Audi a dezvaluit la Salonul Auto de la Tokio 2005, un nou model in segmentul sport al clasei compacte: Shooting Brake Concept este un concept care prefigureaza stilul viitoarelor modele Audi, imbinand in mod ideal dinamismul puternic al unei masini sport cu o noua definitie a spatiului interior si o functionalitate superioara. Cu motorizarea sa puternica de 3,2 litri, cu 250 CP si tractiune integrala permanenta “quattro”, conceptul Shooting Brake ofera o tinuta de drum la fel de dinamica pe cat o anunta optic forma caroseriei. Prototipul lui Audi accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar sase secunde, iar viteza maxima este limitata electronic la 250 km/h.

Partea frontala a conceptului prezentat la Tokio impresioneaza prin punerea in evidenta a grilei fata, care preia si ea tema denumita “single frame”, dar pentru cazul lui “Shooting Brake”, baghetele orizontale sunt cromate. Forma agresiva a partii frontale este intarita de prizele de aer proeminente in lateralele spoilerului si taietura dinamica a farurilor care impreuna dau fetei masinii un caracter ce inspira forta pura. Privit din fata, cel mai nou concept semnat de Audi aminteste de modelele de competitie din DTM si de studiul vizionar RSQ.

Un nou element in portofoliul de design al firmei este regasit la partea din spate deasupra lunetei, unde in designul caroseriei este incorporat un eleron. Acesta, impreuna cu montantul din spate foarte lat accentueaza imaginea plina de forta a spatelui. Vopsit in culoarea alb perla denumita Bionic White, Shooting Brake Concept impresioneaza prin forma puternic arcuita a spatelui, cu o forma trapezoidala pentru luneta si o forma bombata a hayonului care dau impresia ca masina sta «ghemuita» si gata sa atace.

Un lucru obisnuit pentru toate conceptele lui Audi, pe langa noile caracteristici ce sunt regasite in design, Shooting Brake se prezinta la Tokio si cu numeroase inovatii tehnologice. Acestea includ sistemul de suspensie cu amortizare adaptiva «Audi magnetic ride», un sistem de navigatie revolutionar plus un monitor touch-screen cu recunoasterea scrisului si faruri ce se bazeaza pe tehnologia ledurilor.

Audi Shooting Brake Concept
Versiune extinsa

Audi a dezvaluit la Salonul Auto de la Tokio un nou model in segmentul sport al clasei compacte : Shootin Brake Concept este un concept care prefigureaza stilul viitoarelor modele Audi, imbinand in mod ideal dinamismul puternic al unei masini sport cu o noua definitie a spatiului interior si o functionalitate superioara. Cu motorizarea sa puternica de 3,2 litri, cu 250 CP si tractiune integrala permanenta “quattro”, conceptul Shooting Brake ofera o tinuta de drum la fel de dinamica pe cat o anunta optic forma caroseriei. Prototipul lui Audi, accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar sase secunde, iar viteza maxima este limitata electronic la 250 km/h.

Un lucru obisnuit pentru toate conceptele lui Audi, pe langa noile caracteristici ce sunt regasite in design, Shooting Brake se prezinta la Tokio si cu numeroase inovatii tehnologice. Acestea includ sistemul de suspensie cu amortizare adaptiva «Audi magnetic ride», un sistem de navigatie revolutionar plus un monitor touch-screen cu recunoasterea scrisului si faruri ce se bazeaza pe tehnologia ledurilor.

Design

O aventura intr-un nou segment: Audi Shooting Brake Concept trimite constructorul din Ingolstadt intr-o noua directie de design. Desenul caroseriei acestui concept ce masoara 4,18 metri lungime, 1,84 metri latime si 1,35 metri in inaltime arata clar ca face parte din noua identitate de marca a firmei dar datorita multor elemente inovatoare demonstreaza ca formele lui Audi vor porni intr-o noua directie desi valorile traditionale se vor accentua in continuare.

Chiar si atunci cand este vazut in oglinda retrovizoare, Shooting Break Concept este o aparitie deosebita datorita formei frontale caracterizata de grila motorului “single frame” dominata de baghetele laterale cromate. La fel ca si la Audi Le Mans quattro, studiul de autoturism super-sport, emblema constructorului german este pozitionata deasupra grilei fata,a carei suprafata nu mai este intrerupta nici macar de suportul placutei de inmatriculare.

