Ministerul de Interne a anuntat ca 34.677 de masini la mana a doua si 8.723 de automobile noi au fost inregistrate numai in primele doua luni ale anului, o "crestere brutala", de 46 de procente, fata de aceeasi perioada a anului anterior.

Autovehiculele cu o vechime de peste 10 ani, importate in special din Germania si Italia, predomina in parcul auto al celei mai sarace tari din UE.Absenta unui control tehnic strict pentru aceste masini scade pretul lor, dar provoaca si o "catastrofa" ecologica, a declarat Stoian Jelev, presedintele Uniunii Importatorilor de Automobile, informeaza NewsIn. Societatile membre ale acestei organizatii se tem de o posibila stagnare sau chiar scadere a vanzarilor, dupa tendinta de crestere inregistrata in ultimii ani.

"Vehiculele cu o vechime mai mare de 10 ani sunt cele mai mari poluante (...) In conditiile in care Germania si Italia impun conditii ecologice din ce in ce mai riguroase, tara noastra risca sa devina groapa de gunoi a Europei", potrivit lui Jelev.

La Gorubliana, un targ enorm in aer liber din suburbia sudica a Sofiei, mii de masini, dintre care unele nu mai au dreptul sa circule in tara lor de origine, isi asteapta clientii. Kilometrii parcursi afisati corespun rareori cu varsta inaintata a autovehiculului, iar vanzatorul pretinde adesea ca vehiculul a apartinut "unei doamne batrane".

Citeste si:

Subliniind riscul unei inselatorii pe aceasta piata nereglementata, Anastas Todorov, presedintele Asociatiei Importatorilor de Automobile - din care fac parte 70 de companii care se ocupa cu vanzarea masinilor la mana a doua - cere controale mai stricte din partea autoritatilor. El a anuntat ca "pretul masinilor la mana a doua va scadea cu 10 pana la 15 procente in perioada iulie-decembrie, dupa epuizarea stocurilor importate in 2005 si 2006". Dar "vanzarile au crescut deja semnificativ, deoarece exista teama unei cresteri ulterioare a taxelor de inmatriculare", in conditiile in care guvernul ia in calcul impunerea unei taxe in functie de vechimea masinii, a adaugat el.

"Exista 520 de masini la mia de locuitori in Sofia, un nivel la care autoritatile municipale se asteptau abia in jurul anului 2020. Iar infrastructura a ramas la nivelul celei din 1977", avertizeaza Gheorghi Popcev, expert la Centrul de Dezvoltare Economica insarcinat cu problemele de transport ale capitalei. La Sofia, unde toate bulevardele duc catre centru, in conditiile in care singura artera circulara este intr-o stare proasta, ambuteiajele, agravate de faptul ca numerosi soferi fac pana, se produc zilnic, iar locurile de parcare sunt de negasit.

In lipsa unei sincronizari a semafoarelor, in intersectii au fost montate ecrane care arata cate secunde mai sunt pana la schimbarea culorii semaforului. "Singura solutie este ameliorarea retelei de transport in comun si aplicarea unui plan de amenajare teritoriala a Sofiei", care urmeaza sa fie adoptat, subliniara Popcev.

De la caderea comunismului, in 1989, "nu a existat o corelare intre construirea intensa de noi cartiere si proiectele de dezvoltare a retelei rutiere", excplica acesta.Primaria Sofiei intentioneaza sa investeasca 800 de milioane de euro - o parte din ei provenind din fonduri europene - pentru a ameliora infrastructura. Printre actiunile prevazute se numara construirea unor sosele pe doua nivele, extinderea retelei de metrou, care are in prezent o singura linie si largirea bulevardului circular.