In zona Lujerului din Bucuresti se va forma cea mai mare zona comerciala din Bucuresti si din tara. Investitia in doua centre comerciale, aflate la o aruncatura de bat unul de celalalt, se ridica la aproape 100 de milioane de euro.

La cinci minute de plimbare pe jos de la Plaza Romania, "cel mai mare centru comercial din tara", inaugurat anul trecut, se va deschide "in curand", cu intarziere de aproape un an, un centru comercial Cora. Locuitorii din zona spun ca data de deschidere ar fi stabilita pentru 28 septembrie, in timp ce reprezentantii companiei pastreaza secretul. Magazinul a fost botezat initial Miorita, precum fabrica de lactate care functiona inainte pe acel loc. Mai apoi s-a vorbit despre Cora Cotroceni, numele avand o rezonanta centrala, pentru ca in final sa fie denumit Lujerului, precum zona in care este amplasat. Ca dimensiuni si investitie, noul magazin este similar cu primul Cora, deschis in 2003: 14.000 metri patrati, 1.700 de locuri de parcare, peste 80 de case de marcat si 1.000 de angajati. Cifra de afaceri estimata este si ea aceeasi: 100 de milioane de euro pe an. Intr-o prima faza, ca urmare a apropierii celor doua centre comerciale, castigatorul este magazinul Cora, care va beneficia de vadul deja creat de magazinul deja vechi. Pe termen lung insa, cele doua complexuri pot avea impreuna de castigat prin apropierea lor fizica, deoarece impreuna vor concura cu alte zone comerciale din Capitala.

REORIENTARE.

Probabil cel mai afectat de deschiderea Cora este magazinul Mega Image, aflat vizavi de noul centru comercial. Din 1995, de la infiintare, Mega Image a fost cea mai importanta retea de supermagazine pentru mai multi ani. Treptat, a trebuit ca investitorii sa cedeze teren si sa se adapteze noilor conditii in urma intrarilor pe piata a mai multor concurenti puternici. Cea mai mare provocare o intampina managerii in cazul magazinului de la Lujerului. John Kyritsis, directorul retelei de magazine Mega Image, isi pastreaza optimismul. El considera ca este suficienta piata pentru toti, dar recunoaste ca in prima etapa se va inregistra o scadere a numarului de cumparatori, asa cum s-a intamplat si o data cu aparitia Carrefour. "Mega Image incearca sa ofere ceva diferit", ne spune directorul. Reteaua se va specializa pe cumparaturile zilnice rapide. Mancarea gatita va ocupa un loc din ce in ce mai important. Dimpotriva, produsele de tip "bazar" vor fi mai putine.

NONSTOP.

In ceea ce priveste magazinul de la Lujerului, managerul considera ca deocamdata trebuie sa astepte si sa vada ceea ce se va intampla. Magazinul este programat sa intre in modernizare in luna februarie a anului viitor, iar acum se studiaza trecerea la program extins sau chiar nonstop. Costul muncii este in crestere in Romania, motiv pentru care managerii nu se grabesc sa ia decizia prelungirii programului.

FRANCIZA.

Strategia de dezvoltare a companiei nu este una rapida. In prezent exista 14 magazine in Bucuresti si doua in provincie. In acest an se vor deschide doua magazine noi, iar anul viitor trei sau patru, la fel ca si in 2007. Marea extindere este programata pentru 2008. Pana atunci compania se va concentra pe dezvoltarea logisticii, foarte importanta mai ales pentru dezvoltarea viitoare. Peste "cativa ani", probabil tot din 2008, va demara si dezvoltarea in franciza, in provincie. Delhaize Group a devenit in 2000 actionarul majoritar al Mega Image, cu un pachet de actiuni de 51%. In 1995, Mega Image a deschis primul supermarket, iar la sfarsitul lui 1999 avea deja opt unitati si 500 de angajati.

VAD. Magnetul Cora atrage clienti si investitii noi

CERERE SPORITA.