Forma agresiva a partii frontale este intarita de prizele de aer proeminente in lateralele spoilerului si taietura dinamica a farurilor care impreuna dau fetei masinii un caracter ce inspira forta pura. Privit din fata, cel mai nou concept semnat de Audi aminteste de modelele de competitie A4 din DTM si de studiul vizionar RSQ. Un alt element adoptat din lumea competitionala este difuzorul de aer din aluminiu de sub grila frontala care ghideaza curentii de aer cu precizie sub masina, pentru obtinerea unei apasari aerodinamice perfecte.

Privita din lateral masina este la fel de impresionanta. Suprafetele concave si convexe creeaza un joc imaginar de lumini si umbre. Liniile dinamice coboara caroseria masinii si ii confera acesteia un aspect particular, foarte stabil. Tipica pentru ultimul curent de design adoptat de Audi, umerii laterali proeminenti formeaza o arhitectura foarte sportiva pentru intreaga masina. Proportia dintre panourile caroseriei generoase si geamurile laterale inguste este o alta caracteristica a autoturismelor sportive clasice.

Pasajele rotilor bine conturate accentueaza proportiile puternice ale masinii. Jantele din aliaj usor cu design cu spite duble si diametrul de 19 inch au fost special dezvoltate de quattro GmbH pentru acest model si se inspira de la cel mai rapid model actual Audi de strada, RS4.

Un nou element in portofoliul de design al firmei este regasit la partea din spate deasupra lunetei, unde in designul caroseriei este incorporat un eleron. Acesta, impreuna cu montantul din spate foarte lat accentueaza imaginea plina de forta a spatelui. Shooting Brake Concept impresioneaza prin forma puternic arcuita a spatelui, cu o forma trapezoidala pentru luneta si o forma bombata a hayonului care dau impresia ca masina sta «ghemuita» si gata sa atace.

Lampile de stop orizontale, care se intind generos pe lateralele masinii, impreuna cu linia neagra din partea de jos a lunetei accentueaza despartirea vizuala in doua parti a masinii, in partea din spate. Hayonul se extine si el destul de mult in partea de sus a caroseriei. Acest lucru a permis obtinerea unui unghi de deschidere larg si implicit a unui acces foarte bun la portbagaj.

Dedesubtul spoilerului spate se regaseste la fel ca in partea din fata un difuzor de aer de mari dimensiuni, pentru a permite o trecere lina a aerului pe sub masina, pentru a minimiza rezistenta la inaintare si pentru o apasare aerodinamica cat mai buna. Cele doua tevi finale ale sistemului de evacuare dau un indiciu asupra puterii propulsorului aflat sub capota lui Shooting Brake Concept.

Interiorul

Designul interior al lui Audi Shooting Brake Concept exulta prntr-o sportivitate aparte. Aceasta impresie este data in primul rand de pozitia scaunelor foarte joasa, in stilul inconfundabil al unei masini de curse, o consola centrala inalta si designul instrumentarului de bord. Schimbatorul de viteze de mici dimensiuni impreuna cu cotierele integrate in usile laterale cu pedalierul din aluminiu si insertii de cauciuc combina in cel mai reusit mod forma cu functionalitatea intr-o ergonomie perfecta fara precedent.

Designul atractiv al suprafetelor interiorului si al fiecarui detaliu in parte este rezultatul folosirii de materiale alese special si a unei finisari la cel mai inalt nivel posibil. Bordul, panourile usilor si plafonul sunt acoperite cu materiale sintetice high-tech. Doua nuante de gri alese cu grija si structura materialului ofera o aparitie si un feeling contrastant la atingere. Consola centrala, manerele interioare ale portierelor si inelele gurilor de ventilatie au fost vopsite ca si exteriorul intr-o culoare alb perla denumita «Electric White».

Instrumentarul de bord este in raza vizuala a soferului fiind incercuit de o forma semi-circulara, o caracteristica cunoscuta de la modelele celorlaltor modele sportive ale lui Audi. Doua ceasuri de bord circulare, de mari dimensiuni care afiseaza viteza si turatia motorului, precum si display-ul sistemului de informare al soferului formeaza instrumentarul de bord.

Volanul multi-functional cu partea inferioara aplatizata aduce aminte de volanul instalat in doua din cele mai sportive modele Audi construite vreodata: studiul super-sport Le Mans quattro si RS 4.

