TAROM evalueaza in prezent posibilitatile de aderare la una dintre aliante, un prim pas fiind aprobarea Consiliului de Conducere al Sky Team de a include compania in primul grup de membri asociati. Dintre operatorii blocului est-european, TAROM e singura mare companie nationala care nu s-a alaturat pana acum vreunui grup. In opinia expertilor, acest proces trebuie incheiat in 2006 pentru a beneficia de aranjamente comerciale avantajoase.

Procesul de aderare la unul dintre marile grupuri internationale este in desfasurare si va cuprinde mai multe etape. Primul pas va fi facut la finalizarea si semnarea contractelor de asociere. Apoi TAROM va trebui sa-si insuseasca toate cerintele si standardele tehnice de asociere, referitoare la asigurarea standardelor de calitate ale aliantei si armonizarea sistemelor IT in scopul fluidizarii operatiunilor de vanzare, rezervari, distributie, prelucrare operationala a pasagerilor, fidelizare etc. Abia dupa aceea se va semna documentul final care confera TAROM statutul de asociat.

Pe piata liberalizata in care opereaza, TAROM a ramas cu trei tipuri de aeronave: Airbus, Boeing si ATR. „In ziua de azi, daca pornesti o astfel de companie ab initio, nu te poti lansa cu mai mult de un tip de avion pentru a avea succes. Mai ales daca nu ai o putere financiara in spate“, a precizat, pentru SFin, Catalin Cotrut, directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile (AAC) din Romania. In aceste conditii, o alianta care sa ofere lung, mediu si scurt curier poate integra flota TAROM si poate oferi segmente de piata pentru fiecare tip de avion. „In proiectia anului 2020, aliantele vor fi, probabil, trei mari companii la nivel european. Asta inseamna ca avioanele pe care le va avea fiecare in alianta isi vor gasi segmentul pe care sa-l opereze in asa fel incat sa fie recuperate si investitiile“, a adaugat Catalin Cotrut.

Alianta Sky Team cuprinde companiile aeriene Aeromexico, Air France, KLM, Alitalia, Continental Airlines, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, Korean Air si Northwest Airlines.

Cartea aliantei e jucata tarziu

In acest moment, concurenta pe piata operatorilor aerieni este extrem de dura, in conditiile in care companiile americane primesc un substantial sprijin de stat. „Lupta dintre Europa si America este inegala acum. Dintre toate companiile americane care opereaza pe continentul nostru, doar doua nu beneficiaza de sprijin prin neplata datoriilor istorice, acordat de Congresul american prin asa-numita Lege 11. Si resimt efectele acestui sprijin aliante puternice - Sky Team, One World si Star Alliance“, explica directorul general al AAC. In conditiile in care American Airlines are aproape 2.000 de aeronave, iar cea mai puternica firma europeana - KLM-Air France - are numai 500, este usor de inteles de ce aceste aliante incearca sa se consolideze.

Participarea TAROM la o alianta va aduce avantaje in primul rand clientilor companiei: o garantie a calitatii serviciilor oferite, cel putin la standardul aliantei si un produs superior din punctul de vedere al numarului de zboruri si de conexiuni, al destinatiilor deservite impreuna cu partenerii din alianta, sustin reprezentantii companiei. „Cand ne-am intalnit cu reprezentantii Austrian Airlines, am avut discutii si pe tema sprijinului acordat companiei TAROM pentru intrarea in Star Alliance“, ne-a declarat Dan Andrei, directorul general pentru Aviatia Civila din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

„In discutiile purtate la Austro-Control cu Tirolean Airlines si Austrian Airlines, reprezentantii acestora mi-au zis ca sunt interesati de TAROM. Noi i-am incurajat pentru ca TAROM trebuie sa aiba o contraoferta“, a precizat si Catalin Cotrut. „Suntem in 2006 si este deja tarziu. In opinia mea, cartea intrarii intr-o alianta trebuia sa se joace mai devreme. Dar pana in 2007 mai avem ceva timp la dispozi-tie“, a adaugat acesta.

Airbus-urile noi costa 229 milioane USD

Conform datelor puse la dispozitie de reprezentantii TAROM, rezultatele financiare ale companiei se preconizeaza a fi pozitive din punctul de vedere al activitatii de exploatare, societatea incadrandu-se - cel mai probabil - in parametrii business planului aprobat. „Proiectul de buget pe anul 2006 prevede, de asemenea, un rezultat pozitiv din exploatare; din cauza unor factori externi - in special cresterea abrupta a pretului petrolului pe piata internationala - exista insa probabilitatea ca acesta sa fie usor inferior proiectiilor din business plan“, se arata in documentul pus la dispozitie de reprezentantii TAROM.

