Durata contractului va fi de 12 luni de la data de incepere a contractului, din care sase luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate si sase luni de asistenta acordata beneficiarului. Valoarea fara TVA a contractului este de 16,4 milioane de lei. Termenul limita de depunere a ofertelor este 15 septembrie, ora 10:00, urmind ca acestea sa fie deschise in aceeasi zi, doua ore mai tarziu.

Proiectul are ca scop realizarea Autostrazii Comarnic Brasov, respectiv sector Comarnic - Predeal, kilometrii 115-300 de metri, kilometrii 114 -800 de metri si sector Predeal - Cristian, kilometrii 146-800 de metri si kilometrii 162-300 de metri, la care se adauga reabilitarea DN 73B, in vederea asigurarii infrastructurii de baza necesara cererii de transport in crestere, se arata intr-un comunicat al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), potrivit Mediafax.

DN 73B face legatura intre localitatile Ghimbav si Cristian, ambele in judetul Brasov. Investitia isi propune si "reducerea numarului de accidente precum si imbunatatirea confortului in timpul calatoriei, gestionand in acelasi timp reducerea emisiilor de poluanti si impactul negativ asupra mediului, prin cresterea fluentei, atat a traficului de tranzit, deviat pe autostrazi, cat si a traficului ramas in zona urbana, precum si de a reduce poluarea sonora in zona localitatilor urbane adiacente pe DN 1", noteaza CNADNR.

In plus, pe langa importanta nationala, autostrada Bucuresti Brasov va deservi in conditii bune traficul de tranzit international de marfuri si persoane de pe teritoriul Romaniei, arata CNADNR. Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a emis in 30 iulie acceptul de publicare a anuntului de participare, urmand ca acesta sa fie publicat in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) in 31 iulie, spun oficialii CNADNR.

CNADNR a anuntat, in 18 iunie, anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune privind constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, din cauza problemelor cu finantarea. Proiectul urma sa fie derulat de un consortiu format din companiile Vinci (Franta), Strabag (Austria) si Aktor (Grecia).

"Ofertantul declarat castigator (asocierea Vinci-Strabag-Aktor, n,r,) nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste", arata CNADNR.

Costurile cu autostrada Comarnic Brasov, prea ridicate

Un alt motiv care a stat la baza acestei decizii a fost prezentarea publica a proiectului, care "a generat o puternica reactie negativa, mai ales in privinta costurilor prezentate". Tronsonul de autostrada Comarnic Brasov este impartit in cinci sectoare, cu un total de 58 de kilometri.

"Sectoarele 1 si 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Brasov, cu o lungime totala de aproximativ 10 km, la care se adauga si drumuri de legatura) vor fi scoase la licitatie, cu finantare de la Bugetul de Stat. Pentru sectoarele 2, 3 si 4, care reprezinta partea cea mai dificila a proiectului, va fi scoasa la licitatie actualizarea studiilor geotehnice, cu finantare de la Bugetul de Stat. In paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt in lucru Studiile de Fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic si Busteni. Dupa finalizarea SF-urilor vor fi scoase la licitatie lucrarile de constructie, cu finantare de la Bugetul de Stat", potrivit CNADNR.

CNADNR arata ca, avand in vedere costul semnificativ al proiectului, daca ar fi incheiat contractul de concesiune cu ofertantul declarat castigator, acest lucru ar fi putut duce la nerespectarea angajamentelor pe care Romania le-a incheiat cu CE, FMI, Banca Mondiala in privinta tintei de deficit bugetar si a datoriei publice.

Citeste si:

In plus, "ofertantul declarat castigator nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune", se arata in comunicatul Companiei de Drumuri. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste, au spus reprezentantii CNADNR.

In al treilea rand, Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si al suportarii costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat in conditiile unei clasificari "onGovernment balance sheet" a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depasirea tintei de deficit bugetar stabilita si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat.

Proiectul autostrazii Bucuresti - Brasov ramane o prioritate

Mai mult, dupa desemnarea ofertantului castigator, acesta, alaturi de potentialii finantatori privati, au solicitat unele modificari ale unor clauze ale contractului de concesiune. "Acceptarea acestor solicitari ar fi insemnat chiar modificarea procedurii de atribuire si a conditiilor care au stat la baza depunerii ofertelor", a informat CNADNR. Oficialii CNADNR sustin ca proiectul autostrazii Bucuresti - Brasov ramane o prioritate in Master Planul General de Transport si ca va fi dezvoltat in paralel cu autostrada Sibiu - Pitesti.

In luna mai, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor de la acea data, Ioan Rus, ca dupa aprobarea Master Planului de catre Comisia Europeana sa prezinte o solutie si pentru proiectul autostrazii Comarnic-Brasov, adaugand ca, dupa gasirea acestei solutii, membrii Guvernului se pot retrage "in glorie". Ulterior, Rus si-a dat demisia, in urma declaratiilor sale referitoare la romanii din strainatate.

Premierul sustinuse anterior ca autostrada Comarnic-Brasov nu poate fi realizata fara un consens politic. In februarie, Ministerul Transporturilor anunta ca statul vrea sa gaseasca un model financiar mai eficient in raport cu bugetul si sa atraga finantare de la institutii financiare internationale pentru autostrada Comarnic-Brasov si ca discutiile cu consortiul selectat vor continua pana in aprilie.

Premierul ceruse in ianuarie ministrului Transporturilor ca, pana in 15 februarie, sa fie decisa semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii sau rezilierea procedurii, aratand ca nu se mai poate astepta. La inceputul anului 2014, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a incheiat un memorandum cu consortiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevedea concesiunea de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic Brasov.

Durata contractului de concesiune era de 30 de ani, din care 4 ani constructie si 26 de ani operare si intretinere, iar valoarea estimata pentru lucrarile de proiectare si constructie era de 1,828 miliarde euro (fara TVA). Statul ar fi platit 2,7 miliarde euro pentru constructia, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov timp de 30 de ani daca ar fi avut banii, insa adaugand costurile de finantare, suma urca la 8,45 miliarde euro.

Termenul anuntat de autoritati pentru semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii Comarnic - Brasov a fost amanat de mai multe ori. Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta) - Aktor (Grecia), a renuntat la contract.

Autostrada este impartita in cinci sectiuni: Comarnic Sud - Comarnic Nord (3,4 km), Comarnic Nord - nod rutier Busteni (16,3 km), nodul rutier Busteni pana la nodul rutier Predeal (12,8 km), nodul rutier Predeal pana la nodul rutier Rasnov (15,2 km) si nodul rutier Rasnov pana la Cristian (5,4 km).

Sursa foto: drum in constructie / Shutterstock