Desupra consolei centrale se gaseste amplasat alaturi de doua guri de ventilatie, un cronometru care a fost integrat in forma bordului si care este usor indreptat catre sofer. Cronometrul poate sa-si afiseze informatia fie in mod digital fie analog, dupa preferinta.

Tehnologia acestui cronometru foloseste un material pe baza de polimeri organici care in mare masura imbunatatesc calitatea afisarii si lizibilitatea informatiei. Comparativ cu display-urile conventionale pe baza de cristale lichide (LCD), un monitor pe baza de diode organice emitente de lumina (OLED) este mult mai usor de citit in special atunci cand se afla in lumina directa a soarelui sau cand este vazut din unghi. Informatiile afisate pe acest display sunt lizibile chiar si dintr-un unghi de 170 de grade. Alte avantaje ale display-urilor OLED sunt instalarea ce nu necesita decat un spatiu foarte mic si timpii de raspuns mai mici precum si un consum de energie mult mai mic decat al unui display LCD.

Centrala de comanda MMI pentru DVD, radio si sistemul de navigatie cu ghidare acustica si vizuala a fost reproiectat. Arhitectura comenzilor si a display-ului au fost modificate fiind acum mai ergonomice dar s-au inspirat din configuratia folosita pentru limuzina de lux Audi A8. In cazul lui Shooting Brake, MMI ofera noi functii cum ar fi navigatia inovatoare in 3D cu monitor touch-screen si recunoasterea scrisului, care permite scrierea directa pe monitor cu ajutorul unui pix special in genul celor folosite pentru PDA-uri.

Spatios si confortabil

Audi Shooting Brake Concept defineste noi standarde in segmentul masinilor sport de clasa compacta prin oferirea unui spatiu amplu pentru toti pasagerii. Datorita formei din spate a masinii, este mai mult spatiu disponibil la cap pentru pasagerii din spate si mai mult loc pentru bagaje in portbagaj. Deschiderea ampla a usilor si sistemul easy-entry electric permit un acces foarte facil la locurile din spate. Spatiul la genunchi este aproape incredibil de generos, fapt datorat ampatamentului de 2,47 metri. Portbagajul lui Audi Shooting Brake Concept este suficient de mare pentru un transport substantial de bagaje, oferind un spatiu de depozitare de 255 litri in configuratie normala. Acest spatiu poate creste pana la 730 de litri daca bancheta din spate se rabateaza.

Volanul este reglabil atat pe inaltime cat si in adancime. Si scaunul soferului poate fi reglat pe maii multe directii asigurandu-se astfel o pozitie de conducere ideala pentru orice sofer.

Designul ergonomic al scaunelor fata din Audi Shooting Brake Concept combina in mod ideal confortul foarte bun cu un suport lateral demn de o masina sport veritabila. Tapiteria perforata de culoare «aero blue» pentru suprafata interioara a scaunelor, flancata de materialul de culoare gri pe margini ofera o imagine sportiva dar eleganta in acelasi timp pentru scaunele masinii.

Motor si transmisie

Puternic si de incredere – motorul conceptului Shooting Brake este un V6 montat transversal cu o cilindree de 3,2 litri care a incantat deja multe mii de clienti in actualele versiuni sport ale lui A3 si TT.

Motorul cu 6 cilindri se potriveste perfect cu un asemenea model sport ca Audi Shooting Brake concept datorita puterii si cuplului motor respectabil.

Puterea sa maxima este de 184 kw (250 CP) la 6.200 rpm, iar cuplul motor are o valoare impresionanta, avand un varf de 320 Nm intre 2.500 si 3.000 rpm.

Baza ideala pentru acceleratii puternice la orice regim de viteza si sprinturi rapide este motorul in combinatie cu cutia sport cu sase trepte, avand treptele apropiate.

Cifrele de performante ale lui Shooting Brake Concept 3.2 sunt de asemenea impresionante: accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 6 secunde si atinge o viteza maxima limitata electronic de 250 km/h.

Senzorul pedalei de acceleratie este proiectat pentru raspuns spontan si agil al motorului la apasarea pedalei de acceleratie.

Sistemul de evacuare dual branch ajuta la reducerea emisiilor si produce un sound foarte placut. Intr-adevar, inginerii de la Audi au creat un sound superb in acest caz, care, fara sa fie neplacut sau obstructiv deloc, reflecta perfect potentialul sportiv al acestui motor foarte special in termeni acustici.