Citeste si:

"Deschiderea Cora cu certitudine va atrage mai multi vizitatori in aceasta zona", admite Ali Ergun Ergen General Manager Anchor Grup SA, societate ce detine Plaza Romania. Potrivit estimarilor companiei, tintele privind numarul de vizitatori au fost atinse. "O sa anuntam in curand, la sfarsitul acestui an, cati vizitatori a avut centrul comercial Plaza Romania", ne spune managerul. Deschiderea centrului comercial din Drumul Taberei nu a afectat investitia similara, Bucuresti Mall. "Din contra, s-a produs un fenomen de crestere, datorita gradului de civilizatie pe care magazinele din complex il ofera si a evenimentelor organizate in Bucuresti Mall, evenimente ce trezesc interesul tuturor categoriilor de cumparatori. De altfel, este cunoscut ca cele doua centre comerciale sunt construite in doua zone diferite ale orasului: Bucuresti Mall in Sectorul 3 si Plaza Romania in Sectorul 6. Fiecare zona are comunitatea sa, asa se intampla si cu cele doua mall-uri", apreciaza managerul.

EVENIMENTE SI INOVATII.

Desi atat in Cora, cat si in Plaza Romania oamenii vin pentru a face cumparaturi, exista totusi o diferentiere. "Oferim doua concepte diferite. Noi oferim pe langa partea comerciala si partea de buna dispozitie si de distractie. Vom da mai multa atentie, ne vom focusa asupra evenimentelor, promotiilor si cu siguranta pe lucruri inovatoare." In acest an ne-am preocupat indeaproape de Plaza Romania si toata energia a fost focusata pe acest nou centru comercial.

EXCLUSIV

Norocul si-l face omul cu mana lui, spune un proverb romanesc. Plaza Romania a incercat cam acelasi lucru. Planurile Cora fiind publice de mult timp, managerii de la Plaza au incercat sa tina concurenta departe. Astfel, contractele de inchiriere oferite de Plaza Romania contineau o clauza potrivit careia locatarii centrului comercial se obligau sa nu deschida magazine sub aceeasi denumire, sa nu comercializeze aceleasi marci, sa desfasoare aceleasi activitati sau sa foloseasca spatii cu aceeasi destinatie pe o anumita raza in jurul Plaza Romania, fara acordul scris prealabil al Anchor Grup. Prevazatori insa, clauza era supusa aprobarii Consiliului Concurentei. Acesta nu a aprobat-o, considerand ca "genereaza o serie de efecte negative asupra mediului concurential".

DELHAIZE CONTRA DELHAIZE

Atat Cora, cat si Mega Image sunt detinute de Delhaize, Louis Delhaize, respectiv Delhaize Group. Intre cele doua companii nu exista nici o alta legatura. Fondatorii lor au fost insa frati. In anii 1850, cei trei fii ai negustorului belgian de vinuri Jacques Delhaize au creat comertul modern in care aprovizionarea punctelor de vanzare se face de la un depozit central. Doi dintre ei, Adolphe si Jules, si-au unit fortele si au mers impreuna in afaceri. Urmasa companiei create de ei este Delhaize Group, care detine Mega Image, foarte bine reprezentata mai ales in Statele Unite ale Americii si Belgia. Louis Delhaize a mers singur in afaceri, iar compania fondata ii poarta numele si detine magazinele Cora.

SPECIAL PENTRU CORA

Magazinul de corpuri de iluminat "Dream Lighting" a fost deschis in urma cu doua luni, tocmai datorita investitiei Cora, ne spune Huseyn Gunes, director al firmei. Pana acum cifra de afaceri lunara a fost de 6-7 miliarde de lei, dar intreprinzatorul spera ca o data cu deschiderea hipermarketului vanzarile sa creasca de trei ori. Nici nu ar fi de mirare, din moment ce Cora se asteapta la un aflux saptamanal de 100.000 de persoane. Magazinul se intinde pe 500 mp, pe cinci niveluri si este cel mai mare din reteaua sa. Investitia e de cam 2 milioane de euro, din care un milion valoreaza doar marfa. Intreprinzatorul mai are o fabrica si un depozit angro de 2.000 mp in care desface productia proprie.