In fiecare an, BMW prezinta in Romania cum lucreaza sistemul inteligent xDrive, care recunoaste cerintele specifice terenului si asigura stabilitatea directiei si aderenta constanta. Anul acesta, modelele incluse in program sunt BMW X1, X3, X4, X5 si X6. Daca in anii precedenti exercitiile puneau in evidenta performantele dinamice ale automobilelor BMW cu tractiunea integrala inteligenta BMW xDrive, acum testele se concentreaza pe experienta offroad. In pregatire normala, de strada, modelele vor avea de infruntat provocarile unor trasee cu drumuri neasfaltate, construite in special pe rampele cu unghi mare ale mai multor circuite de motocross din tara.

Pentru bucuresteni, experienta BMW xDrive Offroad Experience 2015 a inceput pe 23 februarie pe circuitul de motocross de la Ciolpani. Modelul BMW pe care am preferat sa il murdaresc a fost un BMW X5 cu un motor de 2 litri diesel 218 CP si tractiune integrala XDrive, al carui pret este de 68.000 euro cu TVA. Primele cuvinte spuse de instructorii BMW la intrarea pe terenul de offroad au fost DSC Off (Dynamic Stability Control), moment in care masina a trecut din modul Confort in Sport, iar ceasurile s-au schimbat din clasice in digitale si iluminatul la bord din alb in rosu.

Cum era de asteptat, prima proba a fost si cea mai grea, pentru masina nu pentru noi. Un damb cu sleauri trebuia trecut pentru a merge mai departe. X3-ul din fata noastra cu 4 pasageri s-a chinuit un pic pentru ca nu a avut suficienta viteza si a ramas suspendat pentru cateva momente (garda la sol este de 20,4 cm), dar cand ai xDrive si un motor puternic ai sanse mari sa te eliberezi.

BMW xDrive distribuie puterea catre locul unde aceasta este necesara si poate transfera pana la 100% din puterea motorului catre o singura punte. In conditii normale, 40% din puterea motorului este distribuita catre puntea fata si 60% catre puntea spate.

Am urmat si noi cu X5-ul, doar doi pasageri, putina acceleratie constanta, am atins, dar am trecut fara probleme. Este foarte important cand conduci pe un teren alunecos, cu mocirla sau zapada, sa nu te opresti pe loc, ci sa mentii rotile drepte si o viteza constanta pana treci (10-20 km/h), iar daca simti ca incetinesti sa mai accelerezi putin pentru a nu ramane impotmolit. Aceeasi procedura trebuie facuta si la urcarea unei rampe cu teren mocirlos. Se pleaca din linie dreapta cu rotile drepte si ceva viteza, apoi in functie de situatie fie se mentine viteza constanta fie se accelereaza, in acel moment simti cum toate patru rotile lucreaza in echipa.

Citeste si:

Pe sosea, BMW xDrive elimina supravirarea distribuind rapid excesul de putere catre rotile fata, iar in cazul subvirarii distribuind putere mai mare catre rotile din spate, pentru ca sistemul BMW xDrive analizeaza in mod constant conditiile rutiere si preia controlul daca una dintre roti are aderenta scazuta.
Romanii se pare ca stiu cel mai bine cum sta treaba cu subvirarea sau supravirarea pentru ca 82% din totalul vanzarilor de modele BMW noi au xDrive. In Europa, media vanzarilor de modele BMW cu xDrive este de 35%, aceeasi valoare fiind si in Germania.

BMW xDrive completeaza tractiunea spate, fiind construit pe arhitectura acesteia. Astfel ca preia beneficiile constructive ale tractiunii spate, incluzand si distributia perfect echilibrata de mase 50:50 intre cele doua axe, atat de importanta pentru un comportament dinamic. BMW xDrive se evidentiaza in segmentul premium printr-un control electronic anticipativ, pe baza informatiilor de la senzorii complecsi ai DSC (sistemul de control al tractiunii).