Shooting Brake Concept este echipat cu transmisie integrala permanenta quattro. Un ambreiaj hidraulic multidisc variaza distributia puterii intre rotile fata si spate.

Aceasta solutie tehnica este potrivita in special pentru masinile cu motor montat transversal incorporand toate avantajele unei transmisii quattro.

Oferind o distributie permanenta a puterii catre toate cele patru roti, transmisia quattro garanteaza tractiune maxima si, ca rezultat, acceleratii optime in orice moment. In acelasi timp, transmisia quattro ofera rezerve ample trenului de rulare la actiunea fortelor centrifuge, in sensul ca asigura o mai buna stabilitate in viraje.

Cu motorul amplasat in fata si ambreiajul multidisc al transmisiei integrale montat in spate, distributia greutatii pe punti este in consecinta optima. Intr-adevar, distributia greutatii este cruciala pentru o tinuta de drum excelenta si pentru o manevrabilitate buna.

Tren de rulare

A doua “cheie” a dinamicii excelente pe sosea este suspensia foarte eficienta de tip McPherson in fata si noua punte independenta multilink in spate. Jantele mari de 19 inch incaltate cu pneuri de 245/40 R19 promoveaza un pilotaj placut si siguranta.

Suspensia dinamica este proiectata pentru un handling sportiv, agil, avand un inalt standard de stabilitate si facand din negocierea virajelor o placere distincta. Un punct forte aditional este inaltul standard de confort la rulare.

Audi Shooting Brake Concept dispune de frane cu discuri ceramice care asigura performante de franare exceptionale. In comparatie cu franele conventionale cu discuri din otel, acestea nu au doar o viata de patru ori mai lunga, dar ofera in acelasi timp performante de franare de inalt nivel, chiar in cazul pilotajului la limita ca si o rezistenta maxima la fading (oboseala).

Reducerea semnificativa a greutatii discurilor are de asemenea avantaje in ceea ce priveste confortul si handlingul datorita reducerii maselor in miscare.

Directia electromecanica cu asistare variabila in functie de viteza este o alta cheie a unui handling optim. Aceasta combina un feedback optim al directiei cu o influenta minima de la suprafata de rulare si opereaza cu un consum mai mic de energie.

In particular, atuurile layout-ului suspensiei multilink cu patru brate constau in faptul ca se separa din punct de vedere functional fortele transversale de cele longitudinale. Acest lucru asigura un ruliu cat mai redus posibil si o fermitate a suspensiei in interesul unei dinamici optime si a unei sigurante in pilotaj dar in acelasi timp confera suspensiei o nota soft care contribuie la imbunatatirea standardului de confort la rulare.

Arcurile sI amortizoarele montate separat asigura sprijinul vertical necesar. Amortizoarele sunt montate chiar langa roata, astfel ca ele nu rapesc din latimea portbagajului si in acest fel volumul de incarcare este generos. O bara tubulara antiruliu este prinsa de punte ; aceasta reduce ruliul si are o influenta pozitiva in ceea ce priveste fortele laterale care pot fi absorbite si astfel se imbunatateste handlingul.

O tehnologie inovatoare este utilizata pentur amortizoare: Audi magnetic ride. In locul fluidului clasic, este utilizat un fluid cu proprietati magnetice – cu alte cuvinte un fluid a carui vascozitate poate fi influentata de un camp magnetic. Acest efect permite ca, caracteristica de amortizare sa fie influentata electronic dupa dorinta prin aplicarea unui tensiuni catre electromagneti.

Audi utilizeaza aceasta proprietate pentru a furniza forte de amortizare corecte in orice situatie de pilotaj, optimizand astfel confortul la rulare si comportamentul rutier. Un computer echipat cu un senzor detecteaza in cateva milisecunde modul de condus. Soferul poate alege intre doua programe de condus in functie de felul de pilotaj: un mod sport in care fluidul cu proprietati electromagnetice va avea viscozitate mare sau un mod orientat mai mult spre confort la rulare.

