Bombardier Transportation a introdus primul tramvai care circula fara nici un contact la energia electrica si fara catenare (n.red. fara antenele ce se contecteaza de obicei la liniile de electricitate) in ianuarie 2009 pe o linie de test la fabrica Buatyen din Germania, potrivit NewsIn.

"Tehnologia Primove reprezinta un sistem unic care ofera operatiuni in totalitate fara catenare ale tramvaielor pe distante de lungimi variabile si in orice fel de conditii oferite de mediul inconjurator", declara directorul dezvoltare tehnologii avansate al Bombardier Transportation, Carsten Struve.

In comunicatul companiei se mai arata ca, posibilitatea de a opera in totalitate fara catenare ofera o alta viziune, in special pentru tramvaiele ce opereaza in centre istorice acestea putand acum sa existe fara a periclita mediul inconjurator prin liniile de electricitate. "Combinat si cu tehnologia Bombardier Mitrac ce reduce consumul de energie cu pana la 25% sistemul Primove poate economisi o cantitate de energie aditionala", mai spun reprezentantii companiei.

De asemenea, pentru operatorii feroviari, sistemul ofera avantaje semnificative cum ar fi o sursa de energie complet invizibila, instalarea extrem de usoara si lipsa de relevanta a conditiilor. In plus, transferul de energie care se produce fara contact si in conditii de siguranta reduce uzura pieselor limitand costurile cu durata de viata a echipamentelor.

Potrivit companiei, tehnologia Primove devine una dintre tehnologiile importante ale Bombardier ECO4, portofoliu de tehnologii care a fost lansat de companie anul trecut la Innotrans. Noul portofoliu ofera solutii de reducere a costurilor cu energia pentru o perfomanta maxima a vehiculelor ce circula pe sine.

In comunicatului companiei se mai arata ca acele componente ce conduc electricitatea vor fi fixate sub vehicul si sub sine. "Circuitele electrice primare si secundare sunt separate unul de altul, un principiu folosit de asemenea in transformatoare. Creand un camp magnetic circuitul primar este construit in infrastructura. Circuitul secundar din vehicul, transforma campul energetic in electricitate pentru functionarea tramvaiului. Cablul circuitului primar poate fi integrat cu usurinta intre linii. Vehiculul este echipat cu bobina de operare – mic generator electric de joasa tensiune ce trimite impulsuri electrice pentru a pune in miscare roata -, bobina care este conectata la sistemul de tractiune al tramvaiului printr-un cablu", sustine compania.

In plus, segmentele conectate din sol asigura o operatiune sigura deoarece sunt in functiune numai atunci cand sunt complet acoperite de vehicul. In concluzie sistemul poate fi integrat in siguranta in zone pietonale de exemplu.

Citeste si:

Un alt sistem fara catenare dar electro—mecanic este construit de catre ALSTOM, dar acesta se bazeaza pe o a treia sina incarcata de electricitate ca si cea de deasupra numai ca aceasta este ingropata in pamint.

In Romania, Bombardier Transportation a vandut pana in prezent trenuri de metrou, precum si echipamente de semnalizare si control pentru magistrala 2. De asemenea, este in curs de livrare a echipamentelor de semnalizare pentru magistralele 1 si 3 in valoare de 300 de milioane de euro. In primul trimestru al anului 2008, compania a livrat companiei Metrorex ultimul vagon din cele 264 vagoane de metrou/ 44 de trenuri.

In ceea ce priveste potentialul pietei de vagoane de metrou bucurestene, reprezentantii Bombardier sustin ca acesta se ridica la 300-400 de unitati, in urmatorii 5-10 ani, in functie de terminarea extensiilor.

De asemenea, Bombardier este interesat de piata de tramvaie, al carei potential este evaluat la 150-200, considerand necesarul pentru la Bucuresti, Timisoara, Arad si Iasi. Bombardier Transportation mai este interesat de asemnea si de licitatia pentru 50-100 de rame electrice ce se presupune a fi realizata de catre CFR, dar si de vanzarea de locomotive Traxx catre CFR Marfa si operatorii privati.
Compania colaboreaza deja cu Electroputere Craiova, Avioane Craiova si IMSAT si este interesata in incheierea altor colaborari cu companii din Romania.

Sediul global al Bombardier Transportation este localizat la Berlin, Germania iar compania desfasoara activitati in peste 60 de tari. Compania a livrat un numar total de peste 100.000 de vehicule in toata lumea. Grupul ofera cel mai extins portofoliu de produse si este recunoscut drept liderul global al sectorului feroviar.

Lider mondial de solutii inovatoare de transport, de la aeronave regionale si avioane de afaceri pana la echipamente pentru transportul feroviar, sisteme si servicii, Bombardier Inc. este o corporatie globala cu sediul in Canada. Cifra sa de afaceri pentru anul fiscal finalizat la 31 ianuarie 2008 a fost de 17,5 miliarde dolari, iar actiunile sale se tranzactioneaza pe bursa de marfuri din Toronto (BBD). Bombardier este listat ca si index compozit a indexurilor de sustenabilitate Dow Jones Sustainability World si North America.