Pentru a putea face o comparatie cat mai corecta intre motoarele diesel si cele pe benzina am preferat sa luam ca exemplu doua propulsoare echilibrate ca performante (capacitate cilindrica, cai putere) si le-am gasit la BMW.

Modelele de comparatie sunt 318i sedan, cu o motorizare de 2 litri benzina 143 CP (consum mediu 6,3 litri la 100km), la un pret de 28.620 euro cu TVA si 318d sedan (consum mediu 4,5 litri la 100km), cu o motorizare de 2 litri diesel 143 CP, la un pret de 31.475 euro cu TVA.

Diferenta de pret la achizitia autoturismului este de 2.800 euro intre diesel si benzina, iar cea a consumului mediu de aproape 2 litri.

In decembrie, la Petrom, pretul benzinei Premium Fara Plumb 95 este de 4,74 lei (1,09 euro) pentru un litru, iar la motorina Euro 5 de 4,6 lei (1,07 euro).

Pentru a parcurge 100.000 km cu motorul diesel care are un consum mediu de 4,5 litri la 100 km avem nevoie de 4.500 de litri (4.800 euro).

Pentru a parcurge 100.000 km cu motorul pe benzina care are un consum mediu de 6,3 litri la 100 km avem nevoie de 6.300 de litri (6.800 euro).

Cu o masina diesel economisesti 2.000 euro la 100.000 km parcursi si 2.800 euro la 170.000 km.

Diferenta de pret dintre un BMW diesel si unul pe benzina este complet amortizata dupa 170.000 km parcursi.

Daca avem in vedere ca de regula la revanzare o masina premium diesel de 3-4 ani vechime este cu 800-1.000 euro mai scumpa decat una pe benzina, se poate spune ca diferenta de pret se amortizeaza dupa cel mult 100.000 km.

Citeste si:

Cele doua modele ating viteza maxima de 210 km/h, iar de la 0 la 100 km/h ajung in 9,1 secunde.

Motorul diesel este mai performant cand suntem nevoiti sa facem o depasire, de la 80 km/h la 120 km/h in treapta a 4-a acesta avand nevoie de 7,8 secunde, iar cel pe benzina de 9,4 secunde.

De asemenea, motorul diesel polueaza mai putin 119 grame CO2 pe km, fata de 146 grame CO2/km cel pe benzina.

Concluzia este ca un motor diesel la o masina premium are un consum redus, uneori poate sfida si masinile hibride, accelereaza mai repede in depasiri, polueaza mai putin si are o valoare de revanzare mai mare decat cel pe benzina, insa diferenta de pret la cumparare se amortizeaza dupa 100.000 km.

Motorizarile diesel erau in trecut lente si zgomotoase, insa in prezent nu se mai fabrica propulsor diesel fara turbina, asa ca indiferent ce marca alegem si cat este de mic motorul, in depasiri sau la urcarea unei pante se misca mai usor decat un motor similar pe benzina. Motoarele diesel au cuplu mare la turatii mici.

Zgomotul la diesel apare la masinile care nu sunt premium, acolo castiga cele pe benzina.

Un plus pentru motoarele pe benzina ar fi costurile de revizie cu 50% mai mici, pentru filtre si ulei, comparativ cu propulsoarele diesel.

In 2010, doar 30% din vanzarile de masini noi autohtone si import au fost diesel, romanii orientandu-se catre motorizarile pe benzina, cu capacitate mica si pret redus.

Cele mai cautate marci diesel au fost anul acesta VW (3.300 unitati), Skoda (3.200 unitati), Renault (2.900 unitati), Ford (2.300 unitati), Peugeot (1.100 unitati), BMW (1.060 unitati), Opel (1.030 unitati) si Hyundai (1.020 unitati).