După provocările aduse de pandemie, dar și după tensiunea creată de conflictul din proximitatea României, companiile au început să se preocupe mai mult de relațiile interumane și de felul în care liderii pot face față condițiilor atât de turbulente și schimbătoare în plan economic, legislativ sau socio-cultural. Aceste intenții se reflectă în proiecte de training și dezvoltare mai ample și din ce în ce mai aplicate pentru nevoile specifice ale business-urilor, dar și în acord cu valorile și principiile lor.

„Nu putem separa business-ul în România de ceea ce se întâmplă în societate sau la nivel global. Cele mai multe companii care investesc în dezvoltarea oamenilor sunt companii multinaționale, foarte mult influențate de evoluția economică din afara spațiului romanesc. Procesele lor și deciziile de business trebuie să țină cont de factori mai largi. Poate și de aici faptul că apelează din ce în ce mai mult la programe de dezvoltare inclusiv prin coaching individual sau de echipă”, explică Madi Rădulescu, Executive Coach, MCC, MBA și Managing Partner, MMM Consulting.

Madi Rădulescu este antreprenor, coach de echipă, coach executiv, facilitator, trainer și experimentat care adună peste 30 ani de experiență de lucru cu leaderi în companii mari, multinaționale. De peste 13 ani este coach executive. În 2019 i-a fost acordat premiul Gold Coach Award conform Romanian L&D Industry, survey la care au participat peste 570 manageri și specialiști de resurse umane. Este pasionată de dezvoltarea leaderilor, de impactul pe care îl poate crea dând acestora acces la perspective multiple, la propriile resurse, sprijinindu-i să iși asume rolul cu încredere întelegându-și propriile valori și credințe.

MMM Consulting derulează de mulți ani proiecte în regiune sau chiar în vestul Europei, pentru clienți internaționali care apreciază modalitatea de abordare și profesionalismul trainerilor, consultanților sau coachilor români. Reușitele companiei nu se traduc neapărat în cifre, ci, mai curând, sunt definite de relațiile de lungă durată cu partenerii și clienții.

Pentru noi, la MMM, a fost un an plin, intens, cu proiecte frumoase de care ne-am bucurat și care ne-au și dat ocazia să fim puși în valoare dar, ne-au și provocat să învățăm. Avem o echipă centrală care are deja o istorie veche împreună, ne cunoaștem bine și suntem armonizați în gândire și în modul nostru de a face lucrurile iar, echipa noastră de colaboratori s-a mărit semnificativ anul acesta, prin proiectele pe care le-am avut și care au adus alături de noi și alți traineri sau coachi.

Madi Rădulescu, Executive Coach, MCC, MBA și Managing Partner, MMM Consulting

Cum își va pune amprenta 2024 în industria de dezvoltare managerială și de leadership

Industria s-a structurat foarte clar în Români, în ultimii patru-cinci ani, timp în care, paradoxal, a devenit mult mai fragmentată, spune Madi Rădulescu. Pentru 2024, perspectiva evoluției în industria de dezvoltare managerială și de leadership va fi acceea de conformare la tendințele din mediul corporate. Nevoia de a dezvolta managerii vine atât din necesitatea companiilor de a asigura continuitatea afacerilor, cât și din capacitatea acestora de a face față unui climat lipsit de previzibilitate. Madi Rădulescu spune că aproape toate domeniile de activitate au cunoscut transformări, atât pe partea de tehnologie (care schimbă și mediile de lucru), cât și în zona de comunicare și de procesare a datelor.

„Sunt industrii care se transformă complet precum industria automotive, a energiei, unde apar meserii noi și dispar multe dintre activitățile pe care le făceau specialiștii altădată, în zona procesării datelor sau a interacțiunii cu publicul, în mediul virtual. O altă tendință socială importantă este dată de schimbarea generațiilor și de prezența generației Z în mediul de lucru sau atitudinea oamenilor față de muncă, în general, dar și față de munca hibridă în particular. Toate acestea cer recadrarea abilităților de a conduce oamenii, de a face managementul performanței, de a gândi și implementa schimbări și transformări organizaționale sau de a clădi o cultură în care, valori precum diversitatea, transparența, colaborarea să primeze”, a completat Madi Rădulescu.

