"Ma bucur ca investigatia Comisiei Europene s-a incheiat intr-un timp atat de scurt. Am lucrat impreuna cu autoritatile romane contra cronometru, pentru a transmite toate informatiile necesare Comisiei in elaborarea deciziei sale ", a declarat John Fleming Presedinte si CEO al Ford Europa.

"Planurile si angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova raman neschimbate. Acum, scopul nostru este acela de a prelua fabrica cat mai curand posibil si de a o transforma intr-un centru de productie auto de talie internationala ", a subliniat Fleming.

Comisia Europeana a anuntat ca Automobile Craiova a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare si a cerut Guvernului Romaniei sa recupereze 27 de milioane de la intreprinderea craioveana, valoarea estimata a prejudiciului suferit de statul roman.

Comisia Europeana si-a finalizat investigatia aprofundata privind privatizarea Automobile Craiova, efectuata in temeiul normelor privind ajutoarele de stat prevazute de Tratatul CE. In urma investigatiei deschise in octombrie 2007, s-a constatat ca Romania a impus o serie de conditii referitor la vanzare care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptand in schimb un pret de vanzare mai mic. Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru Automobile Craiova prin vanzarea conditionata si, dimpotriva, obtinerea unor venituri mai mici de catre statul roman reprezinta ajutor de stat. Pentru a evita ca intreprinderile sa beneficieze de avantaje neloiale fata de concurenti, nu se pot acorda ajutoare decat in conditii stricte.

In cazul acestei privatizari nu se aplica niciuna dintre conditiile respective si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna.

In mai 2007, Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), a anuntat vanzarea participatiei de 72,4% pe care o detinea in cadrul Automobile Craiova. Autoritatile romane au asociat privatizarii conditii specifice, in special realizarea unui nivel minim de productie de 200.000 de automobile in al patrulea an de la privatizare si a unui nivel minim al investitiilor, precum si mentinerea tuturor celor 3.900 de fosti
angajati ai intreprinderii Automobile Craiova si ai filialei acesteia, Daewoo Romania.

Citeste si:

Ford a fost singura intreprindere dispusa sa prezinte o oferta in aceste conditii. Aceasta a oferit un pret de cumparare de 57 de milioane de euro si a castigat licitatia.

Comisia a deschis o investigatie in octombrie 2007, intrucat era preocupata de faptul ca privatizarea Automobile Craiova printr-o licitatie conditionata ar fi putut avea drept rezultat scaderea pretului de vanzare, implicand, prin urmare, ajutor de stat.

Investigatia Comisiei a aratat ca impunerea conditiilor respective a dus la scaderea pretului de vanzare, subliniaza Comisia. Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo
Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare.

Acordarea ajutorului nu a fost conditionata de realizarea niciunuia dintre numeroasele obiective de interes comun pentru care se poate autoriza acordarea de ajutoare in UE. In special, ajutorul nu a indeplinit criteriile de compatibilitate a ajutorului pentru restructurare sau a ajutorului regional. Prin urmare, Comisia a ordonat recuperarea integrala a ajutorului.

Inainte de privatizare, Automobile Craiova comercializa piese de schimb pentru automobile. Statul roman detinea 72,4% din actiunile acestei intreprinderi, prin intermediul agentiei romane pentru privatizare, AVAS. Restul de 27,6% din actiuni sunt detinute de un fond de investitii privat (SIF Oltenia) si de persoane fizice si juridice de drept privat. Intreprinderea are o filiala, intreprinderea producatoare de automobile Daewoo Romania (DWAR), care a fost infiintata in 1994 ca asociatie in participatiune intre statul roman si Daewoo Motors South Korea. Dupa ce Daewoo Motors a dat faliment, DWAR a achizitionat in 2006 restul actiunilor, care intre timp au fost anulate, in conformitate cu legislatia romaneasca in domeniul intreprinderilor. In consecinta, Automobile Craiova detine toate drepturile de proprietate asupra DWAR.