În prezent, sunt patru categorii mari de turiști:

  • Cei care nu mai vor calatorii în Europa și se îndreaptă spre destinații foarte calde, extra-europene.
  • Cei care își rezervă vacanța la nivel local.
  • Cei care se retrag și își anulează vacanțele.
  • Cei care așteaptă o rezolvare a acestei situații.

Carmen Pavel, președinta J´Info Tours, unul dintre operatorii de turism din România, a declarat că impactul coronavirusului se simte. Oamenii nu mai caută Europa și cer destinații cât mai calde.

”Nu avem retrageri. Însă rezervările se fac abia după Paște. Australia, America de Sud, Noua Zeelandă rămân în topul solicitărilor turiștilor”, a declarat Carmen. De asemenea, aceasta a adăugat că turismul intern este foarte cerut în această perioadă, cu toate că evenimentele corporate programate au fost anulate.

În aceeași direcție, răspunde și Alin Burcea, proprietarul Paralela45, una dintre cele mai mari agenții din țară.

”Avem 50% scădere pe vânzări. Ce să vă spun? Cine are banii la saltea, supraviețuiește, cine nu, nu. Noi mai avem pentru aproximativ cinci luni. Oamenii mei vând tot ce pot”, a declarat Alin.

Acesta a adăugat că sunt foarte afectați pe circuite, însă turismul intern se află în topul celor mai căutate, alături de turismul individual în țări precum Bulgaria sau Grecia.

La Eturia, una dintre agențiile de turism care vizează destinațiile exotice, lucrurile se desfășoară normal. Oamenii pun întrebări și încearcă să afle mai multe detalii despre situație, însă nu își anulează călătoriile. Turiștii își modifică perioadele de călătorie și aleg în continuare destinații foarte calde, cum ar fi Maldive, Mauritius, Caraibe sau Seychelles.

Efectele epidemiei COVID-19 se resimt asupra călătoriilor rezervate ȋn zonele afectate puternic de incidenţa ȋmbolnăvirilor sau a celor cu plecări imediate: China, Israel, Italia sau Spania, au declarat și reprezentanții touroperatorului român, Christian Tour. Pentru destinaţiile din China, grupurile programate cu plecări ȋn lunile martie - mai au fost anulate, iar turiştii au ales să se orienteze, ȋn mare măsură, spre alte destinaţii mai sigure, spre exemplu: America de Sud sau Caraibe.

Cât despre angajații operatorilor de turism, proprietarii agențiilor încă nu au luat decizii. Se fac restrângeri masive de cheltuieli, însă nu prin reducerea programului de muncă sau prin concedierea angajaților. Operatorii de turism așteaptă cu speranță ameliorarea situației.

Ce spun hotelierii

În România, impactul a fost resimțit începând cu 20 februarie. Comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, când gradul de ocupare al hotelurilor era de 64%; în 2020, acesta a scăzut la 44%.

”Situația e dramatică la nivel național, mai ales că nu putem estima finalul acestor evenimente”, a adăugat, îngrijorat, Călin Ile.

Primele nouă zile ale lunii martie a.c. înregistrează o cădere de 40% în gradul de ocupare al hotelurilor. Bineînțeles, tariful a scăzut și el cu 12,2%.

”Din experiența mea în domeniu, după o perioadă de criză în industrie, timpul de revenire este dublu. Prin urmare, dacă această cădere va dura patru sau cinci luni, perioada în care ne vom reface va fi de opt până la zece luni”, a explicat președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR).

Ce trebuie să facă statul

În cadrul ședinței celulei de criză care a avut loc s-au stabilit măsuri suplimentare pentru păstrarea unui dialog atât cu industria de turism, cât și cu turiștii. De asemenea, au fost dezbătute și solicitările venite din partea mediului privat care a invocat găsirea unor soluții care ar putea diminua consecințele negative pentru industria ospitalității în contextul răspândirii COVID-19 pe teritoriul României.

Au fost analizate soluții de tipul:

  • scutirea de plata taxelor pe salarii pentru următoarele trei luni, cu posibilitatea prelungirii pentru șase luni în caz de necesitate,
  • scoaterea de sub incidența veniturilor salariale a mesei și a cazării pentru angajați sau măsuri care prevăd posibilitatea prelungirii voucherelor de vacanță deja emise,
  • începerea emiterii noilor vouchere de vacanță în următoarele 10 zile pentru susținerea turismului intern,
  • posibilitatea emiterii voucherelor de vacanță în extrasezon.

Totodată a fost discutată și nevoia unei campanii de promovare a vacanțelor în România.

”Situația economică începe să fie mult mai gravă decât boala în sine. Ne-am întâlnit pentru a discuta măsurile ce pot ajuta la depășirea momentului, însă trebuie să stabilim ce impact bugetar vor avea. E important să știm ce ne sugrumă mai mult, costul eliminării unor taxe sau șomajul a zeci de mii de oameni”, a explicat Emil- Răzvan Pîrjol, secretar de stat.

Sursa foto: Shutterstock