Aceasta tactica nu este neaparat o noutate – unele firme instruindu-si avocatii in acest sens de mai bine de cinci ani. Insa anul acesta, cand recesiunea a muscat adanc din profit si din listele de clienti din portofoliu, din ce in ce mai multe firme decid sa investeasca in “educatia pentru business”.

“Firmele de avocatura se afla pe o panta ascendenta inca din secolul XVII. Nu au avut niciodata nevoie de tehnici de management pentru ca si-au marit cifrele de afaceri si profitul de la an la an”, a spus James Bailey, profesor de leadership la George Washington School of Business, care studiaza “comportamentul” pe piata al firmelor de avocatura.

Multe dintre casele de avocatura prefera programe pe termen scurt de Executive MBA. In aceeasi masura, dornice sa raspunda cererii, incercand mai ales sa umple golul din buget lasat de retragerea fondurilor de la corporatii, scolile de business creeaza programe si liste de materii special pentru avocati. Cursurile sunt de cele mai multe ori facute in raport direct cu specificul si nevoile firmei sau sunt dedicate exclusiv managing partner-ilor caselor de avocatura.

Avocatii sunt consiliati pentru a putea prelua functii de management in companii sau pentru a intelege mai bine business-ul clientilor.

“Cand incercam sa facem fata unui astfel de mediu economic, ai nevoie de manageri inteligenti si usor adaptabili, care sa vorbeasca acelasi limbaj”, a declarat Kevin Fitzgerald, partener in cadrul Nixon Peabody LLP, prima firma de avocatura care si-a trimis angajatii la MBA la Harvard Business School, in anul 2007. In ciuda unui buget tinut din scurt, anul acesta Nixon incearca sa trimita la specializare sase avocati.

In acelasi timp, alte firme de avocatura mizeaza pe trainingul bazat pe informatii de business pentru o mai buna intelegere a afacerilor clientului. Anul trecut, casa de avocatura Wilmer Cutler Pickering Hale and Dorr LLP au implementat un experiment-pilot – au oferit avocatilor asociati un training intensiv pe teme de business. Anul acesta, programul va fi implementat si in alte locatii ale companiei.

Programul de educatie pentru manageri al Georgetown University ofera un program tintit spre un model de firma de avocatura cu cateva sute de avocati asociati. Modulele care dureaza trei sau patru zile se vor focusa pe fiecare arie de expertiza a firmei, conform decanului universitatii.
In alte cazuri, universitatile dialogheaza permanent cu organizatiile profesionale pentru a crea programe potrivite fiecarei firme in parte. Astfel, Boston University, in parteneriat cu Association of Corporate Counsel, a conceput un proiect de mini – MBA. La un pret total de 1.940 de dolari, cursul dureaza trei zile si se focuseza pe condensarea informatiilor predate in mod normal, in cadrul programelor de MBA.

Si scolile de business europene tin pasul cu cerintele caselor de avocatura. Astfel, in Suedia se ofera cursuri de MBA individualizate, specifice. De exemplu, pentru o casa de avocatura cu birouri in peste cincizeci de tari, peste 4.000 de angajati ai acestei firme vor beneficia anul viitor de programul de scurta durata, creat special pentru ei.