Potrivit planului de afaceri aprobat in conformitate cu acordul PAL 1 (Primul imprumut de ajustare programatica) incheiat cu Fondul Monetar International si Banca Mondiala, TAROM isi propune sa obtina un profit operational de 12 milioane de dolari in 2006, 11 milioane dolari in 2007 si 9 milioane de dolari in 2008 si sa transporte 1,45 milioane de pasageri in 2006, 1,57 milioane in 2007 si aproximativ 1,8 milioane in 2008, cu o rata de crestere anuala de circa 9-10 la suta.

Rezultatele financiare sunt alterate si de programul de achizitie a patru avioane Airbus A318. Companiile TAROM si AIRBUS SAS au semnat, la data de 29.04.2004, un contract de vanzare-cumparare a patru aeronave tip A318-100, in baza prevederilor HG 1305/2003 modificata si completata prin HG 599/2004. Valoarea totala a contractului este de 229,1 milioane dolari SUA. Daca datele prevazute in contractul de livrare a aeronavelor catre compania TAROM vor fi respectate, prima aeronava ar trebui sa ajunga la Bucuresti in noiembrie 2006, a doua in decembrie, urmatoarele doua urmand a ateriza in noiembrie si decembrie 2007.

Data intrarii in posesia titlului de proprietate asupra aeronavelor urmeaza a fi stabilita in functie de modalitatea de finantare a pretului acestora, care va fi aprobata de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Transporturilor. In afara costurilor de achizitie, cele patru aeronave vor genera si costuri suplimentare legate de trainingul pentru piloti, pregatirea personalului tehnic, angajarea de personal, precum si alte cheltuieli privind taxele de aeroport.

Compania TAROM a incercat sa vanda anii trecuti, fara succes, doua aeronave Airbus A 310-325, pretul de pornire fiind de 25 de milioane de dolari pentru ambele aeronave. Avioanele, utilizate pentru zborurile pe rutele New York si Beijing, au fost conservate dupa renuntarea la aceste destinatii. Cheltuielile lunare estimate in 2006 pentru aeronavele conservate sunt de circa 25.000 USD pentru mentinerea documentatiei tehnice la zi - suma ce se platea si in cazul in care avioanele erau operative - si 5.000 USD pentru manopera si materiale necesare conservarii.

Piata comuna si liste negre

Romania va fi cuprinsa in piata europeana a aviatiei, dupa ce acordul pentru crearea Spatiului Aviatic European Comun (ECAA) va fi ratificat. „Documentul a fost parafat de noi pe 20 decembrie, la Bruxelles, ceremonia de semnare urmand a avea loc in luna mai“, ne-a declarat Dan Andrei, directorul general pentru Aviatia Civila din cadrul Ministerului Transporturilor. Dupa semnarea documentului, piata europeana a transportului aerian se va extinde la 500 de milioane de pasageri, devenind, dupa cea chineza, cea mai mare si dinamica piata de acest tip.

Romania a avut un statut aparte in negocierile acestui acord cu Comisia Europeana. „Noi avem o singura etapa de tranzitie, pe cand toate celelalte state au cate doua, abia dupa parcurgerea primei etape avand acces la documente clasificate. Noi avem deja acces la ele“, spune Dan Andrei. Prima evaluare pentru Romania ar putea fi facuta pana in luna iunie, intrucat legislatia nationala include deja toate reglementarile europene. „Am avut o situatie delicata in negocieri: suntem parte semnatara in contrapartida cu Uniunea Europeana, dar, pe de alta parte, de la 1 ianuarie 2007, cand va intra in vigoare acordul, vom fi in pozitia de stat membru. Pentru noi acordul n-ar trebui sa se mai aplice din postura de candidat“, a explicat directorul din minister. Prevederile acordului consfintesc liberalizarea totala a pietei, orice operator roman avand dreptul sa opereze oriunde in cadrul Uniunii, aceleasi drepturi avandu-le si companiile comunitare in Romania.

Ideea de publicare a unei liste negre a operatorilor de transport aerian va fi subliniata in viitorul apropiat. Cu ocazia reuniunii Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (ICAO), care va avea loc la Montréal, in perioada 20-22 martie, reprezentantii statelor europene vor cere stabilirea unor standarde fara de care nimeni nu mai are voie sa opereze. Organizatia ar putea face publice rezultatele auditurilor operatorilor, iar acolo unde prevederile de siguranta nu sunt indeplinite este posibil sa nu mai fie permisa operarea in spatiul european.