Vanzarile de DVD in Romania au crescut de circa doua ori si jumatate in 2005 fata de anul precedent, in conditiile unui declin al salilor de cinema de stat si al vanzarilor de casete video. Anuarul statistic al Centrului National al Cinematografiei (CNC) pe anul trecut, aparut recent, arata o crestere de aproximativ 150% a tirajului de casete video si DVD-uri din Registrul Cinematografiei: 1,62 milioane in 2005 fata de 662.000 in 2004. Potrivit principalilor distribuitori de pe aceasta piata, cresterea se datoreaza DVD-urilor, in timp ce casetele video au cunoscut un regres.

O miscare fireasca, ce urmeaza tendinta de acum cativa ani din Statele Unite si Europa Occidentala, acest boom al formatului DVD in detrimentul VHS are loc in Romania in contextul unei imputinari a cinematografelor de stat functionale. Acelasi Anuar releva ca Regia Autonoma de Distributie si Exploatare a Filmelor RomaniaFilm a administrat anul trecut 55 de sali de cinema fata de 114 in 2004. Si numarul spectatorilor din aceste sali de stat - a caror privatizare ar trebui sa inceapa anul acesta - s-a injumatatit (de la 2,19 la 1,01 milioane).

Datele statistice ale CNC sunt confirmate de distribuitori. Euro Entertainment Enterprises spune, de pilda, ca in cazul titlurilor editate pe DVD, cresterea a fost de 45% pe segmentul rental (inchiriere) si de 178% pe segmentul sell-through (vanzare). „La inchiriere cresterea nu este la fel de spectaculoasa din cauza faptului ca piata de rental nu are un ritm de crestere la fel de rapid ca cel al pietei de sell-through", a declarat pentru Mediafax Vlad Busca, directorul executiv al firmei. „Numarul de centre de inchiriere nu a crescut foarte mult: aproximativ 15%, pe cand reducerea preturilor de raft cumulata cu interesul crescand al retailer-ilor si cresterea plajei de distributie au facut DVD-ul un produs mult mai accesibil si mai interesant pentru cumparatori", adauga el.

Playerele, mai accesibile

Si Prooptiki da ca explicatie faptul ca DVD-urile si playerele au devenit mai accesibile. „S-au ieftinit si au crescut foarte mult vanzarile de DVD playere. Foarte multa lume are acum un astfel de player. Pe de alta parte, si DVD-urile sunt mai ieftine si se fac reduceri de pret cu toate ocaziile: de Paste, de Craciun, de 1 iunie", a declarat pentru Mediafax Daniela Grigorescu, Brand Manager Prooptiki. Ea crede ca vanzarile au avut de castigat de pe urma lansarii unor blockbustere, dar si a promovarii. „S-a investit mult mai mult in marketing. Si inainte se investea, dar acum marketingul e mult mai vizibil la punctele de vanzare".

Cresterea popularitatii si accesibilitatii playerelor si campaniile de marketing care au insotit anumite titluri sunt mentionate si de Pro Video printre directiile din care provine dezvoltarea pietei. Un alt motiv ar fi expansiunea marilor retaileri, precum Carrefour, Cora, Kaufland si Metro.
Cele trei explicatii merg pana la un punct mana in mana. Marii retaileri au fost cei care au comercializat DVD playere la preturi relativ mici, de 100-150 euro.

Totodata, in asemenea centre comerciale s-au desfasurat etape importante ale unor campanii de marketing pentru noi titluri. Pro Video a lansat, de pilda, „Harry Potter si Pocalul de Foc" pe DVD in centrul comercial Orhideea, unde a avut loc un concurs de desen pentru copiii fascinati de lumea celebrului personaj si unde cei mici au fost intampinati de vrajitori care au dezlantuit magia Harry Potter. Un alt exemplu: promoteri imbracati in costume din „Star Wars" au umblat prin hipermarketuri pentru a atrage atentia oamenilor asupra filmului lansat pe DVD de Prooptiki.

Cresteri de 500%

Explozia pietei de DVD a fost simtita puternic si in magazinele media, nu numai in hipermarketuri.

„De la jumatatea anului 2005, vanzarile de DVD in reteaua Diverta au inregistrat cresteri majore, de peste 500%, fata de inceputul aceluiasi an", spune Dan Rosu, manager general Diverta. „Cresterea este datorata in primul rand promovarii intense pe care a avut-o filmul pe DVD: lansari puternic mediatizate si atragerea clientilor prin organizarea unor actiuni de marketing si comunicare mult mai complexe". Printre cele mai cautate titluri in reteaua Diverta se numara "Alexandru", "Barbie si al ei Pegasus", "Momente de aur: Toma Caragiu", "Razboiul lumilor", "Maestrii comediei: Amza Pelea", "Polar Express" si "Madagascar".

Distribuit pe DVD de Prooptiki, „Alexandru"/"Alexander", cu Angelina Jolie si Colin Farrell, s-a vandut in aproape 8.000 de exemplare. Un succes care, potrivit Danielei Grigorescu, se datoreaza marketingului.
Titlurile cautate sunt, in general, cele care sunt bine marketate, considera si Pro Video. Unele dintre titlurile pe care aceasta firma le distribuie au parte de campanii de comunicare inca de la intrarea in productie si ulterior pentru premiera in cinematografe, ceea ce influenteaza simtitor decizia de cumparare a DVD-ului.

Totusi, in fata multitudinii de titluri, cumparatorul alege si in functie de alti factori: actorii din rolurile principale, titlu, gen. Asa se face ca printre cele mai bine vandute DVD-uri se afla unele cu Toma Caragiu si Amza Pellea si filmele de animatie pentru copii „Polar Express" si „Madagascar".