*Înainte de a trece la date, este important de menționat că rezultatele de mai jos sunt obțtinute după interviuri realizate cu persoane a căror vârste sunt între 16 și 74 de ani și au utilizat Internetul în ultimele 12 luni

Datele Institutului Național de Statistică arată că ponderea persoanelor cu vârste între 16 și 74 de ani care au apelat la serviciile online pentru a comanda/cumpăra bunuri și servicii a crescut în mod constant în ultimii ani. Pentru anul 2023, INS precizează că 68,1% dintre persoanele din această categorie au făcut o achiziție online, cu 2,1 puncte procentuale mai mult față de anul 2022. Creșterea, față de anul 2022, se observă atât în rândul bărbaților(+1,1%), cât și în rândul femeilor(+3%).

În 2023, au cumpărat online 67% dintre bărbați, în timp ce ponderea femeilor a fost cu 2,1 puncte procentuale mai mare, respectiv 69,1%.

Frecvența cumpărăturilor, în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 16-74 de ani care au utilizat internetul în ultimele 12 luni, arată în felul următor:

  • 50,9% au cumpărat online în ultimele 3 luni
  • 29,8% în perioada cuprinsă între 3 luni și un an
  • 19,3% cu mai mult de un an în urmă

Au crescut cumpărăturile online atât în mediul urban, cât și în mediul rural. Creșterea a fost cu 2,2 puncte procentuale în urban, ajungând la 73,7%, în timp ce în mediul rural au crescut cu 3,1 puncte procentuale, ajungând la 61,4%.

Datele arată că și în 2023 se păstrează o diferență semnificativă între cele două medii, de 12,3 puncte procentuale.

În ceea ce privește ponderea persoanelor care comandă online în funcție de segmentele de vârstă, datele arată în felul următor:

  • 80,5% dintre persoanele cu vârste între 16 și 34 de ani, care au folosit Internetul în ultimele 12 luni, au cumpărat online
  • 74% dintre persoanele cu vârste între 35 și 54 de ani, care au folosit Internetul în ultimele 12 luni, au cumpărat online

Referitor la nivelul de educație, datele INS arată că dintre persoanele cu vârste între 16 și 74 de ani care au accesat internetul în ultimele 12 luni, persoanele cu un nivel de educație superior au cumpărat produse și servicii online în proporție de 92,9%, urmate, la distanță destul de mare, de persoanele cu nivel de educație mediu(68,1%).

După statutul ocupațional, o deschidere mai mare către comerţul online se observă în cazul persoanelor cu vârste îmtre 16 și 74 ani care au avut statut de salariați, precum şi în rândul elevilor și studenţilor, ponderile acestora înregistrând valori de 80,1%, respectiv 80,8%. La polul opus se află pensionarii, ponderea acestora fiind, în anul 2023, de numai 38,9%.

Cum se cumpără online în funcție de regiunile României

În anul 2023, din totalul persoanelor cu vârste între 16 și 74 ani, care au utilizat internetul în ultimele 12 luni, ponderea persoanelor care au comandat sau au cumpărat bunuri sau servicii online variază, pe regiuni de dezvoltare, de la 62,0% în regiunea Sud-Est, la 74,9% în regiunea București-Ilfov.

Raportat la ultimele 3 luni, precedente interviului, pe regiuni de dezvoltare, ponderea persoanelor în vârstă de 16-74 ani, care au comandat sau au cumpărat bunuri sau servicii prin intermediul internetului în totalul celor care au comandat/ cumpărat bunuri pe internet, a înregistrat valoarea cea mai mica, de 39,0% în regiunea Vest şi cea mai mare, 66,0%, în regiunea Bucureşti-Ilfov. Concret, este vorba despre oamenii care au cumpărat în ultimele 3 luni online, din totalul oamenilor care au cumpărat cel puțin o dată în viață printr-un astfel de canal.

