Sistemul garanție-returnare ar trebui să fie operațional de la 30 noiembrie 2023, după ce anul trecut a fost amânat. Este însă posibil să vedem și anul acesta o amânare, dată fiind complexitatea sistemului, în care trebuie să se înroleze circa 80.000 de agenți economici? RetuRO, compania desemnată ca administrator al SGR, știe cel mai bine cum stau lucrurile, iar CEO-ul său, Gemma Webb, a prezentat stadiul actual în cadrul conferinței wall-street.ro ”CSR Growing Reponsible”, ediția 2023.

Infrastructura, cea mai complexă parte a sistemului

”În ultimele luni ne-am concentrat pe 3 zone principale. În primul rând, resurse – oameni și bani, fără de care nu poți face nimic. Apoi sisteme, iar primul sistem pe care l-am implementat este cel de înregistrare. Iar a treia zonă este cea de infrastructură”, a declarat Gemma Webb.

Logistica, infrastructura, constituie cea mai cea mai complicată parte a procesului, afirmă ea. România va avea al doilea cel mai mare sistem garanție-returnare din Europa, după Germania, iar 50% din volumul de ambalaje va fi preluat manual, restul fiind automatizat. Ca urmare vom avea 17 centre RetuRO la nivel național. 6 dintre acestea vor fi centre mari, automatizate, cu echipamente de numărare, sortare, compactare și care vor pregăti practic ambalajele pentru reciclare. Pe lângă acestea, vor exista și cele 11 centre mai mici, distribuite în zonele unde este un grad mare de colectare manuală, spune Gemma Webb, pentru a reduce presiunea pe partea de transport. În aceste centre se va face, semi-automatizat, o numărare și o compactare parțială, iar apoi deșeurile vor merge în cele 6 centre mari.

Bani și oameni

În ce privește personalul, ”prioritatea mea, odată ce am devenit CEO al RetuRO, a fost să aduc o echipă care are capacitatea de a implementa și gestiona RetuRO iar acum avem o echipă completă la conducerea RetuRO și la următorul nivel”, spune Gemma Webb. RetuRO ar trebui să ajungă la 600 de angajați la orizontul anului 2025.

La nivelul finanțării – care, din informațiile wall-street.ro, ar fi undeva la 100 de milioane de euro – au fost abordate încă de anul trecut mai multe bănci. La ora actuală s-a ajuns la o listă scurtă și compani este în negocieri finale cu băncile de pe ”shortlist”. ”Este unul dintre cele mai mari proiecte de sustenabilitate cu finanțare privată din România”, spune Gemma Webb.

În ce privește înregistrarea, la ora actuală 80% dintre companiile care ar trebui să se înregistreze în sistem au făcut-o deja – adică peste 60.000 de agenți economici. Situația nu e însă la fel de bună în toate domeniile: în vreme ce berarii sunt în general înregistrați, dintre producătorii de vin, doar 1 din 8 a făcut acest lucru, potrivit reprezentanților Ministerului Mediului.

Ce impact va avea SGR

SGR este un proiect complex, dar este critic pentru economia circulară și va avea un impact semnificativ asupra sustenabilității mediului în România, spune Gemma Webb Cele 6-7 milioane de ambalaje de băuturi vor fi colectate, sortate și vândute reciclatorilor, care le vor procesa și le vor vinde înapoi în sistem. ”Acesta este un beneficiu esențial, pentru că transformăm ambalajele în resurse. Creăm locuri de muncă în toată țara, inclusiv în zona rurală, pentru că și acolo vom avea centre.”

CEO-ul RetuRO recunoaște totuși că, la început, SGR nu va fi eficient, dar în timp se va îmbunătăți constant, iar eficiența sa va crește. Însă inima sistemului garanție-returnare, spune ea, sunt chiar consumatorii. ”Consumatorii sunt un jucător cheie în succesul și implementarea sistemului. Trebuie să ajungem la mintea și la sufletul lor. Românii trebuie să înțeleagă beneficiile acestui sistem și beneficiile pe care le vor avea ei înșiși”.

Studiile făcute în alte țări au arătat că sunt 3 motive principale pentru care consumatorii susțin aceste sisteme. Primul este garanția în sine, al doilea - faptul că păstrezi casa curată și ordonată, scăpând de ambalaje, iar al treilea sunt beneficiile pentru mediu.

Ce ar putea totuși împiedica sistemul să demareze de la 30 noiembrie? ”Necunoscutul este pentru mine cea mai mare provocare. Cine ar fi ghicit că se va întâmpla ce s-a întâmplat în ultimii 2 ani? Planul este făcut în detaliu, toți jucătorii sunt implicați, toată lumea vrea ca sistemul să funcționeze, piesele se potrivesc perfect, dar mai rămâne partea de necunoscut”, conchide Gemma Webb.

Partenerii ”CSR Growing Responsible” 2023 sunt Vastint, Raiffeisen Bank, Environ, Carrefour și Mastercard. La categoria mobility partner regăsim compania Autonom, iar la supported by, IMOD flowers.

Sursa foto: Mădălin Constantin