Actionarii companiei au finalizat anul trecut o investitie totala de 28 de milioane de euro intr-o noua fabrica, aflata in localitatea Recea, in judetul Salaj. Lucrarile de constructie au fost demarate in 2007, exact in perioada de apogeu a pietei constructiilor.

Andreea Vass, consilier economic al premierului Emil Boc semnala intr-un articol de opinie publicat la sfarsitul anului trecut ca finalizarea lucrarilor la fabrica Cemacon a fost una dintre putinele vesti bune pentru sectorul constructiilor in 2010.

Germanii de la Xella Group, unul din cei mai producatori de Beton Celulalar Autoclavizat (BCA) la nivel mondial, sunt singurii care au inaugurat in 2010 o fabrica mai scumpa decat Cemacon. Investitia, aflata in Paulesti, judetul Prahova, a necesitat fonduri de 32 de milioane de euro si a fost realizata in 12 luni.

Xella Group a inaugurat o fabrica de BCA

Xella Group a inaugurat o fabrica de BCA

In ciuda investitiilor masive, afacerile companiei au scazut constant in ultimii ani, de la un maxim de 48,6 milioane de lei (13,2 mil. euro) in 2008. Producatorul de caramizi a inregistrat o cifra de afaceri de 22,1 milioane de lei (5,2 mil. euro) anul trecut, in scadere cu 23,8% fata de valoarea consemnata in 2009, arata rezultatele financiare preliminare ale companiei, publicate de Bursa de Valori Bucuresti (BVB).

Pentru a redresa businessul, actionarii companii au decis in vara anului trecut sa numeasca un nou director general, pe Liviu Stoleru, care anterior a lucrat timp de patru ani ca director de vanzari, marketing si logistica la Wienerberger Sisteme de Caramizi, cel mai important jucator de pe piata locala de profil si sucursala autohtona a celui mai mare producator de caramizi din intreaga lume.

Sa conduc Cemacon reprezinta cea mai mare provocare profesionala a carierei. A fost un proiect in care am acceptat sa intru fara nicio ezitare, in ciuda dificultatilor din piata constructiilor. Nu este deloc usor ca sa duci un credit de 28 de milioane de euro, intr-o piata de caramizi guvernata de pret”, spune Stoleru.

Creditul la care face referire Stoleru a fost contractat pentru a sustine investitiile in fabrica.

La sfarsitul anului trecut, compania avea datorii totale de 124,7 milioane de lei (29,7 mil. euro), dintre care 29,7 milioane de lei (7 mil. euro) trebuie platite intr-o perioada de un an, adica in 2011.

“In prezent, cred ca mai avem de platit 26 de milioane de euro, bani pe care trebuie sa-i rambursam pana in 2017”, afirma Stoleru.

Cea mai dificila incercare pentru noul director general al companiei a fost sa le castige increderea oamenilor din cadrul organizatiei, pentru ca venea de la un competitor.

“Cel mai greu moment a fost sa le demonstrez colegilor mei ca apar interesele organizatiei. Temerea lor majora a fost ca venirea mea va duce la schimbari dramatice in cadrul companiei, ceea ce nu s-a intamplat”, subliniaza Stoleru.

Ajuns la Cemacon, executivul a gasit o “intreprindere” din care lipsea un “knowledge corporatist”. Si-a propus sa transforme businessul intr-o companie europeana.

Primul pas strategic pe care l-a implementat a fost formarea unei echipe de vanzari, prin aducerea a peste zece specialisti in domeniu, de la companii precum Philip Morris, Xella sau Knauf.

Citeste si:

“Am fost surprins sa vad ca organizatia nu avea o echipa de vanzari, iar vanzarea se producea la poarta fabricii. Compania functiona dupa un model operational valabil inainte de criza, cand exista cerere pe piata. De asemenea, fiind o companie doar cu o prezenta locala, nu avea nicio presiune sa iasa in piata si sa vanda”, mentioneaza Liviu Stoleru.

Noul director general si-a structurat strategia de vanzari in jurul unor manageri zonali si regionali de vanzari, cu scopul de a-si extinde acoperirea geografica de la patru la 20 de judete. Nu a numit inca un director de vanzari, pe care spera sa-l aleaga insa incepand cu 2012, din randul managerilor zonali sau regionali aflati in subordine.

“Am crezut de cuviinta ca este cel mai bine sa indeplinesc temporar si sarcinile de director de vanzari, avand in vedere experienta mea anterioara”, explica directorul general al Cemacon.

O fire optimista, Stoleru estimeaza ca primele rezultate concrete ale muncii sale se vor vedea pana la sfarsitul primului semestru. De asemenea, datorita cresterii capacitatilor de productie instalate la 1.400 de tone pe zi, compania spera sa-si dubleze sau chiar sa-si tripleze cifra de afaceri din 2011, chiar daca piata locala de caramida va stagna, in cel mai bun caz.

“Nu mi-am propus sa merg in piata cu cel mai ieftin produs pentru a creste, chiar daca pretul este un criteriu important in decizia de cumparare a clientilor. Vrem sa ne imbunatatim cifra de afaceri prin cresterea cotei de piata”, mentioneaza Liviu Stoleru.

Piata de caramida s-a ridicat anul trecut la patru milioane de metri cubi, potrivit estimarilor oficialului Cemacon, in scadere cu peste 10% fata de 2009, pe fondul reticentei oamenilor la investitiile imobiliare, in conditiile unui acces greoi la finantare.

Stoleru recunoaste ca disiparea actiunilor companiei intre mai multe entitati i-a permis sa-si puna in aplicare strategia de business asa cum isi dorea. Marele dezavantaj al actionariatului variat este dificultatea cu care se adopta unele actiuni decisive.

Cel mai important actionar al companiei este Broker Cluj, cu 11,16% din titluri. Restul portofoliului este impartit in diversi oameni de afaceri, fonduri de investitii sau angajati.

In martie anul trecut, compania a fost listata la categoria a treia BVB, dupa ce anterior era prezenta pe sectiunea Rasdaq a BVB. Despre o promovare pe piata principala a pietei de capital, Stoleru crede ca este prea devreme ca sa stabileasca anumite obiective in acest sens.

“E prematur sa ma focusez pe evolutia actiunilor companiei, pana nu sunt rezultate in ceea ce priveste businessul”, declara Liviu Stoleru.

Compania are un capital social de 24,4 milioane de lei, divizat in 24,4 milioane de actiuni.

Principalii competitori ai companiei sunt Wienerberger Sisteme de Caramizi, Ceramica Iasi si Siceram Sighisoara.