Coreenii pot spune ca au deja traditie in fabricarea de automobile, daca tinem cont de faptul ca primele masini din aceasta tara s-au fabricat cu mult inainte ca Romania sa faca asta. Fiecare dintre companii a avut drumul sau sinuos, iar despre cel al Ssang Yong se poate spune ca a fost chiar dificil.

Astazi compania este detinuta de chinezi, iar SUV-urile pe care incearca sa le impuna pe piata se lupta cu o concurenta acerba.
Ssang Yong nu are nici pe departe renumele castigat de Daewoo sau Kia, poate si pentru ca produsele sale au fost reduse ca numar. Romanii au cunoscut destul de bine vechiul Musso, model cumparat pentru o scurta vreme de Daewoo. Dupa revirimentul companiei, preluata de chinezii de la Shanghai Automobile, au aparut modele noi, iar Rexton a fost primul semn ca lucrurile se schimba.

A urmat apoi Rodius, un SUV urias, cu aptitudini de MPV, al carui design controversat a atras din nou atentia asupra marcii. Acum a fost lansat cel de-al treilea SUV din noua generatie, Kyron. Modelul pastreaza multe din detaliile exterioare ale lui Rodius, fapt care i-a atras deja multe critici. Incercarea de a aduce o linie inedita pe piata, care sa nu semene cu nimic din ceea ce exista, a reusit, insa cu riscul de a starni destule antipatii.

Daca partea frontala pastreaza cate ceva din tendintele europene, cu unghiuri ascutite, faruri alungite si suficienta aerodinamicitate, spatele pare imprumutat de la cu totul alta scoala de design, cu stopuri stranii ce amintesc de emblemele teutone. Interiorul insa poate fi considerat unul aproape fara cusur, materialele folosite pentru plansa de bord, designul acesteia, ergonomia comenzilor, dar si restul finisajelor (de exemplu, scaune confortabile din piele) nefiind cu nimic mai prejos fata de orice model european.

Motorul testat, singurul disponibil, este unul cu origini Mercedes Benz, fiind vorba despre un diesel de 2.0 litri, botezat XDI, cu o putere de 141 CP si un cuplu de 310 Nm (de la 1.800 rpm). Acesta s-a dovedit deosebit de puternic, cuplul sau fiind principala calitate, recomandandu-l mai degraba pentru activitati off-road decat pentru viata la oras. Are si un dezavantaj care i-ar putea indeparta pe multi: zgomotul nepermis de mare pentru un motor din secolul 21. Transmisia disponibila este atat manuala, in 5 trepte, cat si automata, aceasta din urma fiind de asemenea de origine Mercedes. Noi am testat insa varianta manuala, insuficient de atractiva si, pe alocuri, indecisa. O ajuta in schimb, pentru aceleasi activitati off-road, tractiunea integrala part-time, comandata electronic cu ajutorul unui buton si prevazuta inclusiv cu reductor pentru sarcini extreme.

Dotarile tehnice ale lui Kyron se afla si ele pe lista calitatilor. Dispozitivul antirasturnare, dar si ESP, ASR, ABS, EBD, BAS, si mai ales HDC, controlul la coborarea pantelor, ii confera masinii un statut privilegiat printre SUV-urile destinate domnisoarelor. Pretul de baza al lui Kyron este 20.500 CIP.
Gabriel Dogaru