Principalul argument care sustine succesul acestui tip de business in intreaga lume, il constituie lejeritatea procesului de alegere a articolelor dorite, astfel incat simpla rasfoire a unui catalog poate scuti timp si nervi.

In urma cu doar doi ani, gigantul german KarstadtQuelle patrundea timid pe piata locala si isi stabilea sediul central la Satu Mare, ales in mod strategic datorita pozitionarii la granita de vest. Decizia de a include Romania in reteaua sa internationala de distributie s-a dovedit a fi extrem de inspirata, dupa primul an de functionare veniturile companiei depasind cu mult estimarile initiale.

Rezultatele peste asteptari inregistrate de Quelle in Romania, 7 milioane de euro in 2006, au fost explicate de reprezentantii companiei pin comportamentul consumatorului roman, extrem de receptiv la acest tip de comert, privit, nu de putine ori, cu neincredere.

Incepand cu startul livrarilor in august 2005, cea mai tanara filiala a Quelle a castigat aproximativ 100.000 de clienti romani. “In baza noasta de date avem inregistrate peste 300.000 de persoane care si-au comandat cataloage, mai mult de 100.000 fiind deja clienti care au comandat de la noi in mod repetat. Am fost convinsi de la inceput de faptul ca avem o oferta atractiva, dar nu ne-am asteptat la o cerere atat de mare”, a explicat pentru Wall-Street Aliz Tepfenhart, directorul Quelle Romania. Aceasta ne-a mai spus ca cea mai mare comanda inregistrata pana acum pe piata locala s-a cifrat la 10.000 euro.

Primul catalog Quelle editat in limba romana a fost lansat in august 2005. De atunci insa, numarul de pagini ale cataloagelor principale a fost marit continuu, actualul catalog putandu-se mandri cu peste 500. Anul trecut, au fost lansate pe piata romaneasca si o serie de cataloage speciale, ce se adreseaza unor segmente tinta bine definite (Marimea mea, Fashion modern, Universul copiilor, Totul pentru voi, Catalogul special de Craciun). Anul 2007 a inceput in plina forta, fiind deja lansate pe piata nu mai putin de 4 cataloage, cum ar fi “Men’s Style”, “Scena Modei”, “Gradina, atelier, timp liber” precum si “Catalogul lunii martie”. Pana la sfarsitul sezonului primavara/vara vor mai fi editate inca 2 cataloage speciale, dar si un catalog aniversar dedicat implinirii a 80 de ani Quelle.

De aceeasi primire calduroasa s-a bucurat si grupul german Otto, principalul operator mondial de vanzari prin intermediul cataloagelor, care a obtinut incasari de peste jumatate de milion de euro in primele doua luni de la intrarea pe piata romaneasca si care estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 2 mil. euro. “Piata din Romania se ridica undeva la circa 10 milioane euro, din care ne dorim sa ajungem anul acesta la o cota de piata de 20%”, a precizat Ramona Stanciulescu, administratorul companiei ce coordoneaza operatiunile din Romania ale Otto, Adra Retail.

Retailer-ul german Otto a intrat in Romania in toamna anului trecut, cu Schwab, un catalog “average”, pentru a studia reactia pietei. In urma rezultatelor a fost decisa lansarea in Romania a catalogului principal Otto (in locul Schwab), un catalog premium destinat segmentului mediu. In prezent, Otto are 2 cataloage principale (sezon primavara-vara si toamna-iarna) si 2 complementare (de vara si de Craciun). “Avem deja 9.000 clienti activi si suntem pe piata din martie”, a subliniat Stanciulescu. “Majoritatea produselor sunt de fashion, acoperind toate tipurile de cumparatori (femei, barbati, copii), insa intentionam sa aducem si alt tip de produse”, a mai spus aceasta.

Desi ambii jucatori prezenti pe piata romaneasca se adreseaza in mare aceluiasi segment de public - persoanelor cu o medie de varsta de 25-35 de ani, program incarcat, venituri medii si peste medii, Otto pune accentul pe produse de brand, precum Esprit, Puma, Tom Tailor, Morgan etc., aducand chiar unele marci in exclusivitate in Romania (Buffalo, Apart, Lascana, Flashlights etc.).

Articolele din oferta celor doua companii provin din tarile europene, in marea lor majoritate, dar si din Asia. In plus, cu mult inaintea patrunderii pe piata locala, in cataloagele ambilor retaileri germani se regaseau si produse romanesti.

Citeste si:

“Pentru noi este foarte important sa oferim clientelei noastre din Romania produse de aceeasi calitate ca in Germania sau Austria. Articolele din catalogul romanesc, se regasesc in totalitate in catalogul german”, a subliniat Aliz Tepfenhart.

Datorita interesului crescut de care s-a bucurat site-ul Quelle Romania de la lansarea sa in 2005 si a numarului mare de comenzi lansate online, incepand din luna noiembrie a anului trecut, majoritatea produselor oferite in cataloage (aproximativ 20.000) pot fi nu doar comandate, ci si vizualizate pe pagina de internet.

De faptul ca in Romania acest tip de comert prin catalog reprezinta o nisa cu un imens potential nu se mai indoieste nimeni, planurile de viitor ale jucatorilor de pe piata de profil vizand o crestere cu preponderenta extensiva.

“Sistemul de vanzari prin catalog, in Romania, este inca neexploatat. In primul rand, consumatorii ar trebui sa castige inceredere in sistemul de comanda si pe masura ce se va intampla acest lucru, piata va creste accelerat in urmatorii 3-5 ani. Pe termen mediu, planificam sa deschidem si o retea de magazine”, a precizat Ramona Stanciulescu.

“Pentru anul in curs vom investi in extinderea gamei de cataloage disponibile in Romania. O alta directie de dezvoltare este accentul pus pe castigarea increderii consumatorilor in sistemul de comanda prin catalog. Pentru aceasta investim in showroom-uri OTTO, puncte directe de interactiune cu potentialii cumparatori, in magazinele Diverta (pana in prezent in Bucuresti - in Diverta Plaza, in Timisoara, Iasi si Cluj)”, a adaugat aceasta.

Si in cealalta tabara planurile de viitor arata la fel de promitator. Din toamna trecuta a inceput procesul de extindere a Quelle Romania, prin deschiderea la Satu-Mare a primei locatii dintr-un lant de magazine ce va acoperi toate orasele importante din tara, in urmatorii trei ani. „Telul pe care il urmarim in Romania este atingerea pozitiei de varf pe piata locala a comertului prin posta. In urma primelor succese inregistrate, Quelle intentioneaza sa accelereze ritmul sau de expansiune in Romania”, a declarat Aliz Tepfenhart.

La nivel mondial, grupul german Otto este prezent in 19 tari. In Romania, operatiunile Otto sunt desfasurate prin compania Adra Retail, membru RTC Holding. Pe langa Adra Retail, in Divizia Fashion a RTC Holding mai fac parte AAV Group si Fashion Retail Group, ce detin francizele brandurilor: Women’Secret, Springfield, Esprit si Debenhams in Romania.

Infiintata in 1927, Quelle este astazi prezenta in 18 tari din Europa, cu centre proprii de expediere si un numar de peste 4.000 de angajati.