Printre produsele cele mai cumpărate prin intermediul internetului se află îmbrăcămintea (inclusiv cea de sport), înregistrându-se o pondere de 79,6% din totalul persoanelor de 16-74 ani care au folosit comerţul electronic în ultimele 3 luni în interes personal. La distanță, dar într-o proporție mare se situează și livrările de la restaurante, lanțuri fast-food și servicii de catering, cu o pondere de 32,7%, urmate îndeaproape de produsele cosmetice, de înfrumusețare și relaxare, cu o pondere de 29,1%.

Articolele sportive (exceptând îmbrăcămintea sportivă) dețin o pondere de 18,3% în categoriile de bunuri cumpărate pe internet în ultimele 3 luni.

În general, persoanele cu vârste între 16 și 74 ani de sex feminin care au accesat internetul în ultimele 3 luni au apelat la comerţul electronic într-o proporţie mai mare (53,5%) față de persoanele de sex masculin (48,1%). Analiza evidențiază următoarele:

  • femeile au preferat să cumpere bunuri precum: îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (86,4%), produse cosmetice, de înfrumusețare sau de relaxare (43,1%), produse de curățare și de igienă personală (23,7%) şi cărți tipărite, reviste sau ziare (16,0%);
  • bărbații au preferat să cumpere bunuri precum: îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (71,6%); articolele sportive (24,9%) și produse electronice sau electrocasnice (19,2%);
  • serviciile de livrări de la restaurante, fast-food-uri, serviciile de catering au fost preferate atât de femei (31,2%) cât și de bărbați (34,5%), diferența între cele două sexe fiind de numai 3,3 puncte procentuale în favoarea bărbaților.

Pe ansamblu, utilizatorii din localităţile urbane care au folosit internetul în ultimele 3 luni apelează la comerţul electronic într-o proporţie mai mare (54,1%), comparativ cu cei din localităţile rurale (46,2%).

Pe medii de rezidență, ponderea persoanelor în vârstă de 16-74 ani din mediul urban, care a apelat, în ultimele 3 luni precedente interviului, la servicii online pentru livrări de la restaurante (43,8%), a fost superioară celei a persoanelor din mediul rural (14,0%), aceeași situație fiind întâlnită și în cazul cumpărării online de produse cosmetice, de înfrumusețare sau de relaxare (31,1% dintre persoanele din mediul urban, față de 25,9% dintre persoanele din mediul rural), în cazul cumpărării de articole sportive (19,2% dintre persoanele din urban, față de 16,9% cele din rural) sau în cazul cumpărării de cărți tipărite, reviste sau ziare (15,3% dintre persoanele din urban, față de 10,6% cele din rural).

Utilizatorii de internet, în vârstă de 16-74 ani din mediul rural, care au apelat, în ultimele 3 luni precedente interviului, la comerțul online, au depășit ca pondere pe cei din mediul urban la cumpărarea de îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (80,8% în rural, comparativ cu 78,9% în urban) și la cumpărarea de produse de curățenie și de igienă personală (18,2% în rural, comparativ cu 16,2% în urban).

La nivelul celor opt regiuni de dezvoltare, cei mai mulţi dintre utilizatorii de internet au achiziţionat online, în ultimele 3 luni precedente interviului, îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii, ponderea cea mai ridicată fiind înregistrată în regiunea Sud-Vest Oltenia (86,1%), urmată de regiunea București-Ilfov (82,8%).

În funcție de ponderea persoanelor în vârstă de 16-74 ani, care au cumpărat online bunuri sau servicii, în ultimele 3 luni precedente interviului, livrările de la restaurante dețin a doua cea mai mare pondere, în preferințele persoanelor din regiunile București – Ilfov (58,1%), Nord-Vest (38,4%), Centru (33,8%), Nord-Est (29,3%) și Sud-Est (23,5%), iar cumpărarea online de produse cosmetice, de înfrumusețare sau de relaxare dețin a doua cea mai mare pondere, în preferințele persoanelor din regiunile Vest (39,9%), Sud-Muntenia (31,8%) și Sud-Vest Oltenia (22,1%).

Sursa foto: max.ku / Shutterstock.com