Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, isi propusese initial ca proiectul sa fi fost votat de Guvern inca de acum cateva saptamani, pentru ca legea sa fie adoptata de Parlament pana la sfarsitul lunii iunie, scrie Rompres.

Sceptic, presedintele Comisiei de buget-finante a Senatului, Varujan Vosganian, a declarat ca in cazul in care proiectul de Cod Fiscal nu trece in luna mai de Guvern, va fi practic imposibil ca noul Cod Fiscal sa fie gata de publicat in Monitorul Oficial pana la 1 iulie.

Avand ca termen de aplicare data de 1 ianuarie 2007, proiectul de lege trebuie sa fie inaintat in procedura de urgenta Parlamentului, dupa aprobarea acestuia de catre Guvern, astfel incat sa existe timpul necesar pentru ca dezbaterile parlamentare sa fie finalizate pana la 1 iulie 2006. Totodata, forma finala a actului normative va fi supusa spre dezbatere si in Consiliul Economic si Social (CES).

Conform unui comunicat de presa dat publicitatii de Ministerul Finantelor, legile privind TVA, directivele europene privind impozitul pe venit si cele referitoare la accize au fost discutate cu oficialii Uniunii Europene. Operatiunile de leasing cu bunuri imobiliare ar urma sa fie scutite de Taxa pe Valoare Adaugata, de la 1 ianuarie 2007, potrivit proiectului de Cod Fiscal propus de Ministerul Finantelor Publice.

De asemenea, atat livrarea bunurilor imobiliare care nu sunt noi, cat si livrarea de terenuri care nu sunt construibile vor fi scutite de TVA, dar va exista obligativitatea ajustarii dreptului de deducere exercitat pentru respectivul bun imobil. Schimbarea destinatiei initiale a bunului imobil, respectiv utilizarea acestuia in cadrul unui sector care da drept de deducere, intr-o masura diferita fata de deducerea initiala, va fi insotita de obligativitatea ajustarii dreptului de deducere in cadrul unei perioade de ajustare, care in Romania a fost fixata la 20 de ani.

Tot de la 1 ianuarie 2007, vor fi scutite de TVA activitatile de cercetare dezvoltare, comisionul pentru tranzactiile burselor de marfuri, precum si veniturile obtinute de Societatile de Valori Mobiliare pentru administrarea si depozitarea de actiuni, titluri de participare, titluri de creante, ingrijirile medicale veterinare. Pe langa scutirile de TVA eliminate, au fost incluse in legislatia armonizata o serie de scutiri de TVA obligatorii pentru serviciile publice postale, pentru livrarile de aur catre Banca Nationala a Romaniei in tara, pentru vanzarea de terenuri de orice fel cu exceptia celor construibile.

Adoptarea legislatiei armonizate in domeniul TVA este necesara pentru crearea sistemului de interoperativitate in ceea ce priveste schimbul de informatii in domeniul TVA cu statele membre ale Uniunii Europene. Acest schimb de informatii este necesar intrucat dupa data aderarii, ca urmare a desfiintarii barierelor vamale, circulatia bunurilor intre statele membre nu mai este supusa controlului vamal.

In acelasi timp, legislatia privind TVA armonizata este baza legala pentru calcularea contributiei Romaniei la Bugetul Comunitar, taxa pe valoarea adaugata fiind una din resursele cele mai importante ale bazei de calcul a acestei contributii.

Totodata, Codul Fiscal nu va prevedea pana in 2008 modificari ale TVA sau a cotei unice, insa de anul viitor vor creste impozitele secundare, cum ar fi cele pe proprietate.

Citeste si:

Pe de alta parte, in 2007 si 2008 va continua politica de reducere a contributiilor de asigurari sociale, iar de la anul nu va mai exista un regim fiscal specific pentru micro-intreprinderi, acestea urmand sa intre in regimul normal de taxare.

