“Lucrurile au decurs bine in companie dupa preluarea de catre Dr. Max. Tot managementul care a fost inainte de momentul preluarii a ramas acelasi, cu o singura exceptie - CFO-ul. De asemenea, avem o noua pozitie de director de retail, care a venit din cadrul companiei Arta, detinuta la fel de Dr. Max. Acum, ne concentram pe o dezvoltare mai accentuata a companiei, pentru ca avem mai multe resurse financiare in spate. Ne vom dezvolta mai mult partea de retail, numarul de locatii si, bineinteles, pozitionarea pe piata”, a mentionat Robert Popescu, director general al A&D Pharma.

A&D Pharma detine peste 650 de farmacii, iar pentru a schimba brandul acestor farmacii este nevoie de milioane de lei. Compania va incepe noua strategie in trimestrul 2 din 2019, dupa o serie de analize de piata.

“Acum, suntem intr-un exercitiu intern care va defini clar ce branduri din cele care sunt in grupul nostru vor fi viabile pentru a contiua retailul in Romania. Nu stim inca, fiecare din companie are o parare, dar nu inseamna ca toate sunt sustenabile. Avem consultanti care fac o analiza a pietei, al comportamentului consumatorilor si altele, iar pe baza acestor analize vom lua o decizie. Parerea mea proprie este ca Dr. Max are un brand foarte puternic si e clar ca vor fi rebranduite anumite farmacii, dar intrebarea ramane <<Care si cu ce abordare in piata?>>. Nu cred ca se va renunta la Sensiblu, pentru ca el reprezinta un brand cunoscut deja in piata, ramane de vazut ce se va intampla cu Punkt si, de asemenea, care va fi splitul intre farmaciile Sensiblu, Dr. Max si Punkt”, a spus Robert Popescu.

Daca in 2017 A&D Pharma aproape a ajuns la o cifra de afaceri de 1 miliard de euro, pentru anul 2018 Robert Popescu estimeaza ca doar Mediplus si Sensiblu vor avea impreuna o cifra de afaceri consolidata de peste 1 miliard de euro.

Previziuni 2019: Anul nou...
Citeste si: Ce asteptari au jucatorii din piata farmaceutica pentru anul 2019?

Din nefericire, nivelul de profitabiliate pe piata romaneasca nu arata extraordinar de bine. Ca idee, la o cifra de afaceri similara cu a noastra sau chiar mai mica, Dr. Max are un EBITDA mai mult decat dublu pe pietele din Cehia si Slovacia. Acest lucru ne spune ca acolo un operator de top are posibilitatea de a castiga mai multi bani. In schimb, noi suntem intr-o piata foarte deprimanta, as putea spune, cu preturi foarte joase, cu multe medicamente disparute de pe piata, ceea ce afecteaza profitabilitatea si performanta tuturor jucatorilor din piata, a mai spus Robert Popescu.

Totodata, el sustine ca statul ar trebui sa se asigure ca operatorii economici nu sunt foarte afectati de schimbarile legislative, iar inainte de a lua noi masuri legislative, ar trebui facuta o analiza asupra pietei.

“Romania are o piata dificila, cu o infrastructura proasta. E nevoie de investitii continue ca sa ai depozite care sa faca fata volumelor de medicamente in multe locuri ale tarii. De exemplu, noi lucram cu 9 depozite care acopera Romania, Germania care este o piata cam de 25 de ori mai mare decat Romania are 6 depozite. Noua, in Romania, pentru o piata de 3 miliarde de euro ne trebuie 9 depozite, in timp ce Germania - o piata de 50 de miliarde de euro - are nevoie de doar 6 depozite”, a adaugat Robert Popescu.

Criza de medicamente din Romania este o realitate!

In ultima perioada din ce in ce mai multi jucatori din piata farmaceutica atrag atentia ca Romania se afla intr-o criza de medicamente. Acum 3 ani se estima ca in jur de 6.000 de medicamente se aflau in risc de disparitie, iar intre timp 2.000 de medicamente dintre acestea nu se mai gasesc pe piata.

Martine Draullette, Roche: 1...
Citeste si: Martine Draullette: Cum a fost anul 2018 pentru Roche Romania?

“Criza de medicamente este o realitate. Odata ce au fost retrase medicamente de pe lista, acestea nu vor mai exista niciodata pe piata. Pe langa asta, sa zicem partea aisbergului care nu se vede, exista medicamente care sunt in continuare comercializate, dar care sunt comercializate cu din ce in ce mai putin entuziasm, pentru ca reducerea de preturi si taxa clawback fac ca pentru cei care vand acele medicamente profitul sa devina atat de subtire incat unii decid sa le scoata de pe piata. Metoda de calcul a preturilor la medicamente afecteaza medicamentele ieftine si asta e ceea ce nu inteleg guvernantii nostri, nu vad o claritate de viziune la Ministerul Sanatatii pentru a rezolva aceasta problema.

Producatorii de medicamente ieftine, care plateau inainte o taxa clawback de 15%, acum ajung sa se confrunte cu o taxa de aproape 30%. Pe langa faptul ca nu au o marja de profit mare la un produs ieftin, li se mai adauga si taxa clawback si le distrug producatorilor toate socotelile economice. Directia in care mergem nu este sustenabila. Chiar daca noi suntem un distribuitor, nu inseamna ca nu ne afecteaza si pe noi, pentru ca ajungem sa castigam din ce in ce mai putin pe produse ieftine cu volume mari”, a explicat directorul general al A&D Pharma.