În următorii ani, peisajul pieței muncii de la nivel global va cunoaște transformări semnificative, iar cel din România se va alinia la trendurile internaționale. Potrivit World Economic Forum, 23% dintre locurile de muncă prezente acum, în lume, se vor schimba, ca urmare a tranziției spre un model economic cu emisii zero de carbon, cât și ca urmare a tehnologiei. Pe măsură ce inteligența artificială (AI) avansează tot mai mult în viețile oamenilor, este mai mult decât cert că munca multora dintre noi va arăta diferit. Raportul Skills Index 2023 de la Business Talent Group arată că 71% dintre angajatori vor rămâne mult în urma AI, dacă nu vor asigura o recalificare și o perfecționare (concepte cunoscute în sens larg ca reskilling și upskilling) la locul de muncă pentru angajații lor.

Abilitățile digitale, gândirea critică și cea creativă, dar și comunicarea în mediul de lucru hibrid și creșterea autonomiei vor fi abilități esențiale cu care va trebui să ne „echipăm” încă de pe acum pentru a fi parte din economia viitorului.

Cel puțin marile companii urmează tendințele globale: multă învățare în mediul virtual, sesiuni scurte și focalizate pe o anumită temă de interes, mediu de învățare de tip comunitate în cadrul unei organizații, folosirea învățării virtuale de tip LinkedIn, YouTube sau alte platforme cu conținut foarte bogat. Acestea vin în combinație cu coaching sau sesiuni facilitate de traineri sau coachi în care dezbaterea critică sau lucrul aplicat primează. Se mențin încă sesiunile facilitate virtual care servesc teme punctuale, cum este, de altfel și nevoia de folosire eficientă a timpului sau relațiile interumane, încrederea și lucrul în mediul hibrid”, adaugă Madi Rădulescu.

Pregătirea pentru următorul deceniu, pentru care „nu există manuale de schimbare”

La modul ideal, într-o companie, liderii trebuie să fie primii care acceptă schimbarea și provocările noi, pentru ca mai apoi să le traverseze cu brio alături de echipele lor. Așteptările sunt mari, mai ales când oamenii traversează situații atipice și impredictibile, timp în care liderii resimt din plin presiunile. Acesta este și motivul pentru care cei aflați la cârma organizațiilor pun tot mai mult accent pe potenţialul transformator al iniţiativelor de formare, coaching şi mentorat, ce vizează îmbunătăţirea abilităţilor esenţiale de leadership.

Nu există manuale de schimbare pentru transformarea organizațiilor în era pe care o trăim de aceea, fiecare lider trebuie să fie pregătit să gândească critic și creativ alături de echipa lui și să poată pune în practică soluții foarte specifice și aplicate. Acești oameni trebuie pregătiți și antrenați. Gândirea reflectivă, comunicarea directă și empatică, ascultarea și observarea, dezvoltarea agilității mentale și a celei emoționale cer abordări integrate în programele noastre de dezvoltare – sesiuni de formare, sesiuni de coaching, sesiuni de coaching de grup, proiecte de team coaching.

Madi Rădulescu, Executive Coach, MCC, MBA și Managing Partner, MMM Consulting

Madi Rădulescu se arată încrezătoare și spune că România are oameni foarte ambițioși dornici de învățare, care integrează foarte bine pregătirea conceptuală cu experiențele practice. Organizațiile mari prezente pe piața locală sunt cele care devin „adevărate școli” care își instruiesc managerii, dar și angajații, dat fiind faptul că sistemul preuniversitar și cel academic nu-și pregătesc suficient viitorii absolvenți. Multe organizațiile mari, atât cele cu capital străin, cât și cele românești ajung să fie foarte implicate în programe de instruire duală, lucrând constant cu specialiști din domeniul educației și al coachingului.

Fără doar și poate, companiile care se pregătesc de acum pentru viitor sunt cele care vor câștiga pariul competitivității. Schimbarea vine pentru toți, fără să ocolească pe nimeni, iar acolo unde guvernează încă mentalitatea „nu este despre noi, nu ni se întâmplă nouă asta” vom vede și bătălii pierdute, spune Madi Rădulescu.

Din păcate, sau din fericire, România este pe aceeași planetă și mediul economic de aici va fi supus acelorași schimbări ca în Europa sau ca în alte părți pe glob de unde ne vin resurse, parteneri de afaceri sau tehnologie. Realitatea ne arată că e bine să ne pregătim să lucrăm cu aceste aspecte pregătind forța de muncă pentru a face față digitalizării și noilor tehnologii sau, pentru accepta diversitatea culturală la locul de muncă și de a fi mult mai deschiși la impactul social generat de migrația economică”, a completat Madi Rădulescu.

Sursa foto: Madi Rădulescu