In practica, mentoratul ofera posibilitatea acumularii unor cunostinte la prima mana, de la practicieni cu experienta, care actioneaza ca un deschizator de usi pentru novice. Cu toate acestea, spre deosebire de internship, mentoratul nu este un program special pregatit de companii pentru proaspetii absolventi, ci un proces prin care absolventul cauta in piata si isi identifica compania pentru care vrea sa lucreze si mentorul.

Specialistii in resurse umane chestionati de WSJ ofera tinerilor cateva sfaturi:

• Incepeti prin a identifica profesia pe care vreti sa o urmati si compania in care ati avea sanse sa fiti angajati. In acelasi timp, cautati sa comunicati sau sa cunoasteti cat mai multi profesionisti cu peste 10 ani de experienta in domeniul pe care il tintiti. Daca acestia lucreaza in compania in care vreti sa va angajati, cu atat mai bine.

Specialistii recomanda comunicarea cu executivi, antreprenori, consultanti sau alti experti din domeniile de activitate tintite. Pentru incepatori, mentorul poate fi si un profesor universitar sau un specialist prezent deseori la evenimente sau conferinte de profil. De asemenea, managerii organizatiilor profesionale, autorii unor cercetari sau a unor articole de analiza publicate in presa, pot fi alesi ca indrumatori.

• Abordarea acestora trebuie sa fie clara, directa, mai ales ca acestia sunt oameni care au putin timp la dispozitie, si pe care nu il vor umple conversand cu incepatori care nu stiu ce vor. Daca au acceptat sa vorbeasca sau sa se intalneasca cu dumneavoastra fiti concise in momentul in care le spuneti despre planurile de cariera viitoare si despre ajutorul pe care il solicitati. Invatati sa cereti ajutor, mai ales ca majoritatea specialistilor se pot simti flatati ca sunt luati in considerare pentru activitati de mentorat.

• Explicati faptul ca doriti sa lucrati cu mentorul,
fie ca veti fi sau nu remunerat.

• In timpul sesiunilor de mentoring intrebati daca exista posibilitatea ca mentorul sa va recomande pentru un job sau pentru aprofundarea cunostintelor in cadrul unei companii din domeniu.