Wall-Street.ro: Cat timp a fost analizata lansarea francizei LaDoiPasi in Romania?
Dusan Wilms:
Lansarea propriu-zisa a francizei LaDoiPasi, in martie 2012, a fost de fapt punctul culminant al multor activitati destinate revanzatorilor, incepute inca din anul 2008, cand METRO Romania a lansat Centrul de Competenta in Gastronomie si Centrul de Pregatire pentru Revanzatori. In acelasi an, am continuat printr-un program de remodelare a magazinelor, numit Trade Support & Partnership, prin care am reusit, pana la lansarea francizei LaDoiPasi, sa oferim asistenta in remodelarea unui numar de peste 2.000 de magazine din tara, in concordanta cu propriile lor necesitati de business.

WS.ro: Ce v-a convins ca acest proiect va avea succes pe piata locala?
Dusan Wilms:
In primul rand, contextul international – la momentul respectiv, in 2012, state precum Polonia aveau deja propriile retele de franciza de foarte mare succes pe piata locala, atingand cifre semnificative din punctul de vedere al magazinelor deschise, in timp ce in Romania acest sistem nu fusese inca implementat.

La nivel national, se remarcasera doua tendinte majore: extinderea agresiva a marilor retele de magazine, precum si transformarea consumatorului final, care a devenit mai sofisticat, a inceput sa caute servicii si produse mai eficiente, mai potrivite nevoilor sale. Astfel, am identificat dorinta revanzatorilor de a-si optimiza afacerea, de a se adapta unei piete moderne, in continua schimbare si, avand experienta celor peste 2.000 de magazine remodelate de catre noi, a devenit evident ca un concept precum „LaDoiPasi” va aduce o imbunatatire majora in afacerile micilor comercianti.

WS.ro: Cu ce se diferentiaza franciza LaDoiPasi de concurenta?
Dusan Wilms:
Pe pe o parte, in ceea ce priveste alti comercianti, magazinele LaDoiPasi beneficiaza de avantaje precum competenta si experienta unui jucator pe piata comertului de aproape 50 de ani si de 17 ani in Romania, sau sprijinul si consultanta pe toata perioada colaborarii, in zone precum promovare, training, sortiment, layout, imagine, servicii si know-how.

Pe de alta parte, putem vorbi de avantaje si fata de alte tipuri de franciza: partenerii din reteaua LaDoiPasi au totala independenta financiara si operationala, ceea ce nu se intalneste la alte sisteme de franciza.

WS.ro: Cum caracterizati piata magazinelor de proximitate din Romania?
Dusan Wilms:
Comertul traditional a trecut printr-o perioada dificila, in conditiile in care ultimii ani au adus o scadere vizibila a consumului atat la nivel european, cat si in Romania. In 2012, insa, am vazut o revenire a pietei si am putut vorbi chiar despre un segment dinamic - daca ne raportam la evolutia LaDoiPasi din ultimele 18 luni, se observa faptul ca exista un interes crescut in mediul rural, unde alte modele de comert au un grad de penetrare mai scazut.

Magazinele de proximitate au un avantaj specific esential: sunt afaceri de dimensiuni mici, ceea ce le ofera o capacitate de adaptare extrem de mare in ceea ce priveste sortimentatia, preturile, gasirea locatiilor, layout-ul magazinului, fiind usor de remodelat. Tocmai aceasta flexibilitate este principalul lor atu in lupta cu marii comercianti, raspunzand punctual si rapid nevoilor clientilor lor.

Nu in ultimul rand, in magazin, comunicarea cu clientul este foarte buna, adesea proprietarul stabilind un contact direct cu clientul.

Citeste si:

Magazinele de proximitate pot experimenta insa si un neajuns: desi legatura cu clientii este eficienta in magazin, comunicarea in masa, la domiciliul consumatorului, poate pune probleme pentru ca nu intotdeauna exista resurse necesare pentru a crea materiale promotionale. Pentru a veni in intampinarea acestei nevoi, LaDoiPasi le pune la dispozitie revanzatorilor materiale promotionale pe care acestia le pot distribui clientilor, in functie de zonele de interes pentru afacerile lor.

WS.ro: Ce aspecte trebuie imbunatatite pe aceasta piata?
Dusan Wilms:
Vorbind despre o piata relativ tanara, dar tot mai aglomerata, este greu sa spunem ce lipseste. Ce este sigur, insa, este ca fiecare model de business are un loc pe piata. Pentru franciza LaDoiPasi, avem un obiectiv foarte clar – acela de a-i sustine pe micii comercianti in dezvoltarea afacerilor proprii, oferindu-le consultanta fara a le compromite independenta financiara si manageriala. Iar confirmarea avantajului competitiv pe care il aduce aderarea la franciza a venit si din partea clientilor finali, din feedback-ul lor pozitiv referitor la aspecte precum modelul de vanzare sau sortimentatia pusa la dispozitie.

WS.ro: Ce planuri aveti pentru aceasta franciza pentru anul viitor?
Dusan Wilms:
Suntem foarte interesati in a sustine acest program, avem mare incredere in clientii nostri care sunt deja parte din LaDoiPasi si in cei care vor dori sa adere acestuia si, desigur, avem mare incredere in expertiza noastra privind domeniul respectiv, in angajatii nostri care asigura suportul necesar astfel incat magazinele sa functioneze cat mai bine.

In viitor, vom continua sa facem tot ceea ce este necesar pentru a raspunde eficient nevoilor de afaceri ale clientilor nostri. De aceea, ne dorim, printre altele, sa dezvoltam conceptul francizei LaDoiPasi prin oferirea unor solutii noi personalizate pentru partenerii nostri; vom continua, de asemenea, programele de loializare pentru clientii finali, incepute in 2012. Pentru ca oamenii sunt un element vital al proiectului nostru, intentionam sa optimizam programele de training actuale cu noi module.

WS.ro: Cum credeti ca va arata comertul de proximitate in urmatorii 5 ani?
Dusan Wilms:
Nu putem spune cu exactitate cum va arata segmentul comertului de proximitate; totul depinde de o serie de factori atat economici, cat si la nivel macro. Este posibil totusi, sa nu apara o transformare majora a comertului de proximitate, insa peste ani, vom observa niste schimbari pe piata. Magazinele vor deveni din ce in ce mai specializate, adoptand mai curand forma unor magazine de nisa, care sa raspunda unor segmente punctuale din cererea de cumparare. Pornind chiar de la tendintele actuale, se poate spune ca revanzatorii vor fi nevoiti sa investeasca in echipamente moderne, sa fie mai bine organizati, iar oamenii sa inceapa sa capete abilitati tehnice de descriere a produselor. Prin programul LaDoiPasi le oferim cursuri de scolarizare revanzatorilor, unde incercam sa ii ajutam sa intampine tocmai aceste nevoi.

Retailerul german METRO Cash&Carry Romania a ajuns la o retea de 640 de magazine sub brandul "LaDoiPasi", concept lansat pe piata locala in luna martie 2012 si care se adreseaza micilor comercianti. Formatul LaDoiPasi este prezent de asemenea in Bulgaria, Polonia, Serbia, Ucraina si Rusia.

Metro Cash & Carry Romania, parte a Metro Cash & Carry International, a intrat pe piata romaneasca in octombrie 1996, prin deschiderea primului centru de distributie, in Bucuresti. Reteaua numara in prezent 32 de magazine in 24 de orase. Compania are 5.440 angajati.