Guvernul trebuie să vină cu măsuri concrete pentru sprijinirea angajatorilor, în contextul în care o bună parte din firme au probleme de desfășurare a activității, din cauza pandemiei, iar cea mai așteptată este cea a scutirilor de taxe. Dacă firmele nu vor primi sprijin real, din orice fond de rezervă a statului, riscul major este să trimită oamenii în șomaj tehnic, primele concedieri fiind deja anunțate, a declarat pentru wall-street.ro Cristina Săvuică, șefa companiei de recrutare Lugera.

”Nu s-a înțeles nimic din ce au promis politicienii zilele acestea. Nu am auzit niciun mesaj de susținere concretă a angajatorilor, cum ar fi «scutim angajatorii de CAS sau CASS». Autoritățile să vină cu măsuri concrete de susținere, din orice rezervă pe care o au la dispoziție, pentru că altfel vor ajunge angajatorii să trimită angajații în șomaj”, a declarat, pentru wall-street.ro, Cristina Săvuică.

Dacă firmele bagă oamenii în șomaj, acest lucru înseamnă că acestea nu vor mai plăti taxe către buget și, în afară de faptul că nu vor plăti taxe la buget, statul va trebui și să suporte indemnizațiile de șomaj.

Promisiuni neclare ale autorităților

Premierul Ludovic Orban a declarat în discursul său televizat, de duminică, faptul că în cursul săptămânii trecute, la inițiativa președintelui, s-a constituit un grup de lucru care să analizeze impactul economic al epidemiei și care să pregătească o serie de măsuri necesare pentru a susține toate domeniile economice care sunt afectate de epidemie.

” (...) vom face în continuare analize, studii de impact, vom urmări cu mare atenție evoluțiile pe fiecare domeniu, astfel încât să adoptăm oricând este necesar măsuri care să poată să vină în sprijinul susținerii acestei zone care este afectată de economie”, a spus premierul, fără însă a detalia.

La rândul său, Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a declarat că pregătește un prim val de măsuri pentru angajatori și pentru angajații nevoiți să intre șomaj tehnic.

Va urma un prim val de măsuri pentru angajatori, dar și pentru angajații nevoiți să intre în întrerupere temporară a activității (șomaj tehnic) pe perioada crizei. Vrem să ținem acești angajați conectați la piață și să aibă o sursă de venit până la sfârșitul acestei perioade de încercare, astfel că imediat după terminarea acestei perioade să revină la lucru și să repornim economia”, a declarat aceasta, fără a face vreo precizare legată de măsuri.

O singură măsură. Va putea fi susținută însă de angajatori?

Potrivit Cristinei Săvuică, o singură măsură concretă de susținere a companiilor au anunțat autoritățile, adică acea inițiativa legislativă care îi obligă pe toți angajatorii să acorde zile libere plătite unuia dintre părinți dacă școlile se închid din cauza unor ”situații extreme”.

Prevederea se va aplica părinților de copii până în 12 ani sau, dacă este vorba de copii cu dizabilități, până la vârsta de 18 ani. Pentru perioada în care vor sta acasă, părinții vor primi 75% din salariul pe care îl au, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie. Numărul zilelor libere acordate va fi stabilit de Guvern. Banii care vor fi dați părinților care stau acasă și vor fi plătiți de angajator din procentul de 2,25% pe care trebuie să-l vireze către stat pentru salariul fiecărui angajat.

”Cea cu facilități pentru părinți care au copii până în 12 ani este singura măsură concretă, dar și acolo am niște semne de întrebare, pentru că ei spun că vor fi suportați din fondul de salarii al angajatorului. Acest fond de salarii al angajatorului este de 2,25%, din care direct pe salariu este de 0,25%, ceea ce înseamnă o sumă foarte mică. Cel mai probabil, angajatorul va trebui să suporte din buzunarul propriu această cheltuială și cumva apoi să recupereze de la stat, cândva. Însă cât de repede va recupera de la stat?”, se întreabă Săvuică.

Tu, ca angajator, ai un fond de garantare al salariului de 2,25%, iar acel fond îl poți folosi în astfel de situații, însă când ai puțini angajați fondul acela este nesemnificativ.

În cel mai bun caz, statul, eventual, va amâna anumite taxe

Și Laura Gheară, managing director General Human Resources, companie de resurse umane, arată că autoritățile nu au luat deocamdată nicio măsură de scutire de taxe pentru angajatori.

”Ideea face parte din propunerile făcute de asociațiile mediului de afaceri. Până la o hotărâre în acest sens publicată în Monitorul Oficial, al cărei text să-l citim cu atenție, nu putem lua în calcul niciun fel de scutire sau amânare de taxe. Oricum variantele ideii sunt diferite: unele asociații au cerut scutirea de la plata taxelor altele amânarea. Sunt două lucruri diferite cu beneficii diferite”, a explicat Gheară.



Tot ea a explicat ca de la 1 ianuarie 2018 taxele reprezentând contribuțiile sociale au trecut din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, însă reținerea acestora din salariu și transferul sumelor către bugetul statului este făcută tot de către angajator. Ceea ce înseamnă că măsurile promise de guvernanți pentru sprijinirea angajatorilor ar putea avea efecte benefice în rândul firmelor, dar și asupra angajaților.

Cele mai multe contracte de muncă se semnează precizând valoarea brută a salariului. Scutirea de la plata acestor taxe devine astfel un beneficiu în favoarea angajatului, angajatorul fiind nevoit în acest caz să plătească angajatului suma întreagă, mai puțin impozitul de 10%.

Specialistul in resurse umane susține că din punctul său de vedere mult mai aproape de realitate ar fi o decizie de amânare la plată a contribuțiilor reprezentând taxele salariale.

”Această decizie ar putea veni oarecum în favoarea angajatorului, acesta beneficiind de o perioadă de respiro în care se poate concentra pe asigurarea unui cashflow optim care să-i asigure funcționarea”, a mai spus Gheară.

În același timp, Mădălina Bădescu, Tax Manager, consideră că amânarea la plată a contribuțiilor sociale și de sănătate datorate de angajați și reținute la sursă de către angajatori se poate realiza prin emiterea unei ordonanțe de urgență care să modifice pe termen determinat prevederile Codului Fiscal.

”În contextul pandemiei cu care ne confruntăm, numeroase companii activând, în special, în zona de servicii (turism, HORECA), dar și retail (magazinele din cadrul centrelor comerciale) vor resimți, în mod negativ, impactul economic, unele dintre ele putând să se afle și în imposibilitate de plată a salariilor. Într-adevăr, mulți își vor pune întrebarea cum și de ce să se amâne plata contribuțiilor sociale și de sănătate când acestea sunt datorate, în fapt, de către angajați, angajatorii având doar obligația reținerii, declarării și plății către Bugetul de Stat”, a explicat ea.

În cazul în care Parlamentul va emite o ordonanța de urgență privind modificarea Codului Fiscal, respectiv amânarea la plată a contribuțiilor sociale și de sănătate, urmată, poate, de eșalonare la plată, sumele amânate la plată vor putea fi utilizate de angajatori în perioadă următoare. Ulterior, aceștia ar avea obligația de a efectua plata conform noilor reglementări.

Specialistul Tax Manager este de părere că o astfel de facilitate fiscală poate fi în măsură să ofere companiilor o "gură de aer", care să ajute la restabilirea echilibrului economic.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »


Setari Cookie-uri