“Criza a influentat pe toata lumea. Companiile s-au repliat in fata crizei pentru a-si controla mult mai bine costurile. Clientii nostri au devenit mult mai agresivi in relatia cu noi, in ceea ce inseamna justificarea unor costuri. A fost un “top-down”, clientii nostri au venit catre noi, noi ne-am dus catre furnizori, am renegociat contracte, astfel incat rezultatul crizei in cele din urma nu a fost un dezastru, criza ne-a ajutat sa avem un management mai bun. Practic noi nu am crescut, nu am pierdut”, a declarat pentru Wall-Street Catalin Olteanu, director de platforma FM Logistic.

Clientii FM Logistic nu au mai avut aceleasi cresteri ca si anii trecuti. “Fiind manager pe zona de operatiuni a Timisoarei, am observat ca clientii nu au mai avut aceleasi cresteri ca si anii trecuti. Clientii au gestionat mai bine relatia cu noi, impunand un control mai mare. Noi ne-am pastrat cam aceeasi parametri de business”, a spus Olteanu.

Ca urmare a crizei, compania de logistica si-a redus numarul de angajati, realiniindu-si capacitatea la tendintele pietei. “Unul din efectele neplacute a fost despartirea de unii colegi, ne-am realiniat capacitatea la unele tendinte. Partea buna este ca cei care au ramas sunt astazi mult mai bine instruiti”, a precizat Olteanu.

Potrivit oficialului FM Logistic, “astazi este important sa aliniezi capacitatea instalata, businessul in care investesti la o prognoza. Daca aliniezi o capacitate instalata mare la o prognoza care se dovedeste a fi gresita ramai cu capacitatea pe care trebuie sa o platesti, masinile costa, oamenii costa, si nu ai unde sa o vinzi. Daca ai contractat prea mult businessul si prognozele se dovedesc a fi eronate dar in partea cealalta, cererea clientului e mult mai mare, nu faci fata. Clintul se supara, firma de logistica intra in turbulente de business, clientul suparat se indreapta spre alti furnizori, si te percepe ca pe un operator care nu isi poate controla businessul”.

FM Logistic lucreaza cu prognoze pe termen scurt si mediu, intrucat o previziune pe termen lung nu poate fi facuta din cauza fluctuatiilor.

“In prezent ne uitam foarte mult la prognoza pe termen scurt si mediu, cea pe termen lung este greu de facut, piata este foarte fluctuanta. Piata se bazeaza foarte mult pe campanii agresive. Noi depindem foarte mult de miscarile pe care le fac in piata clientii nostri, daca acestia au livrari de marfa, au vanzari, avem si noi. Daca clientii gresesc ceva in campaniile de marketing, daca ei au eroare de strategie, asta ne afecteaza si pe noi, pentru ca noi depindem defapt de businessul lor”, a spus Olteanu.

Criza a generat fluctuatii de la o luna la alta

Pe timp de criza, piata de logistica nu mai are o sezonalitate. “Acum este o fluctuatie destul de mare de la o luna la alta, fiind luni cu vanzari neasteptat de mari sau de slabe exact opusul istoricului pe care il aveam pana acum. Inainte aveam o sezonalitate. O surpriza a fost luna august. Anul acesta a fost incredibil de mare, am facut fata foarte greu, mai ales spre sfarsitul lunii, cand toata lumea a facut comenzi, a fost aproape neprevazut”, a mai spus Olteanu.

Prognozele nu au iesit prea bine in 2009. Potrivit reprezentantului FM Logistic, “toata lumea a avut o eroare de prognoza anul acesta. Ne asteptam sa fie o luna proasta ianuarie care a avut vanzari mici, insa la final nu ne-a afectat. Octombrie a fost o luna slaba fata de asteptarile noastre, cand ne asteptam sa avem un business mai mare cu 5-10%”.

Nu intotdeauna o luna cu multe comenzi se dovedeste a fi profitabila. “O luna buna este o luna in care planurile si prognoza noastra se indeplineste. Poate fi o luna de vanzari extraordinar de mari, insa poate deveni nu mic dezastru pentru businessul nostru, pentru ca trebuie sa aducem resurse si echipamente platite suplimentar, trebuie sa gasim spatiu excedentar care luat la perioade scurte are alte costuri. In final, o luna cu mult volum in loc sa ne genereze profit, ne poate aduce pierderi. O luna care iese conform planului si ne incadram in marja de +/- 20% flexibilitate este o luna buna”, considera Olteanu.

FM Logistic Romania, subsidiara locala a grupului francez FM Logistic, ocupa unul din primele 10 locuri in piata de logistica din Romania.