In 2009, piata de profil a crescut cu 18,5% fata de anul anterior, la aproximativ 8,7 miliarde de lei.

"Motorul a fost ca de obicei canalul de retail, in conditiile in care canalul de spital si-a diminuat in continuare ponderea din piata totala, coborand sub 13%", a declarat directorul general al IMS Health Romania, Corina Ciolan, potrivit Mediafax.

Pe grupe de produse, vanzarile de medicamentele eliberate pe reteta (Rx) au crescut cu 18,3%, la 9 miliarde de lei, si au reprezentat aproximativ 90% din piata farmaceutica, in timp ce produsele eliberate fara reteta (OTC) au inregistrat un avans de 3%, la 1,2 miliarde de lei.

"Cresterea de doar 3% pentru produsele OTC a fost determinata cel mai probabil de problemelor financiare care au dus la schimbarea prioritatilor in consum, fiind un segment sensibil la pret si care nu este inclus in sistemul de vanzari compensate", a precizat directorul general al companiei.

Cele mai bine vandute medicamente anul trecut au fost produsele adresate afectiunilor cardiovasculare, care au inregistrat un avans de 18%. Aceste produse detin aproape 20% din valoarea pietei farmaceutice, potrivit IMS Health Romania.

Citeste si:

"Urmeaza indeaproape produsele din oncologie si transplant, care cumuleaza 16% din piata, dar care au crescut spectaculos in 2010, cu 28% fata de 2009. Medicamentele anti-infectioase si cele adresate sistemului nervos sunt urmatoarele clasate, cu o pondere aproape egala, in jur de 14% din piata fiecare", a adaugat Ciolan.

Potrivit datelor IMS Health, in fruntea topului companiilor de pe piata din Romania s-a aflat in 2010 grupul farmaceutic francez Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva), cu 10% din piata, urmat de compania elvetiana Roche, cu 9,5%. Pe urmatoarele doua pozitii s-au clasat grupul elvetian Novartis (inclusiv Sandoz) cu 6,8%, grupul britanic GlaxoSmithKline (inclusiv Europharm) cu 6,7%, compania americana Pfizer (5,1%), compania franceza Servier (4,5%) si grupul britanic AstraZeneca (4,2%).

"Jucatorii care au avut cresteri deosebite in 2010 sunt AstraZeneca, cu un salt de peste 36%, si corporatia Novartis cu un avans de aproape 20% fata de cifrele din 2009", potrivit datelor IMS Health.

IMS Health furnizeaza servicii de cercetare pentru industria farmaceutica si de servicii medicale. Grupul are activitati in peste 100 de tari din lume, iar in 2009 a raportat o cifra de afaceri de 2,2 miliarde dolari.
Rapoartele companiei sunt realizate pe baza preturilor la medicamente la intrarea in farmacii, la pret de distributie.