“In prezent, o farmacie din Romania opereaza cu marje de profit la jumatate fata de cele care ar permite unei farmacii sa iasa pe zero, ca nu nu mai luam in discutie un eventual profit”, declara Claudiu Opran, director operational al retelei Sensiblu, pentru Wall-Street.

In opinia acestuia, primele farmacii vizate sunt cele din sectoare defavorizate precum mediul rural sau zonele periferice ale oraselor. “Acum toate farmaciile opereaza cu marje de 9-10%, iar daca acest nivel nu se va schimba, multi retaileri vor da faliment. O farmacie are nevoie de marje de 20% pentru a fi sustenabila si sunt increzator ca noul ministru al Sanatatii a inteles acest lucru si va opera shimbarile necesare unui sistem sanitar sanatos, in favoarea pacientului”, mai afirma reprezentantul Sensiblu.

Pentru a intampina problemele de sustenabilitate a farmaciilor, si eventuale falimente, Sensiblu nu exclude nici inchiderea sau relocarea unor puncte de lucru, dar nici eventuale reduceri de personal pentru a-si putea eficientiza activitatea. “In 2009 nu cred ca isi va permite nimeni sa isi extinda semnificativ reteaua, pentru ca in prezent se pune problema sa rezisti, nu sa ai o strategie de extindere agresiva. De aceea, nu excludem relocarea, sau chiar inchiderea unor unitati care nu sunt sustenabile, sau care au iesit din zona de trafic a clientilor”, declara oficialul Sensiblu, retea care cuprinde 215 unitati in prezent.

Retailerul farmaceutic Sensiblu a lansat, in 2008, un nou concept inovator de farmacie care presupune asezarea produselor in functie de necesitatile consumatorului ( ingrijire par, ten, mama si copilul, etc.) si de categoriile de pret, nu doar in functie de brand, ceea ce scade timpul de decizie al consumatorului.
“Speram sa terminam acest proces intr-un interval de 3-5 ani. Anul trecut am remodelat dupa noul concept circa 25 de farmacii, iar anul acesta dorim sa renovam un numar similar de unitati”, spune Opran.

Chiar de anul trecut Sensiblu a inceput un proces de reorganizare a proceselor de business care va continua si anul acesta. “Urmarim eficienta fiecarei farmacii in parte si ne concentram pe consolidarea retelei. Este posibil ca in cadrul acestui proces de reorganizare anumite posturi sa fie afectate. In cazul angajatilor care vor fi afectati incercam sa le oferim alte pozitii in cadrul companiei iar acolo unde nu este posibil, acestia vor beneficia de pachete compensatorii si suport pentru gasirea unui nou loc de munca. Aceste masuri le vor permite sa faca fata situatiei pentru o perioada rezonabila de timp. Este important de subliniat faptul ca in luarea acestor decizii vom tine cont de experienta si vechimea in companie. Mai mult decat atat, in cazul farmacistilor, vom continua sa investim, si in acest an, in programele de training si pregatire pe care le desfasuram deja.”, declara seful Sensiblu, retea care are in prezent circa 1.700 de angajati.

Citeste si:

Fiind listati pe bursa din Londra cei de la Sensiblu nu pot da inca rezultatele finale ale anului 2008, insa Opran sustine ca compania a avut o crestere uniforma pe toate segmentele, avand un portofoliu echilibrat de produse care include atat RX-uri (medicamente pe baza de prescriptie) cat si dermo-cosmetice, OTC-urile (medicamantele fara prescriptie), precum si zona de baby, care presupune produse adresate copiilor intre 0-3 ani.

“Cred ca la nivelul pietei, in 2009 este posibila o reorientare a clientilor catre produse mai ieftine. Insa Sensiblu este un jucator important pe zona de dermo-cosmetice si produse pentru copii iar aceasta este o piata care se educa. Sensiblu are cea mai mare cota de piata pe zona de dermo-cosmetice si nu cred ca va avea de suferit, cu atat mai mult cu cat consumatorul a devenit din ce in ce mai educat si mai selectiv. Cosmeticele, dermo-cosmeticele si produsele baby reprezinta 21% din portofoliul Sensiblu”, declara Opran care afirma ca vanzarile din prima luna a acestui an au fost similare celor din luna ianuarie 2008.

Sensiblu este divizia de retail a grupului A&D Pharma, companie fondata in 1994 care mai detine si Mediplus, liderul in distributia de produse farmaceutice din Romania, precum si o linie de business de marketing& sales a produselor farmaceutice.

A&D Pharma este listata la Bursa de Valori din Londra. Actiunile sale se tranzactioneaza sub forma de Certificate Globale de Depozit (‘GDRs’) pe piata reglementata a Bursei de Valori din Londra incepand din octombrie 2006, sub simbolul ‘ADPH’.