Departe de zgomotul si agitatia unei capitale de calibrul Parisului, 600 de angajati se indreapta zilnic spre Palaiseau, unde se afla cel mai important institut de cercetare al Danone. Dupa o calatorie de aproximativ 40 de minute, intram pe poarta institutului. Centrul ocupa o suprafata de 13.000 mp, iar conceptul cladirii este inedit – un mix intre industrial, uman si natura – structura fiind compusa din lemn, beton, fier si sticla. O treime din suprafata cladirii este ocupata de laboratoare, acolo unde are loc “antrenamentul fermentilor”, dupa cum afirma Francoise Neant, director de comunicare Danone Research.

Accesul in cladire se face doar pe baza de programare, o data pe an institutul organizand Ziua Portilor Deschise. Vizitele pot fi organizate pentru grupuri formate din 10 pana la 100 de persoane. “Primim vizite din partea jurnalistilor, studenti, oameni de stiinta, insa nu suntem deschisi zilnic publicului larg”, spune oficialul Danone Research.

Dintre cei 600 de angajati, aproximativ 300 sunt oameni de stiinta. La Palaiseau lucreaza impreuna 13 nationalitati. Cei mai multi angajati sunt francezi si spanioli, insa poti intalni si olandezi, chinezi, germani sau portughezi. “E bine sa ai in echipa un mix de nationalitati, ajuta la inovatie”, considera Neant.

Echipele de cercetatori sunt specializate printre altele in microbiologie, biologie moleculara, biochimie, imunulogie, nutritie si design de alimente. Activitatea de cercetare a Danone este impartita pe patru grupe – lactate prospete, apa, nutritie pentru copii si nutritie-sanatate.

Nucleul activitatii il constituie o colectie exclusiva de 4.500 de tulpini de bacterii lactice si vegetale, unele datand din 1919. Munca echipei de cercetatori presupune definirea acestor tulpini din punct de vedere molecular, caracterizarea lor, identificarea tulpinilor cu cel mai promitator potential in ceea ce priveste sanatatea, apoi introducerea bacteriilor selectate intr-un produs, validarea efectelor benefice asupra sanatatii si asigurarea producerii la scara industriala.

Fiecare tulpina este reprodusa de 7-8 ori pentru activitatea de cercetare din laborator. Insitutul detine 2 copii ale fiecarei tulpini si o a treia este pastrata la Institutul de Cercetare Pasteur din Paris.

Care este partea cea mai dificila in activitatea unui cercetator? “Sa fii capabil sa explici ceea ce faci”, declara Jean Michel Faurie, expert in cercetare Danone in cultura, fermentatie si probiotice.

In opinia sa, investitiile in cercetare si dezvoltare sunt esentiale pentru asigurarea succesului unei companii. “Poti sa lucrezi si cu academicieni si poti investi si in cercetare si dezvoltare. Cand esti o companie mare e bine sa faci lucrurile si intern, dar sa ai si colaborari. Insa pierzi o parte a independentei tale daca lucrezi doar cu un academician. In cazul unui academician rezultatul cercetarii este publicarea unui studiu, a unei lucrari, pe cand in cazul nostru rezultatul final este un produs. Telurile sunt diferite”, explica Faurie.

Bugetul alocat de Danone pentru cercetare si dezvoltare se ridica in acest an la 203 milioane euro, suma comparabila cu anul trecut. Danone are la nivel mondial 1.200 de angajati pentru acest segment, dintre care 500 sunt oameni de stiinta.

Compania detine, pe langa institutul de la Palaiseau, inca doua centre de cercetare – in Olanda si in Singapore. Danone mai dezvolta colaborari cu institutii precum Washington University (SUA), Institutul Pasteur, Universitatea din Wageningen (Olanda), Institutul Lawson (Canada) sau INRA (Franta).

O mini-fabrica

In interiorul Institutului Daniel Carasso exista si o fabrica de mici dimensiuni, unde sunt produse la o scara redusa produsele noi pe care Danone urmeaza sa le lanseze pe piata. Unitatea are o suprafata de 2.000 mp si 14 linii de productie. Aici lucreaza 14 angajati, in doua schimburi, intre orele 6.00 si 20.00, 5 zile pe saptamana.

“Aceasta mini unitate de productie este folosita pentru inovatie si testare. Capacitatea anuala de productie este de 40 de tone, ceea ce reprezinta o scara de 100% mai mica decat o fabrica de dimensiuni normale. Aici sunt testate inovatiile din Franta, Belgia si Marea Britanie, cele din Romania merg la centrul din Rosenheim”, explica Laurent Schmitt, responsabil al unitatii de productie.

