Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a spus ca exista o intelegere ca Bechtel sa construiasca o parte din autostrada Transilvania, iar compania si guvernele SUA si al Romaniei sunt multumite de intelegere.
"Exista o intelegere: Bechtel va construi o parte din autostrada, aceasta este intelegerea. Bechtel este fericita de intelegere, deci guvernul american este fericit. Guvernul roman este multumit de intelegere", a spus Mark Gitenstein, citat de Mediafax.

Ambasadorul SUA nu a dorit sa comenteze declaratiile presedintelui Traian Basescu referitoare la contractul cu Bechtel si nici solicitarea PSD de sesizare a procurorului SUA.

Purtatorul de cuvant al departamentelor PSD, Olguta Vasilescu, a declarat, joi, ca ambasadorul SUA in Romania, Mark Gitenstein, ar trebui sa sesizeze procurorul general al SUA privind declaratiile presedintelui Traian Basescu despre contractul cu Bechtel.

"Traian Basescu a declarat in SUA ca autostrada Bechtel nu se mai construieste pentru ca s-a incheiat un contract in care ambii parteneri au vrut sa fure si ca Banca Mondiala ar fi trebuit sa recomande Romaniei sa nu faca acest contract, dar a tacut si acum vrea sa dea lectii. Data fiind gravitatea acestor declaratii, departamentele PSD lucreaza deja la doua scrisori, adresate ambasadorului SUA, Mark Gitenstein, si companiei Bechtel", a spus senatorul PSD.

Vasilescu a precizat ca PSD ii va cere lui Gitenstein sa sesizeze procurorul general al USA in privinta declaratiilor lui Basescu.

"Daca statul roman este furat de compania Bechtel, asa cum spune Traian Basescu, managerii ei trebuie sa fie pedepsiti penal", a spus ea. Olguta Vasilescu a mentionat ca in scrisoarea pe care PSD o va trimite companiei Bechtel conducerea companiei este anuntata ca, daca nu reactioneaza la declaratiile presedintelui roman, "inseamna ca le accepta tacit si ca a furat statul roman", conditii in care PSD este decis sa sesizeze DNA.

Presedintele Traian Basescu a declarat, la intalnirea de la Washington cu reprezentantii comunitatii romanesti, raspunzand unei intrebari privind Bechtel, ca Banca Mondiala ar fi trebuit sa recomande Romaniei sa nu faca acest contract, dar "a tacut si acum vine sa dea oarecare lectii".

"Construiam cea mai scumpa autostrada din lume intr-un contract in care ambii parteneri au vrut sa fure. Un contract care s-a atribuit fara licitatie si un contract care ne-a dus la niste preturi exorbitante. (...) Recomandarea Bancii Mondiale ar fi trebuit sa fie: atentie stat roman, ca noi lucram cu voi de vreo 20 de ani, nu faceti acest contract, ca a fost public si atunci Banca Mondiala a tacut si acum vine sa dea oarecare lectii, imi pare rau. Si Banca a tacut si Fondul a tacut si BEI a tacut si BERD a tacut", a spus Basescu.

El a fost intrebat de ce Romania a renuntat la parteneriatul cu compania americana.

La inceputul lunii august, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anuntat ca Bechtel va termina constructia celor doua tronsoane de autostrada incepute, in cazul celorlalte sase constructorii urmand sa fie alesi in urma licitatiilor.

Costul de construire a autostrazii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai putin, a spus ministrul.

Premierul Emil Boc a sustinut, la randul sau, ca Bechtel nu va primi despagubiri pentru modificarea contractului.

Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrarile doar la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii Transilvania, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase tronsoane, fara nicio pretentie din partea constructorului american.

Proiectul autostrazii Transilvania a fost impartit in opt tronsoane de constructie. Lucrarile nu au fost incepute pe sase dintre ele, insumand 297 de kilometri, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).

Costul de construire a autostrazii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continua sa lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, fata de 14,7 milioane euro/km in prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat si raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmand insa sa fie stabilit in urma licitatiilor.

Potrivit ministrului Boagiu, platile restante pe care Guvernul trebuie sa le mai achite companiei Bechtel insumeaza circa 90 milioane euro, achitate in doua transe, dintre care prima in perioada imediata, iar a doua la finalul acestui an.

Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru constructia unui traseu de 415 kilometri, dar portiunea construita pana in prezent cu finantarea statului, la sapte ani de la lansarea proiectului, depaseste cu putin 10% din traseul total.

Pana in prezent au fost contruiti doar 52 km din autostrada, iar lucrarile sunt oprite de la inceputul anului, din lipsa de fonduri.

Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania avea in luna mai o datorie catre Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adauga TVA in valoare de 90,3 milioane lei.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri