Pretul a fost si in 2014 elementul cel mai important pentru romanii care au cautat o masina second-hand. Cu toate acestea, numarul de masini care au costat peste 5.000 euro a inregistrat o crestere, iar cele care au fost mai ieftine de acest prag au scazut. Chiar si cu aceasta schimbare, masinile ieftine reprezinta jumatate din numarul de anunturi cu masini.

Desi cele mai multe masini prezente pe Autovit.ro sunt modele de volum la sub 10.000 de euro, extremele sunt spectaculoase, fiindca cele mai scumpe modele puse la vanzare in 2014 au fost la preturi de sute de mii de euro. Cea mai scumpa masina de pe Autovit.ro a fost un Lexus LFA la peste 450.000 euro, au fost modele Lamborghini la peste 300.000 euro, dar si supercar-uri Ferrari, McLaren si Mercedes-Benz la peste 200.000 de euro.

Nivelul preturilor pe Autovit.ro (euro)

Din totalul anunturilor, la capitolul autoturisme, in medie sunt 25.000-28.000 de anunturi pentru masini, cu variatii determinate de perioada sarbatorilor (cele de sfarsit de an si Pastele) cand numarul scade sub 20.000. Pe de alta parte, in perioadele de maxim din piata, la final de primavara si toamna, se gasesc simultan si peste 30.000 de autoturisme in oferta. Anunturile cu piese auto sunt in jur de 25.000.

Ce marci auto domina piata second-hand

Volkswagen conduce detasat clasamentul marcilor, Opel este pe locul secund, la fel ca si in statisticile oficiale privind reinmatricularile, in timp ce BMW este pe locul trei si fiindca multi dintre cei care isi iau masini noi ale marcii bavareze le vand relativ repede pentru a-si lua un alt model nou al marcii. Ford si Audi completeaza top 5 care reprezinta aproape sase din zece masini de pe Autovit.ro.

Topul marcilor auto pe Autovit.ro

Citeste si:

Top 10 modele pe Autovit.ro

Efectele timbrului de mediu

Efectele timbrului de mediu introdus in primavara lui 2013 persista si in structura ofertei de masini de pe Autovit.ro. Anul trecut a scazut considerabil numarul de masini Euro 3 si Euro 4, timbrul de mediu avand valori mari exact pentru cele mai populare modele din piata second-hand. Scaderile la aceste segmente s-au mentinut si pe parcursul lui 2014 fiindca cei care au masini pentru care timbrul nu a fost platit sunt descurajati in a mai vinde masinile din moment ce vor pierde 10 – 20% sau chiar mai mult din valoarea masinii.

In functie de norma Euro, segmentul care a crescut exploziv in 2014 este cel al masinilor Euro 5. Numarul de anunturi a urcat cu 30%, iar ponderea acestor masini pe Autovit.ro aproape ca s-a dublat anul trecut. De asemenea, si anunturile pentru masini Euro 6 au cunoscut o crestere impresionanta de 150% in 2014 fata de 2013.

Scaderi puternice s-au inregistrat la masinile Euro 1 care sunt tot mai putine in piata si datorita programului Rabla, dar si fiindca sunt neatractive pentru cumparatori, din cauza vechimii lor si costurilor pe care acestea le implica. Ponderea masinilor Euro 2 a scazut puternic fata de anul trecut, iar Euro 3 si Euro 4 se regasesc in peste sapte din zece anunturi, insa ca numar au scazut cu peste 20% fata de 2013. Segmentul care a crescut exploziv este cel al masinilor Euro 5, numarul de anunturi urcand cu 30%, ponderea acestor masini pe Autovit.ro aproape dublandu-se anul trecut. E vorba de masini de unul-doi ani vechime si timbru de mediu redus.

Masini pe Autovit.ro in functie de norma Euro

In concluzie, anul 2014 a fost unul care a marcat o usoara crestere a pietei auto. In 2015, piata masinilor noi ar putea sa creasca fata de anul in curs, ajutata de desfasurarea eficienta a programului Rabla. Programul de reinnoire a parcului auto trebuie atent supervizat, deoarece cu ajutorul lui s-au vandut 17.000 de masini in 2014, numar care poate creste semnificativ in 2015. Iar pentru piata masinilor second hand este necesara o revigorare printr-o reducere a timbrului de mediu pana la volori care sa nu mai blocheze tranzactiile, asigurand astfel o dinamica crescuta pe piata interna care pastreaza automat banii in economia locala si genereaza un plus de capital pentru cresterea segmentului de masini noi.