apoi e competitia directa in care te afli cu alte companii, nu numai din Romania, ci si din alte tari cu economii mai interesante sau cu un brand de tara mai atractiv”.

Insa rasplata este pe masura efortului, in cazul unei conferinte guru reusite. Un calcul simplu ne arata ca, la o conferinta cu 1000 de invitati platitori, cu un tarif de 500 de euro de persoana si o taxa de guru de 200.000 de euro, organizatorul se alege cu un profit de pana la 250.000 de euro. Desigur, astfel de conferinte sunt rare.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri