In esenta, regulamentul introduce conditii drastice (de mediu si de alta natura) pentru reautorizarea benzinariilor si interzice autorizarea de benzinarii in zona 1 a Capitalei, fapt rar in metropolele din Uniunea Europeana. Avantajati de aceasta masura vor fi cei de la Petrom-OMV, care au nu mai putin de 30 de benzinarii in zona 1. Prin comparatie, Lukoil are doar 6 benzinarii in zona 1, Mol (care a preluat, dupa cum se stie, statiile Shell) are 5, iar Rompetrolul - numai doua. Asadar, OMV va detine suprematia pe vecie in Capitala sau va avea de vandut 30 de mine de aur in eventualitatea ca se va retrage la un moment dat de pe piata, cum a procedat Shell. Cu siguranta, pretul benzinariilor deja existente in zona 1 va sari in aer.

Zonare

Motivarea hotararii CGMB este data chiar in textul normativului: „Optiunea pentru dezvoltarea durabila si protejarea valorilor sociale, culturale si naturale ale Capitalei“. Coroborat cu noile conditii cerute pentru autorizarea-reautorizarea benzinariilor, este un alt fel de a spune ca statiile de alimentare a autovehiculelor sunt, in prezent, toxice, ca ameninta „valorile sociale, culturale si naturale“. Criteriile de autorizare tin cont, in primul rand, de o zonare a Bucurestiului, dupa cum urmeaza:

- In zona I nu se vor mai construi benzinarii, fiind permisa doar modernizarea, nu si extinderea celor existente;

- In zona II (cuprinsa intre limita zonei I si limita intravilan 1998) se vor putea construi benzinarii cu maximum 4 pompe de distributie, cu sau fara cladiri auxiliare (magazine, spatii de cazare, spalatorii de masini, ateliere de reparatii pentru autovehicule, parcaje etc.), in functie de contextul urbanistic;
- In zona III (cuprinsa intre limita intravilan 1998 si limita intravilan/ administrativa P.U.G./ 2000 a Municipiului Bucuresti) se vor putea construi benzina-rii cu mai mult de 4 pompe de distributie, cu sau fara cladiri auxiliare.

Zona 1 include o „halca“ destul de mare din Bucuresti, excluzand cartierele rezidentiale periferice. Este limitata de urmatoarele artere: str. cpt. av. Al. Serbanescu, str. Barbu Vacarescu, Sos. Stefan cel Mare, Sos. Mihai Bravu, Calea Vacaresti, Sos. Oltenitei, Sos. Viilor, Bd. Tudor Vladimirescu, Sos. Panduri, Sos. Grozavesti, Sos. Orhideelor, pasaj pietonal Gara Basarab, Calea Grivitei, str. Clabucet, Bd. Expozitiei, Bd. Marasti, Sos. Bucuresti-Ploiesti, linia C.F. Bucuresti-Constanta, str. cpt. av. Al. Serbanescu.

Restrictii

Terenurile care sunt in proprietate publica nu vor mai putea fi concesionate pentru constructia de benzinarii. Se interzice amplasarea benzinariilor in piete publice; pe spatiile verzi (parcuri, gradini, scuaruri) existente sau propuse si aprobate conform P.U.G., P.U.Z.; in zona Centrului Istoric si in zona Bucuresti 2000, pana la aprobarea P.U.Z.; la mai putin de 100 de metri de intersectii, de spitale si de orice fel de unitati de invatamant. Este interzisa traversarea depozitelor de carburanti de conductele de apa, gaz, electrice sau canalizari publice (altele decat cele proprii), precum si de linii electrice aeriene de inalta sau joasa tensiune. Distanta minima dintre o benzinarie noua si cele existente pe aceeasi parte a arterei respective „se recomanda sa fie de circa 500 de metri, functie de zona, cu conditia de a nu perturba fluxurile majore de circulatie sau zona adiacenta in profunzime“.
Normativul stabileste si alte distante minimale intre noile benzinarii si anumite obiective:
- minimum 25 de metri (masurati de la limita de incinta a benzinariei fata de cladirea de locuinte cea mai apropiata), cu conditia realizarii pe amplasament a unor plantatii perimetrale de minimum 20% din suprafata statiei propuse;

- De la postamentele pompelor de livrare a carburantilor va trebui asigurata o distanta de: 25 de metri fata de constructiile inalte si cladirile foarte populate; 5 metri fata de drumurile publice in localitati; 6 metri fata de drumuri nationale si judetene; 15 metri fata de drumuri internationale si autostrazi; 40 metri fata de caile ferate; 10 metri fata de liniile de contact pentru tramvai si troleibuz; 6 metri fata de canalele de termoficare si de galeriile edilitare.

- Depozitele cu rezervoare ingropate nu se amplaseaza fata de constructiile invecinate la mai putin de 6 metri fata de limita de proprietate (distanta se masoara de la marginea cuvei).
- Constructiile auxiliare cum sunt magazinele se dispun la minimum 10 metri fata de pompele de distributie, iar restaurantele si spatiile de cazare (moteluri) la minimum 20 de metri fata de aceleasi repere.

In cazul benzinariilor care functioneaza deja in zonele protejate este interzisa extinderea, urmand ca, pana in octombrie 2007, proprietarii sa prezinte spre avizare Agentiei de Protectie a Mediului Bucuresti si Comisiei de specialitate a Ministerului Culturii si Cultelor o evaluare a impactului asupra mediului (natural, social si cultural). In cazul reavizarii benzinariei, se vor reconverti cladirile auxiliare existente in spatii cu folosinta publica; in cazul respingerii reavizarii, benzinaria va fi dezafectata in termen de sase luni, costurile aferente dezafectarii si readucerii terenului la starea initiala urmand a fi suportate de proprietarul statiei. Amenda stabilita pentru nerespectarea acestei ultime prevederi este insa insignifianta: 5.000 RON.

Corespondenta cu... ambientul

Benzinarii vor trebuie sa respecte si anumite cerinte de ordin... estetic, urmand a asigura un design al statiilor cu pompe care sa se incadreze in ansamblul arhitectural al zonei. Astfel, benzinariile „se vor constitui in semnale in cadru urban, usor de reperat si accesat. Amplasate, in general, in zone cu trafic intens, ele vor avea o imagine simpla, dar pregnanta, generos luminata, constituita cu rigoare geometrica si design elegant. Astfel, prin relativa uniformitate a amplasarii lor in teritoriul urban, benzinariile vor contribui si la agrementarea zonelor cu deficit de imagine“.

Benzinarii cancerigene

Persoanele fizice sau juridice care detin sau administreaza benzinarii au obligatia sa determine emisiile totale anuale de compusi organici volatili si sa tina evidenta stricta a datelor rezultate din masuratori. Conform Ordinului 1103/2002 al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, emisiile totale anuale de compusi organici volatili nu vor depasi valoarea de referinta de 0,01% (in greutate) din cantitatea totala de benzina tranzitata anual. Putini stiu, dar una dintre cele mai periculoase activitati cotidiene, pentru multi dintre semenii nostri, este... alimentarea masinilor cu benzina. O singura alimentare pe saptamana, facuta in conditii improprii, produce mai mult rau organismului chiar decat fumatul. Benzina contine hidrocarburi aromatice, care sunt compusi chimici volatili foarte toxici (cancerigeni). Inhalarea vaporilor de benzina este periculoasa si de aceea este atat de important ca regula de mai sus sa fie respectata. De asemenea, hidrocarburile aromatice se absorb usor si prin piele, fapt pentru care purtarea manusilor de protectie la pompe ar trebui sa fie obligatorie.