Faliment la Rocar Bucuresti, scandal la Aro Campulung si Roman Brasov, incertitudine la Daewoo Craiova si Tractorul Brasov. Cel putin deocamdata, industria pe roti de la noi pare sa se restranga la un singur exemplu, ce-i drept de succes - Logan-ul de Pitesti. Existenta investitiei franceze in noul automobil national, care are chiar aspiratii de automobil global, a facut insa ca industria pe orizontala a componentelor si subansamblelor auto sa nu dispara, ba chiar sa devina noua stea a economiei romanesti.

La noi inca nu apar siri de genul: "M-am intalnit cu directorul de la Hyundai in aceasta dimineata. Impresia mea este ca sud-coreeni vor sa demareze o noua investitie in Cehia, Slovacia sau Polonia", a declarat recent presei presedintele consiliului regiunii Moravia-Silesia, nord-estul Cehiei.

Ba chiar dam stiri de genul - MAN (Germania) a hotarat in primavara sa renunte la investitia pe care o prospectase in Romania pentru productia de camioane, intr-o uzina de la zero.

Si totusi, si noi suntem in carti

Romania incepe sa fie tot mai bine angrenata in lantul productiei de componente auto. Nu mai departe de luna trecuta, grupul german Krompert&Schubert anunta deschiderea unei fabrici de cablaje auto la Medias, intr-o investitie de 10 milioane de euro. Iar in vara, autoritatile de la Bucuresti anuntau ca au reusit sa convinga grupul Renault-Nissan sa inceapa constructia in tara a unei fabrici de cutii de viteze. Investitia de 215 milioane de euro de la Colibasi este separata de proiectul Logan, pentru ca va duce la productia de cutii de viteze care vor echipa toate modelele Renault si Nissan. Chiar daca va fi nevoie de acordarea unui ajutor de stat care poate ajunge pana la 17% din valoarea investitiei, acceptul francezilor este vazut ca o victorie locala. Concurenta pentru atragerea investitiilor din domeniul auto a ajuns ca o lupta la baioneta, in aceasta parte de Europa. Spre exemplu, francezii de la Renault au recunoscut ca au venit acolo unde au primit mai mult in materie de facilitati. Chiar daca dezvolta aici Logan si, vorba aceea, suntem mai francofoni decat slovacii sau altii din zona.

Veri, veri, dar investitia e pe bani, se pare ca au spus, tot anul acesta, alti francezi, de la Montupet (componente de aluminiu pentru industria auto), cand au renuntat sa se mai stabileasca in Romania.

In asteptarea excedentelor

In Romania, statisticile arata ca circa 70% din proiectele noi de investitii care sunt propuse autoritatilor sunt din domeniul auto. Este tot mai clar ca incepem sa ne asezam si noi la festinul acestor investitii, chiar daca nu suntem in capul mesei. In cap sta Cehia, unde se gasesc mai bine de jumatate din primii 100 de furnizori de componente auto din lume. Dar, un raport european din primavara acestui an vorbeste despre noul "oval" al industriei auto din Est, care trece prin Wroclaw, Katowice si Cracovia (Polonia), Martin-Zilina (Slovacia) si include vestul Ungariei. "Acest oval se largeste din ce in ce mai mult catre Romania, unde se inregistreaza o neta accelerare a investitiilor straine in sector in ultimii doi ani", arata raportul UE.

Principalele argumente pentru care investitorii au ales polulul Estului sunt - "mana de lucru calificata la preturi relativ joase (la acest capitol, suntem imbatabili); proximitatea fata de principalele centre ale cererii europene si posibilitatea unei puternice integrari regionale; sprijinul statului acordat investitorilor, mai ales in faza initiala; posibilitatea de a beneficia de economiile de scara, prin utilizarea industriilor din amonte competitive (plastic, metal, electronic)". Evident, factorul-cheie ramane potentialul urias al pietei, aceasta mai avand inca mult pana sa atinga standardul european.

