Audi este inca o data cu un pas inaintea concurentei: compania va deveni primul constructor din lume care va lupta pentru victorie in cursa de 24 de ore de la Le Mans, utilizand un autoturism echipat cu un propulsor diesel. Noul Audi R10, care va fi prezentat in premiera mondiala la Paris pe data de 13 decembrie este propulsat de un motor diesel complet nou, de 5,5 litri, V12 TDI, bi-turbo, deosebit de economic si silentios.

Le Mans Prototype, cu o putere maxima de peste 650 CP si mai mult de 1100 Newton metri cuplu, intrece semnificativ puterea modelelor de curse precedente Audi, inclusiv performantele predecesorului sau victorios, R8. Audi se aventureaza intr-un taram inca neexplorat al motoarelor diesel construind un propulsor V12 realizat in intregime din aluminiu. La fel cum a procedat Audi si cu tehnologia TFSI care initial a triumfat la Le Mans inainte de a fi preluata in productia de serie, este de asteptat ca in viitor clientii Audi sa beneficieze de experienta acumulata in motorsport.

"Cu A8 4,2 TDI quattro, Audi construieste deja una din cele mai puternice masini diesel din lume", a explicat Martin Winterkorn, presedintele Consiliului de Administratie al lui Audi, la prezentarea lui R10 de la Paris. "Proiectul Le Mans le va permite specialistilor nostri sa obtina si mai mult din posibilitatile oferite de tehnologia TDI. In aceasta perioada, unul din doua Audi vandute este echipat cu motor diesel. Ne asteptam ca procentajul masinilor diesel sa creasca semnificativ in viitor."

Motorizarea V12 TDI a prototipului R10, ce este echipata cu doua filtre de particule, este foarte greu de recunoscut ca fiind un diesel datorita functionarii foarte rafinate. Inginerii Audi au dus caracteristicile motorizarilor TDI ale masinilor de strada la un nivel foarte ridicat. Presiunea de injectie depaseste cu usurinta valoarea maxima de 1,600 bari cunoscuta de la masinile de serie. Banda de putere a motorului este limitata intre 3000 si 5000 rpm, o valoare de turatie foarte scazuta pentru o masina de competitie. Astfel, pilotul unui R10 va schimba treptele de viteza mult mai rar decat intr-un R8, datorita caracteristicii de cuplu foarte generoasa a unui motor diesel.

Citeste si:

Cuplul imens de 1,100 Nm exercita cereri extreme pentru transmisia lui R10. Chiar si cea mai noua generatie de dynamometre din atelierele Audi Sport a trebuit sa fie re-echipata cu cutii de viteze speciale care sa faca fata solicitarilor neobisnuite.

In plus, a fost necesara operarea unor schimbari radicale la sasiul masinii. Audi R10 are un ampatament semnificativ mai lung decat cel al lui R8. Anvelopele fata extrem de late sunt unice pana acum pentru un prototip Le Mans. Au fost implementate de asemenea noi tehnologii in dezvoltarea caroseriei monococa din fibra de carbon. Sasiul, motorul si transmisia formeaza o unitate extrem de rigida si bine implementata.

"Proiectul R10 este cea mai mare provocare primita vreodata de divizia Audi Sport", a spus Directorul Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ulrich. "Tehnologia TDI nu a fost inca impinsa catre limitele sale in motorsport. Suntem primii care incercam acest lucru. Cererile unui astfel de proiect sunt deosebit de mari. De aceea partenerii pe termen lung, precum Bosch, Michelin sau Shell ne sprijina in proiectul nostru. Impreuna avem oportunitatea de a scrie noi capitole in cartile de istorie ale motorsportului si tehnologiei diesel".

Noul Audi R10 si-a finalizat cu succes prima sesiune de teste de la sfarsitul lunii noiembrie. Un program de teste foarte intens, inclusiv participarea la cursa de 12 ore de la Sebring (SUA) pe data de 18 martie, a fost pregatit inainte de cursa de 24 de ore de la Le Mans ce se va desfasura pe data de 17/18 iunie 2006. Echipa Audi Sport insarcinta cu dezvlotarea noului bolid este sprijinita de echipa lui Reinhold Joest, care s-a ocupat de aceasta sarcina si in timpul proiectului R8.