Luna ianuarie a acestui an a atins cel mai slab nivel al vanzarilor din ultimii ani, in conditiile in care consumatorii romani si-au cheltuit bugetul odata cu Sarbatorile de iarna si ulterior au realizat ca nu mai au bani, spune Petru Berciu. In acest context, prima luna din 2011 a adus o scadere dramatica a consumului, in cazul bauturilor alcoolice declinul fiind abrupt – 30%. “In general, primele luni ale anului nu arata bine. Am vandut in ianuarie-februarie de 13 mil. lei, cam cu 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut”, declara Berciu.

BDG Import a afisat in 2010 afaceri de 34 mil. euro, pentru acest an estimand o crestere de 12%. Cele mai mari vanzari au fost inregistrate de marcile Jack Daniel’s si Finlandia. Totodata, vanzarile de Jagermeister au raportat un avans de 25%.

“Marjele de profit au scazut insa putin fata de 2008-2009, din cauza competitiei din piata, s-au dat discounturi mai mari la anumite produse. Am muncit mai mult si a trebuit sa dam discounturi mai mari ca sa obtinem niste rezultate comparative cu 2009”, explica Petru Berciu.

In opinia sa, in 2011 companiile din industria de profil isi vor continua lupta pentru cota de piata.

“Competitia este foarte mare. In decembrie, puteai sa cumperi din marile lanturi de magazine cel mai ieftin whisky din Europa. Pentru aceasta lupta de cota de piata, oamenii «si-au dat chilotii jos». In luna decembrie au vandut chiar in pierdere pentru o cota de piata mai mare. La un moment dat whisky-ul era sub pretul la vodka. Toate aceste lucruri se vor plati la un moment dat, clientul nu este prost. Toata piata este intr-o schimbare permanenta datorita pietelor precum Asia. Si toata lumea sufera, Europa, care este batrana si se misca incet”, crede oficialul BDG Import.

Revenirea economiei, bazata pe consum

“Uitandu-ma la ce se intampla si la starea noastra ca natiune ar trebui sa fie un an prost, insa avand in vedere influenta politicului in viata noastra cred ca va fi un an bun si acest lucru se va reflecta incepand cu a doua jumatate a anului. Anul viitor si 2013 vor fi ani foarte buni, dupa care cred ca vom intra iarasi intr-o criza foarte adanca”, afirma Petru Berciu.

Acesta considera ca revenirea economiei locale va fi bazata pe consum si nu pe creditare, in cazul careia este nevoie in primul rand de increderea bancilor. “Creditarea nu este un element pe care sa-l pornesti din partea guvernamentala, aici iti trebuie in primul rand increderea bancilor. Bancile se uita de zece ori acum. Ar trebui sa revina si creditarea catre companii, ceea ce nu se va intampla anul acesta”, adauga directorul general al BDG Import.

Citeste si:

Potrivit acestuia, relatia dintre o companie si o banca nu ar trebui sa se desfasoare pe principiul “banca ofera, compania se eschiveaza”.

“Noi nu avem un buget ca si companie, asta e una dintre probleme noastre cele mai mari ca si tara si ca si mentalitate de business. E adevarat ca pana acum 5-6 ani nu puteai sa faci un buget, era totul o estimare, acum chiar poti sa iti faci un buget pe care il poti urmari lunar, chiar si saptamanal daca vrei. Sunt niste ustensile foarte apreciate de banci, arata ca iti cunosti piata, iti cunosti business-ul, le da incredere”, argumenteaza Berciu.

Diferentele fata de perioada de instabilitate din anii ’90 si actuala criza financiara se reduc la gradul de adaptabilitate. “A fost mult mai usor sa ne adaptam la aceasta criza decat la cea din anii ‘90. Atunci nu stiai la ce sa te astepti, erau devalorizari de 100% in interval de o saptamana. Acum, daca s-ar intampla acest lucru, trei sferturi din companiile mari ar da faliment. In toata tara se lucreaza pe credit. La un business de 30 mil. euro avem in piata in orice moment 3-4 miloane. Sunt elemente diferite, in momentul asta suntem legati de Europa, nu se mai poate intampla ce s-a intamplat atunci, atunci au fost foarte multe speculatii. Noi nu am intrat in criza de capul nostru si nici nu vom iesi de capul nostru”, sustine Petru Berciu.

La inceputul acestui an, BDG Import a devinit unicul importator si distribuitor autorizat al bauturilor Martini, Bacardi, Dewars, William Lawson's, Eristoff, Grey Goose, BOMBAY Sapphire, Camino Real, Otard, Bacardi Breezer, Bacardi Cola si Asti Martini.

Cele 12 marci Bacardi-Martini completeaza portofoliul BDG Import, ce cuprinde Jack Daniel's, Finlandia, Remy Martin, Cointreau, Metaxa, Piper Heidsieck, Evian, Jagermeister, Corona Extra, Budweser Budvar, Laurent Perrier, Baron Philippe De Rothschild.

Grupul de firme BDG Import SRL a fost infiintat in anul 1996, avand ca obiect de activitate importul si distributia de bauturi premium si superpremium. Compania are in prezent 65 de angajati, urmand ca in acest an sa recruteze inca 3-4 persoane pe pozitii de top management.

Alaturi de BDG Import, cei mai importanti importatori de bauturi alcoolice din Romania sunt Pernod Ricard si Sollers PPD.