Povestea KFC în România a început odată cu primul restaurantul deschis în zona Piața Romană din București, în aprilie 1997, Marian Gogu intrând în afacere în anul imediat următor.

”Am început să lucrez în cadrul KFC în noiembrie 1998, iar parcursul meu în cadrul companiei a fost o provocare constantă: de la manager de tură în primul restaurant KFC deschis în România, am devenit, pe rând, director de restaurant în 2001, Area Manager, director de operațiuni, iar din noiembrie 2012 sunt director general al KFC România”, explică directorul KFC.

Provocări pentru un antreprenor la început de drum

Una dintre cele mai mari provocări cu care Marian Gogu declară că s-a confruntat la început de drum a fost consolidarea brandului în raport cu dezvoltarea.

”Expansiunea în diferite orașe de pe teritoriul țării implica eforturi mult mai mari la vremea respectivă, având în vedere că brandul nu era foarte cunoscut, iar diferențele dintre Capitală și celelalte orașe erau mai accentuate decât în prezent”, a precizat acesta.

În plus, Marian Gogu menționează că și atunci, ca și prezent, găsirea și formarea unor angajați pentru restaurante a fost un alt obstacol de înfruntat.

La același capitol, se adaugă și identificarea furnizorilor interni. ”Pe lângă furnizorii internaționali ai Yum!, ne-am propus încă de la debutul activității să colaborăm cu furnizori locali pentru a avea un control mai mare asupra materiei prime care influențează în mod cert produsul final și, totodată, pentru a susține mediul de business local”, a completat acesta.

În prezent, impredictibilitatea este ceea ce definește contextul general, cât și business-ul KFC în particular. ”Este foarte dificil de anticipat ce se va întâmpla peste câteva săptămâni, care va fi comportamentul consumatorilor în raport cu toate schimbările la care asistăm începând cu anul 2020 sau cum va evolua prețul materiilor prime”, a spus directorul lanțului de restaurante.

”Ne bazăm întotdeauna pe anumite estimări minime și maxime, însă evaluările făcute la începutul lui 2022 au fost depășite deja încă din primele luni ale anului. Businessul KFC este în continuare unul stabil, însă costurile și eforturile asociate gestionării brandului au crescut foarte mult”, a adăugat directorul general.

Călătoriile în detrimentul restaurantelor

Intrând în acest business într-o perioadă incertă, l-am întrebat pe Marian Gogu ce ar fi ales dacă nu ar fi fost KFC, iar răspunsul acestuia nu a fost departe de sectorul HoReCa, alegând industria înrudită.

”Este foarte dificil să mă imaginez într-un domeniu distinct, având în vedere că mi-am dezvoltat o expertiză în industria de food, însă, dacă lucrurile s-ar fi petrecut diferit în urmă cu 25 de ani, cel mai probabil aș fi activat în industria turismului, având în vedere profilul pe care l-am urmat în facultate”, a declarat acesta.

În plus, directorul KFC precizează că nu ar schimba nimic din parcursul său profesional de până acum.

Însă a dezvăluit că cele mai mari regrete ale sale sunt legate de plecarea oamenilor din echipă, mai ales dacă este vorba despre persoane cu vechime și competente.

„Unul dintre cele mai mari eșecuri pe care le resimt în calitate de director general este plecarea din echipă a unor oameni buni, competenți, valoroși fie că ne referim la bucătari, manageri sau casieri. Însă, uneori, acest lucru devine inevitabil, cu atât mai mult în contextul schimbărilor din domeniul HoReCa sau al emigrărilor masive recente și al beneficiilor pe care le oferă lucrul în alte țări”, a menționat acesta.

Restaurante digitalizate și sustenabile

Odată cu pandemia, digitalizarea și sustenabilitatea s-au accentuat în rândul companiilor, fiecare încercând să implementeze diferite metode care să servească îmbunătățirii modului de lucru, dar și să fie prietenoase cu mediul.

Partea 1- Digitalizarea

În ceea ce privește KFC, kioskurile de comandă sunt cele care reprezintă imaginea de ansamblu a digitalizării. În medie, nouă din zece comenzi sunt realizate, în restaurante, prin intermediul kioskurilor, sistemul fiind prezent în 23 de restaurante din București.