Piata farma functioneaza la cota de avarie. Cum iesim din criza?

Directorul general al A&D Pharma sustine ca Romania va iesi din criza de medicamente cand va admite ca sanatatea este intr-adevar importanta si statul va aloca bugete mai mari pentru medicamente.

“Observam ca se inregistreaza cresteri la nivelul bugetului de stat, dar pentru medicamente nu ajunge nimic in afara de contractele Cost Volum Rezultat. Exista cresteri de buget care au mers catre spitale, salarii si nu zic ca in spitale lucrurile mergeau senzational de bine, numai ca felul in care s-au marit salariile in ultima perioada, dupa parerea mea, nu este corelat cu ceea ce ar trebui sa se vada din perspectiva performantei in spitale. Sunt multi care se prefac ca muncesc si primesc bani pentru asta.

Christian Rodseth, Janssen...
Citeste si: Rodseth, Janssen Romania: Predictii pentru piata farma in 2019

Deci, ca sa iesim din criza trebuie sa recunoastem ca sanatatea este importanta si sa aratam ca suntem dispusi sa dam bani pentru asta. Daca ne uitam la evolutia pietei, vedem cateva procente de crestere care vin de la acele molecule scumpe pe care daca le dam la o parte vedem ca nu exista nicio crestere si din contra exista o usoara scadere din cauza reducerii treptate a preturilor.

Pe de alta parte, consumul de medicamentele fara reteta (OTC-urile) creste in fiecare an cu aproape 10%. Ce inseamna asta? E un mesaj cat se poate de direct spus in fata autoritoritatilor - romanilor le pasa de sanatatea lor, nu doar declarativ, oamenii scot bani din buzunarul lor si platesc ca acea piata sa creasca cu 10% pe an. Cu alte cuvinte, pacientul scoate cu 10% mai multi bani pentru medicamente fara reteta in fiecare an pentru ca ii pasa de sanatatea lui, statul, pe de alta parte, nu demonstreaza deloc ca are o abordare similara. Nu zic sa dea cu 10% mai mult, dar macar un 5%”, a precizat Robert Popescu.

Acesta mai spune ca piata din Romania are nevoie de predictibilitate pentru a evolua. Statul ar trebui sa fie mai transparent si sa comunice mai mult cu jucatorii din piata farma. Criza imunoglobulinelor sau lipsa vaccinurilor in tara nu s-ar fi intamplat daca statul ar fi anuntat din timp de ce are nevoie pentru a acoperi nevoile pacientilor romani. Un producator de medicamente trebuie sa stie de ce medicamente si cate medicamente are nevoie Romania pentru a-si face un plan de business sustenabil.

A ramas exportul paralel unul dintre principalele motive ale crizei de medicamente?

“Exportul paralel a coborat pana la nivelul in care este aproape insignifiant. De un an si jumate, autoritatile cunosc informatiile despre orice pilula sau orice fiola care s-ar putea exporta si au mecanisme prin care pot, daca doresc, sa blocheze cel putin temporar orice intentie de export paralel. Daca Agentia Nationala a Medicamentului constata ca exista probleme de aprovizionare a populatiei cu produsul respectiv, poate interzice sa se exporte in acel moment. Din toate aceste notificari, aproape niciuna nu a fost interzisa. De ce? Pentru ca nu se exporta acele produse de care au nevoie pacientii romani, poate exista niste mici operatori, dar care nu fac mare diferenta pe piata. Noi, jucatorii mari, in primul rand ne asiguram ca in farmaciile noastre si ale clientilor nostri sunt toate produsele pentru pacienti.

Marea majoritate a exporturilor care se fac din Romania astazi sunt pe produse de spital, cu alte cuvinte sunt produse pe care noi avem contracte ferme, obtinute prin licititatie, pe care daca nu le respectam suntem sanctionati si nu ne permitem sa nu le onoram. Daca se fac cateva exporturi pe cateva produse care sunt destinate pacientilor din spital, inseamna ca acesti pacienti din spitale si-au primit toate produsele de care aveau nevoie prin contract si de abia daca mai ramane ceva in piata se poate exporta.

Aceasta incriminare a exportului paralel este o mizerie pornita de catre fostul ministru Florian Bodog. In loc sa explice unde este problema reala si de ce pacientii romani nu au medicamente, a venit si a zis ca exportul paralel e de vina. Doamna Pintea, de cand a venit, nu a zis nimic despre aceasta retorica de doi bani, deci domnul Bodog ar trebui sa intre in pamant pentru felul iresponsabil in care dezinforma cetatenii acestei tari referitor la motivele reale ale crizei de medicamente”, a conchis Robert Popescu.

Cu o prezenta de aproximativ 25 de ani pe piata locala, grupul A&D Pharma, parte din familia Dr. Max, este unul dintre cele mai mari grupuri farmaceutice din Romania, care ofera servicii integrate de import, distributie si retail pentru produse farmaceutice.

Grupul A&D Pharma opereaza in prezent patru linii de business:

Mediplus - unul dintre liderii de piata in domeniul distributiei de produse farmaceutice;
Sensiblu este unul dintre cei mai importanti actori ai pietei locale de retail farmaceutic;
Punkt este o retea de farmacii dedicata pacientilor cu venituri medii;
A&D Pharma Marketing & Sales ofera servicii cu valoare adaugata producatorilor internationali de medicamente, in zona Europei Centrale si de Est.