“Stiu persoane care, in anii trecuti, au aplicat pentru un internship si, ulterior, au fost remarcati si ofertati sa lucreze acolo. Insa, anul acesta, din cauza crizei despre care se tot vorbeste, nu cred ca voi reusi sa ma fac remarcata atat de repede. E competitie puternica pe locuri putine”, spune Eliza Pahontu, studenta in an terminal la Academia de Studii Economice (ASE), prezenta la un eveniment de promovare a programelor de internship.

Sesiunile de internship oferite de companii presupun prezenta studentului pe o perioada determinata, in regim full-time. In acest timp studentul va acumula informatii de baza despre activitatea, portofoliul si proiectele companiei si va incerca sa inteleaga cultura organizationala a acesteia. Pe parcursul perioadei de pregatire, compania va decide daca va remunera sau nu studentul.

Dupa ce in anul 2008 universitatile romanesti au scos pe piata doua generatii de absolventi, in urmatoarea luna un nou val de licentiati va incepe sa bombardeze specialistii in resurse umane cu CV-uri, sperand sa-si gaseasca un post remunerat, spun ei, decent. Pana la gasirea unei slujbe insa, cel mai sigur pas este angajarea intr-un program de internship de trei luni, care, in majoritatea cazurilor, este remunerat.

Situatia economica actuala restrange posibilitatea companiilor de a crea noi posturi, la nivel entry, insa aceasta tendinta nu se va mentine pe o perioada lunga de timp. In aceste conditii, devine necesar si chiar profitabil pentru companii sa investeasca timp si sa ofere informatii absolventilor care inca nu au luat contact cu mediul de business, fara a-i angaja imediat, spun specialistii in recrutare.

In cazul unui internship de cateva luni, ambele parti beneficiaza de anumite avantaje: studentii acumuleaza informatii si duc la capat proiecte pentru care compania ii remunereaza mai putin fata de actualii angajati.

“Prin oferirea unor pozitii de internship, companiile participante investesc in educatia tinerilor, deci aceasta activitate este mai mult legata de responsabilitatea sociala a companiilor si mai putin de ocuparea unor pozitii vacante in momentul respectiv”, spune Cristina Ionescu, project manager al programului Start Internship Romania, aflat la a doua editie. In anul 2008, peste 4.000 de studenti si 62 de companii s-au implicat in Start Internship, dar managerul proiectului a declarat ca nu s-au facut cercetari pentru a afla cati dintre acestia au fost ulterior angajati.

Ionescu mentioneaza ca remunerarea participantilor la program ramane la latitudinea fiecarei companii in parte. Daca oportunitatea de angajare nu este oferita imediat, studentii raman in baza de date a companiilor si, in momentul in care apar pozitii vacante, cei care s-au remarcat in perioada internshipului vor fi chemati la un interviu.

Un alt program de aducere a tinerilor fata in fata cu angajatorii a fost Top Talents Romania, desfasurat in luna mai, unde 72 de studenti concurau pentru intrarea in sesiunile de training oferite de sase companii din sectoarele FMCG si IT&C.

Dragos Gheban, director de dezvoltare al Catalyst Solutions, compania organizatoare, se asteapta ca cel putin 50% dintre cei 72 de tineri ajunsi in finala concursului Top Talents sa fie angajati de una dintre companiile participante. “Cred ca acei candidati care isi doresc cu adevarat sa fie angajati, care se lupta sa demonstreze ca au cunostinte si un nivel ridicat de compatibilitate cu angajatorul vor reusi”, mai spune el.

Cu toate acestea, companiile participante nu s-au inghesuit in a declara ca, daca studentii participanti se ridica la nivelul asteptarilor, vor fi imediat ofertati. Motivul invocat de companii a fost numarul mic de posturi vacante la momentul respectiv, cu mentiunea ca participantii la program vor fi inclusi in baza de date a departamentului de resurse umane.

“Am lansat un program de internship care va dura trei luni. Patru studenti vor invata despre cum se lucreaza la noi. In momentul de fata nu avem pozitii pentru ei. Vom tine legatura, insa si daca vom avea un post liber ii vom contacta", a spus Cristina Tudorache, training & recruter manager al companiei Colgate Palmolive.

Kraft, o alta companie care ofera sesiuni de internship va invata tinerii sa opereze in departamente precum marketing, vanzari, costumer service, procurement si HR. “Ne aflam la a doua editie a programului de training care permite studentilor sa treaca in 10 saptamani prin sase departamente. Pe perioada stagiului acestia vor fi considerati angajatii cu drepturi depline”, au spus oficialii companiei.

Unele traininguri se intind si pe perioade mai mari de timp, studentii putand capata chiar experienta la nivel international. Programul de training al grupului financiar Eureko se adreseaza absolventilor de matematica, cibernetica si statistica ce vor o cariera in domeniul actuariatului. Programul se desfasoara pe o perioada de doi ani, primele sase luni in Romania, iar urmatoarele in Olanda, Irlanda sau Grecia.

“Buget acestui program este construit la nivel international, pentru toate companiile din grup. Ca dimensiune, bugetul este generos, avand in vedere ca participantii vor avea un salariu pe toata durata programului, vor beneficia in mod intensiv de traininguri si cursuri de specialitate, precum si de tot suportul administrativ necesar. […] Nu putem astepta ca sistemul educational universitar sa creeze aceasta comunitate profesionala. Consideram lansarea acestui proiect o decizie strategica”, a declarat Mihalea Manatu - director resurse umane Eureko Romania.