"Sunt dispus si stau in fata oricui contesta aceasta privatizare, nu ne-am abatut absolut deloc de la litera si spiritul legii", a spus ministrul Transporturilor despre privatizarea CFR Marfa, citat de Mediafax.

El a fost intrebat daca a fost o privatizare "cu pistolul la tampla", sub presiunea FMI.

"Da, a fost o privatizare cu pistolul la tampla, dar asta nu a inseamnat ca am incalcat cu ceva legislatia romana sau orice tip de principii privind privatizarea", a replicat Fenechiu.

Ministrul a sustinut ca nu au nicio valoare contestatiile companiilor in ceea ce priveste procesul de privatizare, finalizat cu desemnarea Grup Feroviar Roman, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica, drept castigator al licitatiei.
Fenechiu a sustinut ca nu crede ca-si permite cineva in Romania "sa arunce 10 plus 18 milioane de euro asa ... nici macar de dragul FMI".

Ministrul Transporturilor a precizat ca banii din privatizarea CFR Marfa vor intra in bugetul statului, prin Ministerul de Finante, pentru diminuarea deficitului.

"Eu mi-as dori ca cei care au cumparat CFR Marfa sa dezvolte aceasta companie si statul in fiecare an sa nu mai plateasca de la buget subventii, ci sa primeasca de la companie dividende. In momentul ala abia cred ca ne-am atins obiectivele", a spus Fenechiu.

El a mentionat ca statul, in calitate de actionar minoritar la CFR Marfa, va trebui sa vegheze asupra problemelor angajatilor, asupra parcursului financiar al companiei.

"Eu mi-as dori ca aceasta companie sa urmeze un viitor de tipul OMV si nu de tipul Mechel", a completat ministrul.
Fenechiu a afirmat ca, in ceea ce priveste parcursul financiar al CFR Marfa, corpul de control analizeaza activitatea acestei companii din 1996 pana in 2012, analiza urmand sa fie data publicitatii.

Oficialul a precizat ca reprezentantii ministerului la Bruxelles au trimis scrisori de invitatie la privatizarea CFR Marfa catre toate marile companii din Europa, iar peste 12 companii si-au manifestat intentia de a participa la privatizare.

"Din nefericire, anul 2012 a fost un an prost pentru transportul de marfa din Europa, multe companii au terminat anul pe pierderi si exista reglementari clare in tarile membre ca atunci cand nu ai profit nu ai dreptul sa faci investitii in anul urmator", a explicat Fenechiu, mentionand ca GFR a indeplinit inclusiv conditiile initiale din caietul de sarcini din prima procedura de privatizare.

Citeste si:

Fenechiu a sustinut ca in prezent CFR Marfa mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, pe care le va prelua GFR.

In plus, ministrul a fost intrebat daca exista garantii asupra promisiunilor facute de GFR pentru viitoare investitii in CFR Marfa. "Nu, atat timp cat in caietul de sarcini nu sunt cerute, nici nu pot sa cer garantii. Aceasta este o actiune pe care si-a asumat-o de buna voie investitorul. Nu pot sa-i cer garantii. Daca va face sau nu va face aceste investitii ramane de vazut, dar nu erau conditii in caietul de sarcini", a raspuns Fenechiu.

Grup Feroviar Roman, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu, a anuntat joi Fenechiu.

Compania a fost asistata in negocieri de casa de avocatura Bostina si Asociatii, care a realizat analiza de due dilligence si a oferit asistenta la intocmirea ofertei de achizitionare a 51% din actiunile CFR Marfa si in cadrul elaborarii draftului de contract.

Grupul Feroviar Roman va plati integral pretul, dupa ce ministerul a respins cererea de plata in rate, iar contractul va fi semnat cel mai probabil saptamana viitoare.

Termenul pentru plata actiunilor este de maximum doua luni de la semnarea contractului de privatizare.

Desemnarea unui castigator pana vineri, 21 iunie, in procesul de privatizare a CFR Marfa, a reprezentat o preconditie pentru ultima evaluare a acordului cu FMI, programata pentru 26 iunie.

In ultima etapa a privatizarii a participat doar Grup Feroviar Roman, dupa ce asocierea romano-austriaca Transferoviar Grup - Donau Finanz si compania americana OmniTRAX s-au retras.

Grup Feroviar Roman este al doilea mare operator de transport feroviar de marfa din Romania si face parte din grupul Grampet, controlat de Stoica.

Grupul este cel mai mare jucator privat din sectorul transportului feroviar din Romania si unul dintre principalii competitori la nivelul Europei Centale si de Sud-Est, asigurand servicii de transport si logistica in mai multe tari europene.