Articol realizat în colaborare cu Madalina Balan, Managing Partner, Hart Consulting.

Pe 17 aprilie 2017, zborul Southwest 1380 pe rută New York – Dallas era într-un pericol iminent. O lamă de ventilator desprinsă din unul din motoare a lovit avionul, creând o gaură de dimensiunea unei ferestre în partea stanga a avionului. Măștile de oxygen au fost activate și pasagerii au început să se panicheze. Pilotul Tammie Jo Shults a rămas calmă și a preluat comanda situației, adaptându-se circumstanțelor și aterizând în siguranță în Philadelphia, salvând sute de vieți. Înregistrarea audio merită ascultată.

Recent, nava de croazieră Diamond Princess a intrat în carantină, cu peste 700 de pasageri testați pozitiv de COVID-19. Căpitanul Gennaro Armă a fost apreciat pentru modul în care a gestionat situația, prevenind panica prin stilul său calm și liniștitor. Ca ei, există multe alte exemple de lideri extraordinari care se afirmă în situații de criză. Deoarece multe organizații se confruntă în prezent cu criza cauzată de COVID-19, este un moment prielnic pentru a analiza ce stim despre criza organizațională și ce face un lider să fie eficient în astfel de momente.

Organizațiile se confruntă frecvent cu crize

Citeste si:
Intervenționismul etatist împotriva libertății individuale și...
Intervenționismul etatist...

Orice organizație se va confrunta, la un moment dat cu o criză, cu un impact mai amplu sau mai redus. În timp ce criza COVID-19 este una fară precedent, navigarea de ani buni într-o lume VUCA (volatilă, nesigură, complexă și ambiguă) a atenționat că inevitabilul se poate produce oricând.

Dacă o organizație iese din criză cu succes sau nu, depinde, în mare măsură, de acțiunile liderilor săi. Liderii eficienți trebuie să ia decizii corecte rapid, deseori pe baza unui set limitat de informații disponibile, în condiții de schimbare bruscă și de predictibilitate scăzută. Liderii buni trebuie să țină angajații pe direcția potrivită, iar organizațiile cu cei mai buni lideri sunt cele care ajung în top după ce trece criză.

Întrebarea care apare în acest context este: ce trăsături de personalitate sunt cele mai importante atunci când conducem în timp de criză?

Leadership în momente de criză

Dacă lansăm această întrebare oricui de pe stradă, vom obține variate puncte de vedere. Însă, diferența dintre psihologii cercetători de la Hogan Assessments și alte puncte de vedere rezidă în decade de cercetare, în care aceștia au studiat riguros cum personalitatea are impact în rezultatele pe care le produce un lider în business și în comunitate.

În primul rând, studiile au arătat că un lider eficient acționează similar cu Tamie Jo Shults: cu calm, asumându-și responsabilitatea pentru acțiuni și cu încredere în abilitățile proprii de a luă decizii critice.

Citeste si:
Încă o cunoscută cofetărie se gândește să renunțe la produsele mai...
Tendința cofetăriilor în...

Cele două trăsături de personalitate asociate cu acest mod de a acționa sunt echilibrul emoțional și ambiția. Într-o situație de criză, oamenii reacționează în funcție de liderul lor. Dacă liderul este calm și stabilește un plan, oamenii vor rămâne calmi și ordinea va fi menținută. Dacă liderul se panichează și nu are încredere în acțiunile întreprinse, atunci oamenii se vor panica și starea de haos este aproape asigurată. Liderii care înregistrează valori ridicate în ceea ce privește echilibrul emoțional și ambiția se adaptează ușor la schimbările neașteptate, cum ar fi trecerea bruscă la virtualizare mediului de lucru și comunicarea de la distanță cu echipă despre cum să procedeze în momente fără precedent.

În al doilea rând, orice criză crește nivelul de stres. Chiar dacă liderul nu se exteriorizează, resimte presiunea. Studiile arată că oamenii reacționează diferit în situații de stres și încep să deraieze. Când se confruntă cu o situație de criză, oamenii pot derapa în 3 moduri:

(1) "distanțarea" — se îndepărtează de ceilalți, se retrag, nu mai comunică eficient ;

(2) "lupta" — îi domină pe ceilalți pentru a rezolvă problemă

Citeste si:
Sapte idei care te vor ajuta sa devii preferatul sefului
De urmarit: sapte idei care...

(3) "stabilirea de alianțe" — controlul celor cu care colaborează/tendința spre micromanagement, precum și nevoia de a avea aprobarea din partea unei figuri de autoritate superioară.

Nici una dintre aceste strategii nu este eficientă, dar studiile ne arată că cel mai rău lucru pe care îl poți face într-o situație de criză este să te îndepărtezi și să eviți pe cei cu care ai putea rezolvă problemă. Tacticile comune din această categorie includ: a ignora problemă, a pretinde că riscurile sunt supra-evaluate, sau a renunța în întregime.

Constatăm că liderii care sunt eficienți în timpul crizelor sunt cei care înfruntă provocările cu curaj. Ei sunt sinceri atât cu ei cât și cu cei din jur cu privire la dimensiunea problemei și iau măsuri pentru a atenua situația cât mai curând posibil. Liderii care nu fug de probleme sunt mai puțin susceptibili să devină volatili și mult mai persistenți când lucrurile merg prost. Ei ramând deschiși la idei noi, mențin încrederea în echipă lor, rămân implicați și conectați, comunică deschis și transparent și își mențin cuvântul dat.

În al treilea rând, studiile ne demonstrează că cei mai eficienți lideri pe timp pe criză arată compasiune și rămân conectați cu nevoile angajaților, clienților, comunității și partenerilor. În timp ce un lider ambițios și stabil reduce panică și stabilește un plan de viitor, angajații trebuie să se simtă în continuare apreciați de companie și că temerile lor sunt avute în vedere. Conform studilor, liderii eficienți în timpul unei crize obțin valori ridicate la senzitivitatea interpersonala și la valoarea altruism. Sunt cei care au grijă de colegii și comunitatea lor și acționează că o forță unificatoare.

Criza este inevitabilă, iar organizațiile trebuie să fie pregătite pentru aceste momente dificile.

Cel mai bun mod de a fi pregătit pentru o criză este de a avea un lider că să gestioneze eficient crizele atunci când ele apar. Zeci de ani de cercetare asupra personalității și leadershipului ne demonstrează că cei mai eficienți lideri într-o criză sunt cei cu un bun echilibru emoțional, ambițioși și realiști în ceea ce privește abordarea problemei. Liderii performanți sunt, de asemenea, profund interesați de modul în care criză îi afectează pe ceilalți. Deși poate fi dificil de observat în timpul unei crize, organizațiile cu astfel de lideri vor fi cele care vor avea un viitor de succes.

Hart Consulting este o companie de consultanță axată pe diagnoza și accelerarea performanței la nivel individual și organizațional. Compania activează din 2006.

Sursa foto: shutterstock