Cu scopul cresterii cotei de piata, operatorii low cost nu au modificat pretul biletelor in concordanta cu pretul barilului de petrol, si asfel profitabilitatea a scazut seminficativ.

“Dificil ar fi cuvantul care ar caracteriza cel mai bine primele 9 luni in industria aviatica din Romania. Din cauza influentei pretului petrolului si a crizei economice actuale ne asteptam la o scadere a marjei de profit”, marturiseste directorul general al Blue Air, Gheorge Racaru (foto).

El considera ca din cauza situatiei economice internationale, ritmului de crestere a industriei aviatice din Romania, prognozat la inceputul anului, nu se va indeplini. „Principala problema care a franat motoarele companiilor aeriene din intreaga lume a fost explozia pretului pe barilul de petrol. Estimam ca in urmatoarele trei luni preturile se vor aseza, iar piata industriei aviatice isi va relua cursul normal de crestere”, declara Racaru.

Pretul petrolului a scazut luni sub pragul de 64 dolari/baril, in ciuda deciziei anterioare luate de ministrii din cadrul Organizatiei Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) privind reducerea productiei cu 1,5 milioane barili/zi.

Desi multi operatori, de linie sau low cost, au ales sa renunte la zborurile mai putin profitabile precum si la planurile de extindere, in contextul actualei crize economice, Blue Air ramane concentrata pe strategia stabilita cu ceva timp in urma. „Pe perioada orarului de iarna 26 octombrie 2008- 28 martie 2009, Blue Air nu va renunta la niciuna din destinatiile sale”, mai afirma reprezentantul operatorului low cost.

Pe langa cursele deja existente, Blue Air nu se da inapoi nici in ianugurare de noi curse. Pe 28 octombrie, Blue Air va opera zboruri intre doua destinatii din afara tarii, Bruxelles si Londra, de doua ori pe saptamana, pentru ca incepand cu 11 decembrie frecventa zborurilor sa se mareasca la trei zboruri saptamanale.

„Pentru ruta Londra – Bruxelles estimam un grad de ocupare de 70%. Pentru introducerea acestei curse s-au luat in calcul cererea pietei si studile efectuate asupra rentabilitatii acesteia”, motiveaza Racaru alegerea facuta de Blue Air.

Tot incepand din 28 octombrie, operatorul cu tarife scazute va opera o noua cursa, Arad-Treviso (Venetia), Italia si Spania reprezentant 42% din veniturile Blue Air.

Citeste si:

In primele 9 luni ale acestui an, Blue Air a transportat circa 700.000 pasageri, in crestere cu peste 20% fata de perioada similara a anului 2007. „Lunile de varf pentru Blue Air coincid cu lunile de vacanta, respectiv perioada iulie-septembrie, cand numarul de pasageri transportati a fost de 300.000”, declara Racaru.

Pretul biletelor in acest interval au crescut cu 5%, motivul principal constituindu-l cresterea pretului combustibilului.

Gradul de ocupare al companiei este in prezent de 83%, in scadere usoara fata de cele 85% de anul trecut, si pe fondul cresterii capacitatii de transport care a crescut de la 7 la 8 aeronave Boeing 737.

Alte doua aeronave Boeing 737-800 Next Generation vor intregi flota companiei pana la sfarsitul anului viitor.

Blue Air nu a incercat sa faca economii nici in ceea ce priveste personalul. „Daca la jumatatea lui 2007 Blue Air avea 373 de angajati, numarul acestora a ajuns la 621 in iulie 2008”, spune Racaru.

Daca anul trecut, compania a transportat 900.000 de pasageri, pentru 2008, reprezentantii companiei isi mentin estimarile facuta la jumatatea lui 2008, cand preconizau atingerea unui numar de 1,2 mil. pasageri in acest an.