Mezelurile s-au vandut ca intr-o luna foarte buna, dar nu se poate discuta de cresteri spectaculoase fata de 2005, ci cel mult de o crestere cu 20 % fata de media lunara, a declarat presedintele Romalimenta, Sorin Minea.
"Nu exista date centralizate, dar apreciem ca vanzarea mezelurilor in luna decembrie a crescut cu 20 % fata de o luna normala, dar nu a fost extraordinara comparativ cu perioada similara din 2005", a mai spus acesta, potrivit NewsIn.

Nici in sectorul carnii de porc, nu s-a inregistrat o crestere a vanzarii in perioada sarbatorilor de iarna. "Carnea de porc s-a vandut mai slab fata de anul trecut. Se poate vorbi de o diminuare cu 25 % a vanzarii comparativ luna decembrie a anului 2005", a precizat presedintele Asociatiei Crescatorilor de Porci din Romania, Gheorghe Caruz.

Acesta a precizat ca o posibila explicatie a acestei situatii este faptul ca importatorii au dorit sa scape de stocurile excedentare de carne de porc si piata a fost invadata in aceasta perioada. "Din nefericire, consumatorul roman nu stie sa aleaga un anumit produs, ci cumpara ce gaseste, astfel incat nu il intereseaza daca este carne proaspata sau congelata", a spus Caruz.

Presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania (UNCPR), Ilie Van a declarat, vineri, pentru NewsIn, ca perioada sarbatorilor de iarna nu a modificat cu nimic vanzarea la carnea de pasare, comparativ cu restul lunilor din an."In luna decembrie, s-au vandut aproximativ 20 mii de tone de carne de pasare si peste 120 de milioane de oua, ceea ce reprezinta de fapt media lunara de peste an", a declarat Ilie Van.Daca in luna decembrie, vanzarile la carne si la produsele din carne nu au fost conforme cu asteptarile, reprezentantii patronatelor din industria carnii se asteapta la o scadere importanta a vanzarilor in luna ianuarie.

Pentru a intampina aceasta situatie, producatorii din sectorul avicol au anuntat la inceputul acestei saptamani o reducere a pretului la carnea de pasare si la oua cu 5 %, la poarta fermei. In ceea ce priveste preparatele din carne, producatorii nu cred ca o scadere a preturilor ar putea duce la cresterea vanzarilor.

"Dorinta de cumparare a consumatorului este foarte mica in luna ianuarie, iar pretul produselor nu schimba cu nimic aceasta situatie", a spus Sorin Minea.

Normele de comercializare, intrate in vigoare

Cat despre normele europeene de comercializare a carnii, ele sunt neclare pentru reprezentantii din sectorul carnii, iar Autoritatea Nationala Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor ( ANSVSA) nu a adus lamuriri suplimentare, a declarat Sorin Minea.

"Nu a inteles nimeni cum sa fie dungile sau de ce sa avem stampila ovala. Am solicitat precizari Autoritatii Veterinare, dar nu am primit inca niciun raspuns", a declarat presedintele Romalimenta.

Potrivit unui ordin emis de Autoritatea Veterinara, care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie, marca de sanatate pentru carnea proaspata trebuie sa poarte o cruce in diagonala, constituita din doua linii drepte care se intersecteaza la centrul stampilei, iar informatia trebuie sa ramana vizibila. Ordinul emis de Autoritatea Nationala Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor(ANSVSA) transpune in legislatia nationala normele europene referitoare la sanatatea animala, care reglementeaza toate etapele de productie, procesare si distributie pe teritoriul Comisiei Europene.

De la 1 ianuarie 2007, pentru unitatile care corespund standardelor europene si care pot face schimburi intracomunitare, produsele de origine animala trebuie sa fie marcate cu o marca de identificare ovala. De asemenea, exista unitati aflate in perioada de tranzitie pana la 31 decembrie 2009, care pot comercializa doar pe piata nationala, ale caror produse sunt identificate cu marca ovala.

Exista si varianta in care unitatile corespund tehnologic normelelor europene, insa nu au voie sa exporte deoarece produsele nu respecta cerintele europene. Este cazul unitatilor procesatoare de carne de porc pentru care exista interdictia de a exporta, din cauza vaccinarii porcilor impotriva pestei porcine. In acest caz, produsele se pot vinde doar pe piata interna, marca de identificare fiind ovala.

In clasificare propusa de Autoritatea Veterinara, unitatile care produc produse de origine animala, dar care vand cu amanuntul, nu au nevoie de marca de identificare. Nu in ultimul rand, vor exista micii producatori care vor vinde doar pe piata locala, productia primara din sectorul laptelui, carnii de pasare, de vanat sau peste, oua si miere, fara marca de identificare.

Doar 301 unitati din cele 805 existente in Romania au voie sa exporte produse alimentare dupa 1 ianuarie 2007, cele mai multe, respectiv 172 de unitati provenind din sectorul de procesare carne rosie. Dintre unitatile care au voie sa exporte fac parte 36 de unitati din sectorul procesare carne de pasare, un numar de 73 de unitati de procesare lapte, respectiv 20 de unitati de procesare peste.

Pentru 246 de unitati din sectorul carne si 141 din sectorul lapte s-a acordat o perioada de tranzitie, pana la 31 decembrie 2009, in care sa se realizeze modernizarile necesare.In prezent, in Romania functioneaza 805 unitati din industria alimentara, din care 395 in sectorul procesare carne rosie si 53 procesare carne de pasare. Diferenta consta in 329 de unitati de procesare lapte si 28 din sectorul procesare peste.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri