Locuitorii orasului Figueruelas stau ca pe ace, intrucat in scurt timp vor afla daca au ramas pe drumuri sau isi pot duce existenta linistiti mai departe.

Situatia este foarte serioasa, mai exact intreaga fabrica din sectorul auto ar putea fi relocata in Polonia, o nou-venita in Uniunea Europeana, insa o tara cu mana de lucru mai ieftina si reducerile de cheltuieli in industrie nu sunt de neglijat.

General Motors se va decide peste doua saptamani daca noul Opel Meriva se va ansambla in Polonia, la Gliwice, unde ora de lucru costa de trei ori si jumatate mai putin decat in Spania. Cel putin pe hartie, decizia este clar in favoarea polonezilor, mai "ieftini".

Initial o codasa la capitolul economie, cand a aderat la UE in 1986, Spania se afla pe val, fiind o tara cu o economie dezvoltata in ritm accelerat, gratie miliardelor de euro pompati din fondurile Uniunii in ultimii ani, insa o schimbare cu 180 de grade ameninta din umbra.

Spania se dovedeste a fi prea scumpa, iar acest aspect nu este pe placul marilor producatori auto.

General Motors are 7.400 de angajati in micul orasel spaniol, care cel mai probabil se vor transforma in 7.400 de angajati polonezi, odihniti si gata de munca.

Spania nu mai detine o marca nationala de automobile, de cand Seat a fost atras de Volkswagen in anii 1980, insa majoritatea producatorilor mari si-au format un cartier general in tara renumita pentru soare, plaja si muzica latino.

Avantajele la acea vreme erau apropierea de piata occidentala si mana de lucru ieftina.

Fabricile auto spaniole produc circa trei milioane de unitati provenind de la mai multe brand-uri anual, ceea ce face din Spania cel de-al treilea mare producator european, dupa Germania si Franta.

82% din ceea ce se produce in Spania pleaca la export.