La semnarea acordului pentru imprumut, presedintele BEI, Philippe Maystadt, a declarat ca banca va continua sa joace un rol important in finantarea sectorului de transport a Romaniei. Prioritate va fi acordata sprijinului "imperios necesar" sectorului de transport urban, care va genera beneficii indirecte rezidentilor, turismului si afacerilor, se arata intr-un comunicat BEI remis NewsIn.

Ministrul Finatelor Publice, Sebastian Vladescu a salutat implicarea BEI in dezvoltarea infrastructurii Romaniei si a subliniat importanta noilor investitii in reteaua de metrou a Bucurestiului. A treia investitie BEI in in metroului bucurestean va ajuta cei 130.000 de pasageri ce folosesc zilnic metroul, deoarece este important ca serviciile oferite sa fie cele mai bune, a declarat directorul general al Metrorex, Liviu soava, comentand ca acest imprumut a fost acordat la un moment "foarte potrivit".

O parte din banii BEI vor fi folositi pentru finantarea legaturii intre extremitatile de Est si Vest ale Bucurestiului, precum si de achizitionarea a sase noi trenuri si modernizarea retelei de instalatii electrice.

Proiectul BEI va complementa celelalte doua imprumuturi ale institutiei catre Metrorex, din 1996 si 2000, in valoare de 215 milioane euro, a anuntat institutia economica. Banca Europeana pentru Investitii (BEI) ar putea acorda companiei Metrorex un imprumut in valoare de 370 de milioane de euro, pentru constructia liniei care va lega Drumul Taberei de Piata Universitatii si pentru achizitia unor noi garnituri de tren, a informat, pe 17 octombrie, banca.

Magistrala cinci, care va lega cartierul bucurestean "Drumul Taberei" de statia "Piata Universitatii", va avea o lungime de noua kilometri, conform informatiilor oferite de Metrorex. Compania care administreaza metroul bucurestean va folosi o parte din imprumut si pentru achizitia a 21 de trenuri noi.

Potrivit BEI, costul total al investitiei va fi de 743 de milioane de euro, restul banilor provenind de la Metrorex si de la bugetul de stat. Acest proiectul va contribui la imbunatatirea transportului urban din Bucuresti, va permite reducerea consumului de energie si va mari cererea pentru serviciile metroului, conform BEI.

Aproximativ 61% din creditele acordate Romaniei de BEI au fost catre domeniul transporturilor, 15% s-au indreptat catre proiecte vizand mediul inconjurator, iar 7% au mers catre sanatate si educatie. Principalele proiecte de transport sunt reabilitarea caii ferate pe coridorul pan-european IV (300 de milioane de euro, cofinantare alaturi de ISPA), reabilitarea infrastructurii rutiere pe coridorul european VI (350 de milioane de euro), construirea autostrazii Cernavoda-Constanta (187,5 milioane de euro). Institutia economica a investit din 1991 mai mult de 4,3 miliarde euro in circa 47 de proiecte, se mai spune in comunicatul BEI.

Dupa aderarea la UE, Romania va deveni actionar al bancii, urmand a avea un reprezentant in Consiliul Guvernatorilor si membrii in Consiliul Director. Romania va contribui, de asemenea, dupa aderarea la Uniunea Europeana, la capitalul subscris al BEI cu 42,3 milioane Euro.