Produsele sunt testate in cadrul unor sesiuni speciale la care participa consumatori, 10% din productia mini-fabricii fiind destinate acestei activitati. Anual Institutul de la Palaiseau organizeaza aproximativ 600 de astfel de testari.

Citeste si:

Aici au fost testate si iaurturile Actimel (lansat in 1994), Activia (1995) si Danacol (1995).

Comercializat in prezent in 53 de tari, Actimel a fost investigat in 24 de studii clinice publicate, fiind este unul dintre produsele alimentare cele mai documentate in arena stiintifica. Lansat in 1987, Activia are 17 studii clinice publicate si este comercializat in 71 de tari.

Cum arata mancarea viitorului?

Cu o experienta de 25 de ani in cadrul Danone, François Colomban este seful departamentului R&D Dairy Food Design din cadrul Institutului Daniel Carasso. Mai exact, misiunea principala a acestui departament este de a crea “hrana viitorului”.

“Suntem 4 oameni in aceasta echipa, iar povestea incepe prin intelegerea relatiei pe care consumatorul o are cu hrana. Acum suntem mai orientati spre populatiile de la baza piramidei, acei oameni care au buget intre 2 si 10 dolari pentru mancare in fiecare zi. Pentru ei trebuie sa gasim cea mai buna nutritie la cel mai bun pret. Daca la inceput nu eram obisnuiti sa intelegem un indian sau un africam acum cream impreuna cu ei produse”, afirma Colomban.

Cel mai recent proiect la care echipa Danone a participat a fost crearea unui nou produs pentru consumatorii din Senegal, bazat in special pe proteine vegetale, numit Lemateki. Produsul este realizat din cereale si plante specificie zonei.

“Incercam sa nu hranim populatia africana cu soia din Thailanda sau cu grau din Canada, ci sa invetam produse din ingrediente locale, la cel mai scazut pret posibil. Targetul Lemateki sunt scolarii, cei care nu servesc micul dejun, si care pot achizitiona produsul la pretul de 8 eurocenti. Va fi vanzare directa”, spune François Colomban.

Acesta a subliniat ca produsele nu vor fi realizate de Danone si nu vor purta marca grupului francez, fiind realizate de firme locale, in facilitati de productie de dimenisiuni mici (1.000-1.500 de tone pe an). Daca acest model va functiona, exista planuri de extindere si in alte tari din jurul Senegalului.

Intrebat cum vor arata in viziunea sa alimentele in viitor, Colomban a afirmat ca, in conditiile in care pana in 2050, populatia Globului va atinge pragul de 9 miliarde, hrana ar trebui sa se bazeze mai mult pe proteine vegetale.

“Mancarea noastra se bazeaza prea mult pe proteine animale. Trebuie sa gestionam mai bine resursele de hrana. Problema este impartirea materiei prime pe continent. Daca SUA, de exemplu, continua sa consume mai mult va fi o problema. In plus, pana in 2025, 65% din populatia Globului va trai la orase ceea ce va determina cresterea consumului si modificarea obiceiurilor de consum. Va trebui sa ne modificam modul de gandire, insa sunt optimist intrucat stiu ca omul a fost intotdeauna creativ cand a fost vorba de o problema”, considera François Colomban.

Danone a raportat pentru anul trecut o crestere de 37,5% a profitului net atribuibil grupului, la 1,87 miliarde de euro, si un avans de 6,9% al vanzarilor, la 17,01 miliarde de euro. Pentru acest an grupul anticipeaza o crestere de 6-8% a vanzarilor si un avans mediu de 6-9% al costurilor cu materiile prime si de ambalare, cu o evolutie mai dinamica in primul semestru. Compania, prezenta in 120 de tari, este unul dintre liderii mondiali din industria alimentara, detinand locul 1 in lume in fabricatia de produse lactate proaspete si locul 2 in domeniul apelor minerale imbuteliate si a alimentatiei pentru bebelusi.

Profitul net al Danone a crescut anul trecut cu peste 35%

Profitul net al Danone a crescut anul trecut cu peste 35%

Potrivit ultimelor date financiare, Danone Romania a afisat in 2009 o cifra de afaceri de 435 milioane lei. Compania are in prezent peste 700 de angajati si un portofoliu ce depaseste 60 de referinte de produs, principalele marci fiind: Activia, Danonino, Actimel, Nutriday, Cremosso, Danette, Casa Buna.

Compania detine o cota de piata de 50% in volum in categoria lactate proaspete (iaurt, sana, kefir, lapte batut, smantana si deserturi lactate), respectiv o cota de 60% in volum pe segmentul iaurturi. In plus, Danone este lider pe piata iaurturilor cu fructe, cu o cota de piata de 72% in volum.

Sursa foto: Guillaume Béguin