”În contextul socio-sanitar, am lansat și un kiosk 100% touchless - care nu necesită atingerea ecranului. În prezent, avem 206 fețe de kioskuri, dintre care 15 kioskuri touchless, în 62 de restaurante din toată țara”, completează directorul companiei.

De asemenea, în septembrie 2020, KFC România a lansat platforma proprie de comenzi online. Astfel, românii au în prezent la dispoziție trei variante pentru a-și comanda acasă produsele KFC preferate: site-ul propriu – delivery.kfc.ro, serviciul de call center și platformele partenere de comenzi online, atât în București, cât și în țară.

În plus, la finalul anului trecut am introdus și serviciul ‘Click&Collect’ care le permite consumatorilor să plaseze o comandă de oriunde și oricând, iar ulterior să o preia din cel mai apropiat restaurant, în intervalul orar dorit.

”Tot din categoria digitalizării fac parte și ecranele plasate în bucătăriile KFC care le permit angajaților din restaurante să știe în fiecare moment câte produse sunt disponibile la un moment dat și câte se află în curs de pregătire. De asemenea, menu board-urile digitale și sistemul digital de la Drive Thru prin intermediul căruia clienții văd în timp real stadiul de preparare al produselor comandate”, a explicat Gogu.

Sursa Foto: KFC România

Partea 2- Sustenabilitatea

Cât despre sustenabilitate, la KFC, toate ambalajele pe bază de hârtie și carton sunt obținute din celuloză și/sau din surse reciclate. În plus, se reciclează o cantitate tot mai mare de plastic, carton și ulei uzat din toate unitățile de pe teritoriul țării.

În 2019, paiele din plastic au fost înlocuite cu paie din hârtie, iar în 2021 au fost înlocuite paletinele de amestecat (cafea / ceai) și tacâmurile din plastic cu ustensile din lemn.

”Avem parteneriate și cu organizații precum Sos Satele Copiilor (donăm anual 1 leu din fiecare Hot Bucket vândut) și World Vision România – prin programul “Vreau în clasa a 9-a”, prin care susținem șansa la educație a elevilor de liceu din mediile defavorizate. Programul Harvest este o inițiativă de responsabilitate socială, implementată la nivel global, care are misiunea de a combate risipa alimentară și de a sprijini organizațiile non-guvernamentale, la nivel local. Din 2017 până în prezent, peste 35 de restaurante KFC sunt implicate în acest program, la nivel național”, a mai spus directorul companiei.

Restaurante fără restricții

România a renunțat la toate restricțiile din timpul pandemiei, prin urmare accesul în restaurante nu a mai fost îngrădit. Însă, în ciuda acestei libertăți, românii continuă să fie adepții comenzilor online.

”Înainte de pandemie, serviciul de livrare era puțin peste 10% din totalul vânzărilor restaurantelor în care ofeream acest serviciu, iar acum a crescut semnificativ. Am dezvoltat oferte dedicate KFC Delivery, care nu se regăsesc în restaurante, pentru a le oferi consumatorilor cele mai bune opțiuni în funcție de noile contexte de consum”, a adăugat Marian Gogu.

De asemenea, acesta a precizat că cele mai comandate produse sunt Crispy Strips și Hot Wings, dar și diversele tipuri de Bucket, precum și oferta CEVA.

”Pe lista de preferințe ale consumatorilor se află și celebrul sos cu usturoi Glenn, care este disponibil exclusiv în restaurantele din România, iar ca noutăți care au performat foarte bine amintim lansarea Strips Nepicanți în meniu, în 2021, precum și inovațiile de produs Star Wrap sau Double Down”, mai spune acesta.

KFC în România, în prezent

În anul 2021, KFC a atins un număr de 90 de restaurante în România, iar astăzi rețeaua numără 94 de unități, ținta fiind să ajungă la 100 până la finalul anului.

”Am demarat deja, la nivel de business, o serie de planuri în acest sens, urmând să anunțăm, în viitorul apropiat, primele unități care ne vor aduce mai aproape de obiectivul stabilit”, a precizat Marian Gogu.

În 1997, KFC a început activitatea cu o echipă formată din aproximativ 50 de persoane, iar în prezent compania numără peste 3.500 de angajați la nivel național, unii dintre aceștia fiind angajați încă de la început.

Sursa foto: KFC Romania