O alta noutate adusa de noul Cod Fiscal este ca, la nivel local, colectarea taxelor si impozitelor se va face o data la trei ani. Potrivit noilor reglementari, incasarea impozitelor si taxelor locale se va face la doua termene, in rate egale, la 31 martie si 30 septembrie, in loc de patru termene de plata, cum este in prezent. La propunerea structurilor autoritatilor locale, actul normativ stabileste domeniile in care consiliile locale pot decide instituirea taxelor speciale si majorarea impozitelor si taxelor locale cu pana la 20 la suta, in loc de majorarea nelimitata a acestora, lucru care a creat numeroase nemultumiri din partea contribuabililor. Totodata, reglementarile in vigoare prevad posibilitatea ca autoritatile locale sa majoreze taxele locale pentru proprietati si vehicule, dar nu este precizata o limita.

Desi inca in faza de dezbatere, noul proiect de act normativ a starnit deja reactii. Astfel, investitorii sunt nemultumiti deoarece prin noul Cod Fiscal impozitele pe castigul de capital (din tranzactiile cu valori mobiliare) au fost aliniate la 16 la suta. Pana acum, la Bursa erau impozitate cu 16 la suta investitiile pe termen scurt si unu la suta investitiile pe termen mai mare de un an.

Investitorii sustin ca alinierea impozitului la 16 la suta nu se justifica atata timp cat ministrul de finante nu le da o explicatie clara asupra necesitatii alinierii acestor impozite la un nivel unic. in opinia lui Dan Paul, presedintele Asociatiei Brokerilor, noile prevederi ale Codului Fiscal afecteaza consolidarea pietei de capital. Investitorii si brokerii considera ca efectele acestei decizii se rasfrang, in primul rand, asupra investitorului, care nu mai este interesat sa vanda pentru ca impozitul este descurajant.

In schimb, presedintele Comisiei de buget-finante din Senat, Varujan Vosganian, sustine ca odata cu aplicarea cotei unice de impozitare de 16 la suta veniturile la bugetul de stat sunt in crestere. "in 2006, in primul trimestru am avut venituri bugetare cu peste 20 la suta mai mari fata de anul trecut. Daca scadem inflatia si cresterea economica, avem o crestere in termeni reali de 7-8 la suta. Deci veniturile au fost mai mari chiar in conditiile cotei unice. Este adevarat, insa, ca banii raman mai putin la buget si sunt mai multi la romani", a spus Vosganian.

De aceea, pentru a nu creste cota unica si TVA-ul, Ministerul Finantelor este nevoit sa largeasca baza de impozitare, mai concret sa identifice si sa mareasca alte taxe pentru a colecta cat mai multi bani la bugetul de stat.

"Noi marim acele impozite care oricum trebuie marite. Nimeni nu mareste impozite fara sa fie nevoit sa faca acest lucru. Speram sa acoperim necesarul din buget fara sa marim TVA si cota unica. Noi ne-am axat guvernarea pe relansarea fiscala, de aceea vorbim despre taxele pe masini si case de lux, de marirea accizelor si cresterea impozitelor pe terenuri", a explicat Vosganian, referindu-se la faptul ca expertii Comisiei Europene si cei ai FMI au recomandat Guvernului de la Bucuresti sa mareasca fie TVA-ul fie cota unica.

Senatorul Vosganian este de acord ca impozitele prea mici din Romania ii deranjeaza pe oficialii europeni. "UE nu este de acord cu faptul ca in Romania sunt impozite prea mici. Aceasta inseamna ca noi daca marim impozitele, am avea nevoie de mai putini bani de la UE. Aceasta e filosofia lor. Noi o respectam, dar daca avem o populatie mai saraca socotim ca si impozitele trebuie sa fie mai mici", a mentionat Varujan Vosganian. in opinia sa, pe langa largirea bazei de impozitare, odata cu integrarea vor veni multi bani de la Uniunea Europeana, iar investitorii vor fi atrasi prin taxele mici pe profit si de TVA-ul redus.