De altfel, asa se explica si faptul ca Romania a intrat relativ tarziu in vizorul producatorilor mondiali din domeniul auto: acestia nu au facut pasii decisivi pana cand nu s-au convins ca Renault isi stabileste aici baza Logan (cu un milion de bucati la nivelul anului 2010) si pana cand nu au vazut cresterile galopante ale cererii de masini. Iar unde e nevoie de masini, e nevoie si de service si de piese de schimb.

Astfel, cu inarziere vom putea vedea si noi, la fel ca vecinii nostri, efectele benefice ale unor asemenea investitii la nivelul intregii economii. In 2003, spre exemplu, Cehia, Ungaria si Polonia au ajuns sa aiba un excedent comercial in bransa pieselor detasate de peste 7 miliarde de euro, de unde in 1995 erau in deficit.

Cine ce produce la noi

Sisteme electrice si electronice
Lisa Draxlmaier (Germania), DelphiPackard (SUA), Kromberg&Schubert (Germania), Alcatel (Franta), Lear Corporation (SUA), Alcoa Fujikura Inc (SUA-Japonia), Leoni Wiring Systems (Germania), Sumimoto Electric Wiring Systems, Yazaki Corporation (Japonia), Valeo (Franta), Siemens Automotive (Germania), Ruwel AG (Germania)

Sisteme de incalzire/aer conditionat
Continental (Germania), Valeo (Franta)

Sisteme de evacuare
Borla (SUA), Cortubi, Honeywell Garett (SUA)

Componente de plastic&cauciuc
Baumeister&Oustler (Germania), Solvay-Inergy (Belgia), Phoenix AG (Germania), Dow Automatives, AD Plastik (Croatia), Simoldes plasticos (Portugalia), BOS Automative

Cutie de viteze
Daimler Chrysler (Gremania)

Pompe injectie
DCI Walbridge (SUA)

Scaune
Johnson Controls (SUA)
Faurecia (Franta)

Anvelope, cabluri otel
Continental (Germania), Michelin (Franta), Pirelli (Italia)

Volane
Takata Corporation (Japonia), Eybl International AG (Germania), Momo (Italia),

Jante
Magneto Wheels (Italia)

Rulmenti
Koyo Seiko (Japonia), SNR Roulments (Franta), Ina Scheaffer (Germania)

Arcuri
Thyssen Krupp (Germania)

Sasiu
Auto Chassis Intrenational (Franta), Dura Automative System (Germania)

Centuri siguranta
Autoliv Inc. (Suedia)
Utilaje ambutisare, sudura mecanica
Piroux Industrie (Franta)

Se estimeaza ca investitiile totale in industria componentelor auto se ridica la 1,5 miliarde de euro.

Parc mic si imbatranit (Auto/1.000 loc)
Tara 1980 1990 2002 varsta medie a parcului
Bulgaria 93 151 263 19
Cehia 173 233 357 13,5
Polonia 67 138 285 13
Romania 11 56 144 13,5
Ungaria 94 187 249 12
UE15 293 394 491 8

Costul fortei de munca in sectorul auto (euro/ora lucru)

Romania 2
Slovacia 4
Polonia 6
Cehia 8,5
Ungaria 8
Slovenia 8
Portugalia 10
Spania 18
Franta 22
Germania 32

Estul si rotile de...

Volkswagen - Cehia (Skoda), Slovacia (BAV), peste 5 miliarde de euro
Fiat - Polonia, aproximativ 2 miliarde de euro
Renault - Romania (Dacia), Slovenia (Revoz), peste 1 miliard
PSA - Cehia si Slovacia
Toyota - Cehia si Polonia
Daewoo - Romania si Polonia
Opel - Polonia
Suzuki - Ungaria, Polonia
Hyundai - Slovacia
Investitii directe din domeniul auto (asamblare, componente) se ridica in total la aproape 20 de miliarde de euro.

Sursa - studiu european pe tema industriei auto din Est, martie 2005