Piata ciocolatei din Romania, estimata la 250 mil. euro, a inregistrat anul acesta cel mai abrupt declin din intregul sector al bunurilor de larg consum comparativ cu 2009. Vorbim de o scadere de 26-27%, ce marcheaza intoarcerea industriei de profil la nivelul atins in urma cu patru ani, considera Erwin Vondenhoff, cel care conduce de peste doi ani operatiunile Heidi Chocolat, unul dintre cei mai importanti producatori de ciocolata din Romania.

“Este vorba de un declin dramatic, poate unul dintre cele mai abrupte pe care le-am vazut pe plan local. Daca nu mai ai finante vei renunta sa mai cumperi acele produse de care nu depinzi. Romanii au inceput sa consume din ce in ce mai putin chiar si lapte si iaurt, categorii care au inregistrat scaderi de 5, respectiv 10%. La finaul zilei, consumatorul trage linie si poate renunta si la produsele care il relaxau in trecut, precum ciocolata”, spune Vondenhoff.

Cum poti “indulci” un astfel de context economic neprietenos? “Motivul pentru care inca zambesc este faptul ca in urma cu doi ani am luat decizia de a deveni internationali. Daca in urma cu 2 ani si jumatate exporturile aveau o pondere de 2-3% din cifra de afaceri, in prezent aceasta se va ridica la 27-28%, ceea ce face ca la finalul lui 2010 sa fim prezenti cu Heidi in 26-27 de tari”, raspunde oficialul Heidi Chocolat.

Astfel, piete importante pentru sortimentele Heidi “Made in Romania” au devenit tari cu traditie precum Germania, Cehia, Polonia, dar si Ungaria, Slovacia si Bulgaria. Acolo ajung in principal produse de sezon si gama premium Heidi Grand’Or. In acest an compania a inceput sa exporte si in Olanda, Italia, Grecia, SUA, Canada, Hong Kong, Coreea si Australia.

Pentru acest an Heidi Chocolat estimeaza afaceri de 55-56 milioane de lei, un avans 18-19% fata de 2009. Previziunile de crestere se mentin si pentru anul viitor, in conditiile in care compania intentioneaza sa intre pe noi piete de desfacere – Marea Britanie, Franta si 5 tari din America de Sud. “Vrem sa crestem numarul tarilor in care exportam, in conditiile in care pentru anul viitor vedem in cel mai bun caz o stagnare a industriei locale de ciocolata. Cresterea va veni si in 2011 din exporturi. Incercam sa ne detasam de situatia economica a Romaniei prin cresterea exporturilor. In Romania avem 22 de milioane de consumatori cu venituri mici. Am fost saptamana trecuta in Shanghai, unde doar acolo sunt 22 de milioane de oameni, care castiga mai mult decat romanii. Vorbim de oportunitati”, crede Erwin Vondenhoff.

“Cineva care se uita din exterior va gasi cu greu elementele unei stabilitati in Romania

De unde vine optimismul lui Basescu: Dupa ce s-a "fript" in 2009, vede crestere economica in 2011

De unde vine optimismul lui Basescu: Dupa ce s-a "fript" in 2009,...

Citeste si:

Masurile anuntate in acest an de Guvernul roman, respectiv cresterea TVA la 24% si scaderea salariilor angajatilor din sectorul bugetar, au afectat in primul rand consumatorul, afirma Vondenhoff.

“Declinul pe piata ciocolatei a inceput inca din ianuarie, deci sa afirmam ca totul se datoreaza cresterii TVA nu ar fi corect. In mod clar, aceasta masura este una indreptata impotriva consuamtorului. El este in primul rand afectat, si nu producatorul. Consumatorul plateste factura finala. Lipsa de incredere si a banilor din buzunarul consumatorilor sunt evidente. O mare parte a lucrurilor merg in directia gresita in Romania. Guvernul roman ia in prezent o serie de decizii care nu ajuta mediul de afaceri local sau investitiile straine”, declara directorul general al Heidi Chocolat.

Cel mai dureros adevar pe care l-a descoperit despre Romania si mediul de afaceri local in cei doi ani de la debutul crizei financiare este legat de dificultatea oamenilor in a oferi feedback.

“Oamenii au probleme serioase in a oferi feedback, atat in ceea ce priveste ce ii deranjeaza la nivel personal, cat si in ceea ce priveste a fi constructiv asupra a ceea ce poate fi imbunatatit, nu in a gasi un «tap ispasitor» pentru o anumita problema. Regimul comunist si-a pus amprenta asupra oamenilor. Nu li se permitea sa isi asume responsabilitatea. A durat foarte mult pana cand oamenii au inceput sa se deschida, sa le placa sa isi asume responsabilitatea, sa nu le fie frica de faptul ca cineva ii va pedepsi pentru parerea lor. Este dureros pentru Romania si pentru business pentru ca lumea si consumatorul se schimba atat de repede. Nimeni nu asteapta ca Romania sa se dezvolte si sa se adapteze la acest mediu in permanenta schimbare. Disponibilitatea de a invata este destul de limitata pe fondul istoriei si aspectelor culturale. E dureros pentru ca nu ai cum sa schimbi o cultura nationala”, explica Vondenhoff.

Heidi Romania face parte din grupul Laderach, fondat in anul 1962 ca o afacere de familie. Compania a intrat pe piata din Romania in anul 1994 si detine o unitate de productie in comuna Pantelimon. Heidi Romania are 330 de angajati.