Propunerile sunt cuprinse intr-un proiect de hotarare de guvern pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016-2020 in transportul feroviar public de calatori, conform News.ro

CFR Calatori a solicitat compensatii pentru asigurarea pachetului social, care reprezinta o forma de subventie din partea statului, in valoare de 1,44 miliarde lei, insa Ministerul Transporturilor propune subventii de doar 1,22 miliarde lei, cu 15% sub nivelul cerut.

CFR Calatori urmeaza sa foloseasca 470,8 milioane lei pentru trenurile InterRegio si 753,5 milioane lei pentru cursele Regio, cu un confort mai scazut.

"Fata de anii anteriori, diferenta este mai mica intre ce s-a cerut si ce s-a acordat. Insa daca e sa comparam cu companiile private, care acopera din subventii un procent mult mai mare din venituri, este in continuare o discriminare fata de CFR Calatori", a declarat, pentru News.ro, liderul Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, Gabriel Rodrigo Maxim, care reprezinta interesele angajatilor CFR Calatori. .

CFR Calatori se angajeaza, in schimb, la o serie de investitii pentru cresterea calitatii serviciilor prestate. Astfel, in acest an se vor face investitii pentru reinnoirea parcului de vagoane si pentru extinderea sistemului de vanzare electronica a biletelor in tren, prin aparate portabile.De asemenea, compania de stat va moderniza 30 de vagoane care pot circula la viteze de 160 kilometri/ora, a 40 de vagoane pentru 200 km/h si a 20 de locomotive electrice, se arata in documentul mentionat.

Subventiile primite de la stat reprezinta, pentru CFR Calatori, circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor, care se ridica la 2,23 miliarde lei, potrivit calculelor News.ro, pe baza cifrelor cuprinse in proiectul de hotarare de guvern.

Citeste si:

Si companiile private de transport feroviar de calatori primesc subventii, insa acestea au ponderi mult mai mari in totalul incasarilor, comparativ cu CFR Calatori.

Astfel, societatea Regiotrans, al doilea transportator feroviar de calatori ca marime, primeste subventii totale de 144,9 milioane lei in 2016, adica exact suma solicitata, care reprezinta 85% din costul total cu prestatiile, de 169,3 milioane lei. Compania estimeaza, pentru acest an, venituri proprii de 29,5 milioane lei pentru pachetul minim social si politica tarifara.

Pentru firma Transferoviar Calatori, Ministerul Transporturilor propune subventii de 75 milioane lei in 2016, usor sub nivelul solicitat, de 75,44 milioane lei. Suma propusa acopera 79% din costurile totale cu prestatiile, de 94,6 milioane lei. Compania estimeaza incasari din vanzarea biletelor de doar 22 milioane lei in acest an, arata datele din proiect.

Societatea Interregional Calatori urmeaza sa primeasca de la stat, in acest an, subventii in valoare de 24 milioane lei, care acopera 87% din costuri, estimate la 27,5 milioane lei. Cea mai mica dintre firmele private de transport feroviar de calatori, Softtrans, va primi, daca propunerea este acceptata in guvern, 12,6 milioane lei, o suma care reprezinta 69% din costuri, de 18,2 milioane lei.

Ministerul Transporturilor obliga firmelor private sa realizeze venituri proprii de cel putin 15% din veniturile totale la trenurile Regio si de 35% la trenurile Interregio. Statul nu subventioneaza calatoriile pe cele mai confortabile trenuri, din categoria interCity.