Blocuri optice si tehnologie

Inovatia este vizibila cu ochiul liber in cadrul noului Audi Shooting Brake Concept la o simpla privire a farurilor si stopurilor. Designul farurilor si stopurilor a fost studiat astfel incat sa ofere o imagine unica pe timpul noptii atunci cand sunt aprinse, fara ca acest lucru sa afecteze insa calitatea iluminarii. Pentru acest lucru s-a optat pentru folosirea celei mai noi tehnologii din domeniul iluminarii.

Designul farurilor ce ilumineaza drumul cu ajutorul ledurilor este realizat in trei dimensiuni, inginerii inspirandu-se din natura la proiectarea blocurilor optice. Este vorba bineinteles despre designul «Bionic»: farurile au un design ce aminteste foarte usor de un con de pin. Oglinzile de reflectie asezate concentric una in spatele celeilate concentreaza lumina de la o dioda producand o lumina foarte puternica si unitara.

Prin contrast, luminile de faza lunga, amplasate catre interiorul masinii au o forma diferita. Lampile de semnalizare au luat forma unei benzi cu leduri ce este amplasata in partea inferioara a farului si a oglinzilor laterale, oferind o lumina puternica si o aparitie vizuala originala. Farurile pentru rularea pe timp de zi folosesc de asemenea tehnologia ledurilor, care pe langa un consum de energie foarte redus ofera si un design atractiv.

Lampile de stop ale acestui concept, pe langa faptul ca sunt amplasate adanc in caroserie, au un design inovator. Geamul clar de culoare rosie ce acopera stopurile permite vizionarea tehnologiei ledurilor. Diodele isi transmit lumina intr-o oglinda care o retransmite catre spatele masinii printr-o masca cu o forma speciala. Astfel s-a obtinut un look impresionant atat pentru luminile de noapte cat si pentru cele de stop. Semnalizatoarele au si aici, in spate, forma unei benzi inguste cu leduri.

Un nou sistem de navigatie

Se regasesc de asemenea inovatii electronice si in alta parte a conceptului. O versiune imbunatatita considerabil a sistemului de navigatie cu DVD ofera functii de utilizare noi precum si o noua prezentare a display-ului. Audi foloseste in premiera acum, pentru acest concept un display cu touch-screen. Soferul poate astfel sa utilizeze centrala MMI prin simpla apasare a comenzilor afisate pe ecran.

In acelasi timp, noul sistem de navigatie cu touch-screen permite utilizarea mai facila a sistemului de navigatie prin scrierea directa a destinatiei, de exemplu direct pe monitor. In loc sa compuna numele destinatiei prin selectarea fiecarei litere a denumirii in parte, soferul poate sa scrie pur si simplu denumirea, cu degetul, pe ecran. In mod alternativ este oferita o telecomanda, practic un display touch-screen separat prin intermediul caruia se pot scrie destinatiile la fel cum s-ar scrie un text pe un computer portabil PDA. Acest display, special conceput pentru acest lucru, iese de sub display-ul de pe consola centrala la o simpla apasare a unui buton.

O caracteristica foarte importanta si interesanta in acelasi timp este ca sistemul nu este doar capabil sa recunoasca scrisul de mana ci poate sa identifice o gama larga de caractere. Astfel, computerul este capabil in egala masura sa citesca caracterele latine sau cele japoneze.

O noua facilitate oferita de sistemul de navigatie permite alegerea unuia din doua moduri de navigatie. Cei care prefera modul «Tour”, pot vedea ruta “de sus”, dintr-o perspectiva inedita 3D. Soferul poate face fotografii ale destinatiilor cu o camera speciala amplasata in partea din fata a masinii si le poate memora in computer pentru a le folosi mai tarziu pentru o noua navigare catre acele locuri.

Activand modul “Sport”, informatia sistemului de navigatie este afisata primordial pe display-ul dintre vitezometru si turometru, in instrumentarul de bord. Pe langa instructiunile auditive, pe display sunt afisate sageti care indica directia corecta de deplasare. O alta caracteristica foarte importanta este insa disponibila tot in modul “Tour”. Soferul poate activa o functie care va transforma sistemul de navigatie intr-un adevarat navigator de raliuri. Daca soferul doreste, de exemplu sa ruleze pe o ruta dinamica, cu drumuri virajate, nu trebuie decat sa aleaga aceasta ruta din sistemul de navigatie. Acesta ii va transmite auditiv pe langa directia ce trebuie urmata si cea mai buna treapta de viteza si viteza de deplasare potrivite pentru tronsonul de drum ce urmeaza.