Romania a ajuns in ultimii ani sa se inscrie in tendintele tarilor din Occident, unde proportia de autovehicule echipate cu motoare diesel se apropie de jumatate din total. In cazul masinilor noi de import, ponderea autoturismelor echipate cu motoare diesel a urcat la 54% in 2005, depasind 55.000 de unitati. La nivel de volum, cresterea de anul trecut este cu 77% peste nivelul de 31.108 de autoturisme cu motoare diesel, consemnat in 2004. Aproximativ 47.000 de romani au optat anul trecut pentru achizitionarea unei masini cu propulsor pe benzina.

Nu acelasi lucru se poate spune insa despre productia locala, unde benzina domina autoritar. Ponderea motoarelor Otto a fost de 94,6% din total, insumind 107.339 de autoturisme la sfirsitul lui 2005. Situatia este explicata prin faptul ca cel mai important producator local, Automobile Dacia, a introdus motorul diesel de 1,5 litri si 65 de cai-putere pe Logan de abia in ultimul trimestru al anului trecut.

Avantajele diesel

Cel mai important avantaj prezentat de un motor diesel, in comparatie cu unul similar pe benzina, este consumul. In medie, diferenta dintre cele doua este de 2,5 litri in favoarea propulsorului pe motorina. Spre exemplu, un Peugeot 307 de 1,6 litri si 109 cai-putere are un consum mixt, publicat de producator, de 4,9 litri la 100 de kilometri. Prin comparatie, motorul de 1,6 litri pe benzina, care genereaza tot atitia cai, are un consum mixt de 7,4 litri.

Un alt avantaj este cuplul motor. Motoarele diesel furnizeaza cuplul maximum la turatii mai joase, ceea ce se traduce prin consumul mai mic de combustibil si fiabilitate. Dieselul de 1,6 litri de la Peugeot 307 are un cuplu motor maxim de 245 Newton metri, in timp ce propulsorul pe benzina are cu 100 de Newton metri mai putin.

Citeste si:

Dezavantaje fata de Otto

Pentru ca pretul este cel mai important criteriu de care romanii tin seama atunci cind cumpara un automobil, costul de achizitie pentru un model pe motorina este mai mare decit corespondentul sau pe benzina. Daca pretul unui 307 de 1,6 litri pe benzina costa 11.200 de euro CIP (fara taxe), acelasi model cu motor diesel costa de 14.200 euro CIP.

„Este interesant de constatat un fenomen psihologic aici: omul este mai degraba dispus sa dea o data mai multi bani, decit sa vada la fiecare alimentare cum scoate milioanele din buzunar“, a spus Edwin Keleti, redactorul-sef al revistei „ProMotor“.

In al doilea rind, este vorba despre intretinere. Reviziile pentru un diesel sint mai dese, uleiul este mai scump, la fel ca si piesele de schimb. Unii importatori recomanda schimbarea uleiului si a filtrului de ulei la 7.500 de kilometri si a celui de motorina la 15.000 de kilometri. „Schimbarea unui filtru de combustibil pentru variante diesel este mai scumpa cu aproximativ doua milioane de lei vechi fata de unul pe benzina“, spune Marian Certescu, de la directia de service a Peugeot Romania.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4602&art=24&cHash=210b337c74